افتتاح موزه دفاع مقدس خراسان رضوی در دهه فجر
کد خبر: 3845222
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸

افتتاح موزه دفاع مقدس خراسان رضوی در دهه فجر

گروه سیاست و اقتصاد ــ مدیر کل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: ماموریت مهم استان که معطل مانده و تعطیل شده بود، احداث مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس بود. نزدیک سه ماه است که کار به شدت جریان دارد و در دهه فجر انقلاب اسلامی اولین ساختمان مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان افتتاح خواهد شد.

افتتاح موزه دفاع مقدس خراسان رضوی در دهه فجربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سردار حسینعلی یوسفعلی‌زاده مدیر کل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی شب گذشته چهارم مهرماه در جلسه شورای اداری استان که در محل سالن اجتماعات استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: انتظار داریم سیره مرضیه گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد شهدا در طول سال جریان داشته باشد. گرچه گرامیداشت هفته دفاع مقدس نقطه اوج دارد اما جامعه ما اصولا با تکیه به راهبرد مقاومت، دفاع همه‌جانبه و ایستادگی سایر مسئولیت‌های خود را پیش می‌برد.

وی افزود: همه وظایف، ماموریت‌ها و اولویت‌های جامعه به نوعی متکی به دفاع همه‌جانبه‌ای است که جریان دارد. انتظار داریم دستگاه‌ها ضمن کار تخصصی نیم‌نگاهی جدی و عمیق به این حوزه ارزشمند که نسبت به شهیدان، رزمندگان، ایثارگران، جانبازان، آزادگان و خانواده آن‌ها مدیون هستیم داشته باشند.

یوسفعلی زاده بیان کرد: وضعیت ایثارگری و حماسه‌سازی مردم شهیدپرور و ایثارگر خراسان در دفاع مقدس از زبان آمار 17 هزار و 261 شهید، 49 هزار و 127 جانباز، 3 هزار و 395 آزاده و بیش از 300 هزار رزمنده داوطلب بسیجی است. بیش از ۳۰۵ پیکر شهید گمنام تدفین شده در ۹۸ نقطه یادمانی داریم که علاوه بر شهدای با نام استان هستند.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس برابر آنچه رصد کردیم، حدود ۱۶ ساختار فعال در دفاع مقدس داشتیم، عنوان کرد: سپاه ۸ ساختار، ارتش ۳ ساختار، نیروی انتظامی ۳ ساختار و جهادکشاورزی با 2 ساختار از جمله ساختارهای فعال در دوران دفاع مقدس بودند که به کار گیرنده هزاران رزمنده و ایثارگر و انجام‌دهنده ماموریت‌های دفاعی و رزمی استان بودند.

وی خاطرنشان کرد: تشکیلاتی که برای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان تحت عنوان اداره کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس با ساختار سازمانی ایجاد شده، ماموریت دارد در این حوزه انجام وظیفه کند. در استان شورایی با ریاست استاندار و عضویت دستگاه‌های ذیربط به عنوان شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تشکیل شده که هیات امنای آن مامور حفظ این آثار هستند و اداره ما اداره پیگیری‌کننده دستورات هیات امنا است.

یوسفعلی زاده ادامه داد: در دوره‌ای که ‌مستقر شدیم با هماهنگی با استاندار در شهرستان‌ها نیز نمایندگی به صورت مردم‎نهاد و با استفاده از نیروهای پیشکسوت و بسیجی داوطلب و بدون هزینه ایجاد کردیم و بیش از 500 هزار نفر از پیشکسوتان و ایثارگران را سازماندهی کرده و به کار گرفتیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به ماموریت مهم استان که معطل مانده و تعطیل شده بود، تصریح کرد: این ماموریت احداث مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس بود. زمین تامین شده و مقدار کمی از کارهای عمرانی صورت گرفته بود.

وی اضافه کرد: این کار بیش از یک سال تعطیل بود که با عنایت استاندار، شورای شهر و شهرداری اعتبار مناسبی برای شروع مجدد آن تامین شد و نزدیک سه ماه است که کار به شدت و حتی به صورت دوشیفت جریان دارد. در دهه فجر انقلاب اسلامی اولین ساختمان مرکز فرهنکی و موزه دفاع مقدس استان افتتاح خواهد شد.

یوسفعلی زاده گفت: در استان وضعیت احداث یادمان‌های شهدای گمنام به این صورت است که ۳۰۵ پیکر در ۹۸‌ مکان حضور دارند، ۴۱ مرکز یادمانی احداث و بهره‌برداری شده، ۴۱ مکان در دست ساخت است که برخی به دلیل عدم وجود اعتبار متوقف شده و تعطیل بوده و هنوز طراحی ۱۶ مکان در دست اقدام است. درخواست دارم یادمان‌های شهدای گمنام با این نیت که زیارتگاه و معراج شهیدان است، مورد توجه قرار گیرد. آن‌ها امامزادگان آینده شهرها و مرکز تجمع جمعیت است و انتطار داریم مورد توجه واقع شوند.

انتهای پیام

captcha