تأکید بر ضرورت هوشمندسازی امنیت/ «پلیس هوشمند، امین مردم»؛ شعار هفته ناجا
کد خبر: 3846412
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰

تأکید بر ضرورت هوشمندسازی امنیت/ «پلیس هوشمند، امین مردم»؛ شعار هفته ناجا

گروه اجتماعی - فرمانده انتظامی استان مرکزی با اشاره به این نکته که نگاه سنتی به نیروی انتظامی پاسخگوی نیازهای جامعه نیست، ادامه داد: همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها باید نقش خود را در حوزه امنیت و هوشمندسازی ایفا کنند تا با بهره‌برداری از این ظرفیت و سیستم‌ها روز‌به‌روز بر امنیت پایدار افزوده شود چراکه هوشمندسازی انتخاب نیست بلکه ضرورت است.

تأکید بر ضرورت هوشمندسازی امنیت/ «پلیس هوشمند، امین مردم»؛ شعار هفته ناجا

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سرهنگ حسن مفخمی شهرستانی، فرمانده انتظامی استان مرکزی، امروز، 9 مهر در نشست خبری با اصحاب رسانه در آستانه هفته ناجا گفت: امروز دشمن با نفوذ در منطقه برهم زدن آرامش ایران اسلامی را نشانه رفته است اما نیروی انتظامی به عنوان سکاندار امنیت مرزها اجازه تحقق اهداف را نمی‌دهد، ناگفته نماند که بخشی از برقراری امنیت پایدار در مرزها برعهده نیروهای متعهد انتظامی است.

وی تصریح کرد: امنیت جمهوری اسلامی با پایه‌گذاری انقلاب اسلامی توسط امام راحل ایجاد شده و امروز شاهدیم اقتدار نظام اسلامی در جهان معرفی می‌شود و نتایج مثبت آن را شاهد هستیم، امروز با قوت گرفتن امنیت در کشور شاهد رشد و ترقی در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و .. هستیم.

مفخمی شهرستانی اضافه کرد: با درایت مقام معظم رهبری، مردم با هوشمندی همیشه در صحنه حضور دارند و سعی دارند در برقراری نظم و امنیت در کشور سهمی داشته باشند، رهبر انقلاب می‌فرمایند، امنیت حق همه مردم با هر سلیقه و گرایشی است، چون این مقوله مهم حق عموم است لذا می‌طلبد همه دستگاه‌ها برای برقراری امنیت و حفاظت از آن وارد عمل شوند.

این مقام مسئول اظهار کرد: نیروی انتظامی امروز به سمت و سویی گام برداشته است که روز به روز با توسعه فناوری‌ها سرعت و صحت خدمات و اقدامات خود را در جهت هوشمند‌سازی و به جهت بالابردن اثربخشی و کارایی به ارائه خدمات به عموم مردم ادامه دهد و با مدیریت هوشمند برنامه‌ها را پیش ببرد.

شهرستانی با اشاره به این نکته که نگاه سنتی به نیروی انتظامی پاسخگوی نیازهای جامعه نیست، ادامه داد: همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها باید نقش خود را در حوزه امنیت و هوشمندسازی ایفا کنند تا بهره‌برداری از این ظرفیت و سیستم‌ها روز به روز بر امنیت پایدار افزوده شود چراکه هوشمندسازی انتخاب نیست بلکه ضرورت است.

وی افزود: امنیت پایدار و فراگیر، همه‌نگر و پایدار مطلوب همگان است؛ مدیریت، شهر، شهروند، زیرساخت هوشمند در ابعاد مختلف باید اتفاق بیفتد و نیروی انتظامی از جمله دستگاه‌هایی است که باید در هوشمندسازی گامی محکم بردارد.

مفخمی شهرستانی برنامه نسل اول راهبردی نیروی انتظامی را پلیس الکترونیک دانست و بیان کرد: طرح الکترونیکی شدن پلیس با لحاظ شدن سرعت، دقت، صحت و کارآمدی اجرایی شده است، در برنامه‌های نسل دوم حرکت به سمت هوشمند شدن پلیس وجود دارد، اگر در این حوزه بهتر ورود پیدا کنیم اهداف پلیس از پاسخگویی به مردم و پیگیری‌های جرائم فراتر رفته و به سمت پیش‌بینی و پیشگیری می‌رود.

وی ادامه داد: پلیس هوشمند از خاستگاه معرفتی و ضرورت کاربستی دلالت دارد که آموزش، پژوهش و جامعه‌محوری از رویکردهای مهم این بخش است. همچنین با نزدیک شدن به اربعین حسینی(ع) علاوه بر انجام خدمات ارائه شده اداره گذرنامه فرماندهی استان ارائه خدمات خود را افزایش داده است.

مفخمی شهرستانی شعار هفته ناجا را«پلیس هوشمند، امین مردم» بیان کرد و گفت: در راستای هوشمند شدن پلیس اصحاب رسانه با انعکاس اخبار می‌توانند ما را در رسیدن به اهداف کمک کنند، عملکرد رسانه‌ای از جمله مواردی است که در پلیس هوشمند مورد نیاز است.

وی با اشاره به اینکه در طول 50 روز حضور بنده در استان جرائم مهم و اول استان مورد آسیب‌شناسی قرار گرفته و برای کاهش آن برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: با آسیب‌شناسی جرائم مهم تمرکز بر کشف، پیشگیری از افزایش در دستور کار قرار گرفت.

فرمانده انتظامی استان سرقت را اولین اولویت آسیب‌شناسی‌شده برشمرد و افزود: در شش ماهه نخست سال شاهد افزایش 48 درصدی در این بخش بودیم ولی در 50 روز اخیر با آسیب‌شناسی صورت گرفته این رقم تا 29 درصد کاهش داشته است و در واقع شاهد کاهش 19 درصدی هستیم.

وی سرقت احشام را دارای فراوانی قابل توجه دانست و اضافه کرد: تلاش همه همکاران منتج به دستگیری سارقان مسلحی شد که وارد استان می‌شدند و ناامنی را ایجاد می‌کردند که این سارقان تحویل مراجع قضایی شدند. سرقت احشام در 50 روز اخیر یک درصد کاهش داشته است، در این بازه زمانی 192 درصد افزایش کشف سرقت احشام گزارش شده است.

مفخمی شهرستانی ادامه داد: استان مرکزی گذر و معبر کشور است و بسیاری از استان‌ها را به یکدیگر وصل می‌کند، هرچند افزایش 7 درصدی متوفیان گزارش شده است اما تمرکز در این حوزه به جهت اعمال قانون بالا رفته است. استفاده از دست افزارهای موجود در دست پلیس‌راه و راهور باعث شده است که متخلفان به صورت آنلاین اعمال قانون شوند و بعد از 2 دقیقه پیامک جریمه برای راننده متخلف ارسال می‌شود.

وی در تشریح آسیب‌شناسی دیگر اولویت استان در حوزه نزاع و درگیری هم گفت: تأثیر نزاع و درگیری تأثیر روانی زیادی در جامعه دارد و گاه به شرارت ختم می‌شود، آمار نزاع و درگیری فردی در استان بالاست، با تلاش همه همکاران شاهد کاهش سه درصدی در این بخش هستیم، عقیده ما بر این است اگر نزاع و درگیری به موقع مهار شود بار روانی آرامی را برای عموم به ارمغان می‌آورد.

مفخمی ادامه داد: ورود نیروی انتظامی در حوزه مفاسد اقتصادی همچون جلوگیری و مبارزه با کالای قاچاق و ارز از دیگر برنامه‌های اجرایی است، 102 درصد افزایش ریالی کشف کالای قاچاق طی 50 روز اخیر گزارش شده است، 12 درصد خودرو حاملان کالای قاچاق هم افزایش توقیف داشته است.

وی با بیان این نکته که ارتقای امنیت اجتماعی در جامعه بسیار حائز اهمیت است، اضافه کرد: تماس‌های پلیس 110 در حوزه عملیاتی 19 درصد افزایش داشته است و در حوزه تلفنی 110، 22 درصد افزایش تماس. اجرای 2 مرحله طرح ظفر جهت پاکسازی مناطق آلوده، برپایی نمایشگاه در راستای انعکاس مزایای اجرای طرح ظفر و کشف باند هکر از دیگر برنامه‌های اجرایی است.

مفخمی در حوزه کشف موادمخدر هم گفت: در طی 50 روز اخیر با کار عملیاتی انجام شده و افزایش توان عملیاتی 22 درصد افزایش کشفیات مواد مخدر گزارش می‌شود، 12 درصد دستگیری خرده‌فروشان و قاچاقچیان افزایش داشته است همچنین در حوزه جرائم سایبری شاهد 105 درصد افزایش وقوع جرائم سایبری هستیم اما با توجه به میانگین نُرم 85 درصدی کشور در استان آمار کشفیات 109 درصد است.

وی اظهار کرد: بنده اعتقاد دارم باید بخشی از برقراری امنیت را به مردم سپرد، استفاده از ظرفیت مردم به برقراری امنیت پایدار کمک می‌کند. هر اجتماع کوچکی اگر در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت داشته باشد قطعا شاهد کاهش آمار در این بخش خواهیم بود.

مفخمی در خصوص روند بی‌حجابی در جامعه هم گفت: ما کشوری اسلامی هستیم و رعایت شئونات اسلامی از وظایف همگانی است، بی‌شک کشف حجاب یکی از موارد ناپسندی است که پلیس با آن مقابله می‌کند، کشف حجاب خودرو‌سوارها روز به روز در حال افزایش بود که با مداخله پلیس این سیر صعودی به سیر نزولی تغییر پیدا کرد.

وی اظهار کرد: برای ریشه‌کن کردن معضل بی‌حجابی در اجتماع باید همه وارد عمل شوند، اما متأسفانه پلیس تنهاست، برای نهادینه شدن فرهنگ حجاب 26 دستگاه عضو هستند اگر قصد داریم به این آسیب فرهنگی اجتماعی پایان دهیم باید همه پای کار عملی باشند نه شکلی، با ورود تنها شکلی اقدامی صورت نمی‌گیرد، برای نهادینه شدن فرهنگ عفاف و حجاب باید از آموزش‌های کاربردی و اثرگذار استفاده کرد.

فرمانده انتظامی استان به دستگیری کارگران هپکو به جهت مسدود کردن ریل راه‌آهن و اظهارات برخی از مردم مبتنی بر ضرب و شتم پلیس با کارگران هم تشریح کرد: 25 شهریور امسال زمان بسته شدن ریل مراتب فورا گزارش شد، اقدام اولیه ما برای دور نگه داشتن کارگران از خط ریل راه‌آهن موفقیت‌آمیز نبود، 11 ساعت ما با کارگران صحبت کردیم تا از ریل دور شوند اما توجهی نکردند، خط ریل استان خطی ملی است، قطار یک‌بار در ایستگاه قم متوقف شد و بار دیگر 500 متر مانده به کارگران. نیروی انتظامی در مدت 11 ساعت هیچ‌گونه بی‌حرمتی به کارگران نکرد اما پس از گذشت 11 ساعت با اینکه برخی از نیروهای ما مورد تهاجم قرار گرفته و سرهای آنان شکسته بود مجبور شدیم ورود پیدا کرده و از 100 نفری که حضور داشتند 8 نفر را دستگیر کنیم؛ چراکه حفظ امنیت خط قرمز ماست، اگر مسافران قطاری که متوقف شده بود پیاده شده و با کارگران درگیر می‌شدند فاجعه ایجاد می‌شد.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha