رقابت نخبگان قرآنی جوان در اصفهان و شاید و بایدهای پخش زنده تلویزیونی
کد خبر: 3847064
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

رقابت نخبگان قرآنی جوان در اصفهان و شاید و بایدهای پخش زنده تلویزیونی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دومین هفته فصل پاییز 98 به خبرهای مرحله نهایی چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و از همه مهمتر تعیین نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی ایران و مالزی اختصاص داشت. اعلام محل هزینه‌کرد اعتبار 700 میلیون تومانی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت و اعتراض اعضای یکی از گروه‌های تواشیح کشور از دیگر اخبار بود.

رقابت نخبگان قرآنی جوان در اصفهان و کش‌وقوس پخش زنده تلویزیونیبه گزارش ایکنا؛ محور فعالیت‌های قرآنی کشور در هفته دوم مهرماه 98 مرحله نهایی رقابت‌های چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش آقایان بود. مخاطبان این عرصه تا آخرین روز هفته منتظر بودند تا بالاخره بدانند امسال کدام یک از قاریان و حافظان و از کدام استان‌ها بر سکوی برترین‌ها خواهند ایستاد، هر چند نباید از نتایج رشته‌های دیگری چون اذان، همخوانی، دعاخوانی و معارفی غافل بود، اما به هر حال این هفته، هفته‌ای نفس‌گیر از رقابت‌های تنگاتنگ فینالیست‌های این دوره از مسابقات در اصفهان بود. البته در کنار آن نیز طی این هفته، گزارشی از شفافیت هزینه‌کرد اعتبار بیش از 700 میلیون تومانی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور، خبر کسب رتبه‌های اول و دوم از سوی نمایندگان ایران در رشته قرائت و حفظ در مسابقات قرآن کرواسی و ... داشتیم.
 
نگاه ایکنا به پرونده چهل و دومین دوره مسابقات 
از گفت‌وگو با اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی و پیشنهاد وی به مردم استان به ویژه نوجوانان و جوانان برای بهره‌گیری از برکات میزبانی این مسابقات و همچنین ایجاد زمینه برای تشویق و ترغیب جوانان برای ورود به عرصه‌ها و رشته‌های مختلف قرآنی، اعلام فراخوان ثبت ایده در نحوه برگزاری مسابقات قرآن از سوی بنیاد مسابقات قرآن ایران با هدف ارتقای جایگاه مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران و استفاده از ظرفیت نخبگان و نیز شناسایی و هدایت ایده‌های نو و کاربردی در حوزه مسابقات و اعلام مهلت ارسال طرح‌های نو تا پایان مهرماه از طریق نشانی الکترونیکی b.mosabeghat@gmail.com، روزشمار مسابقات و اعلام جزئیات هر روزه آن‌ها و پایان رقابت‌ها در هر رشته و سپس معرفی برترین‌های هر رشته و اعلام آئین اختتامیه هر بخش در اذان، دعاخوانی و گروه همسرایی که به ترتیب در رشته اذان رتبه اول از آن سیدمحمدهادی قاسمی از استان تهران، رتبه دوم نیز از آن مجتبی کریمی از استان مازندران و رتبه سوم نیز به وحید باقرنژاد از استان تهران رسید. همچنین در رشته‌ دعاخوانی نیز رتبه اول را حجت‌الاسلام حمیدرضا اسکندری از استان فارس، رتبه دوم را سجاد براتی از استان چهارمحال و بختیاری و رتبه سوم را علی صدقی از استان کرمان کسب کرد و در رشته‌ هم‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم نیز به ترتیب گروه «العباد» از استان خوزستان، گروه «شمس» از استان تهران و گروه «نور اهل بیت» از استان تهران رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.
 
جمعه//// اخبار مسابقات قرآن از دریچه ایکنا و شنیده ها از گزینه های ریاست سازمان دارالقرآندر دومین آیین تجلیل مسابقات، تجلیل از برترین های رشته‌های قرائت ترتیل، حفظ ۱۰ جزء و ۲۰ جزء قرآن کریم، انجام شد که بر این اساس در رشته ترتیل محمد دافعیان از اصفهان رتبه عالی، محمدحسین حدادزاده از یزد رتبه عالی، محمدرضا عباسیان از تهران رتبه عالی، حسام قانعی از فارس رتبه ممتاز، علی قنبری از زنجان رتبه ممتاز و محمدمهدی بیگی‌ از تهران رتبه ممتاز را کسب کردند. 
گلایه عموم مردم و شرکت‌کنندگان و مسئولان و حتی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از پخش نشدن چهل‌و‌دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف  تا از سرگیری این موضوع و بازگشت مسابقات به آنتن زنده این شبکه، اعلام نفرات برگزیده کتابت قرآن کریم در دو بخش کاتبان جوان و کتابت فاخر و تجلیل از آنها طی سومین اختتامیه این دوره از مسابقات و در نهایت «مقدسی» و «گلشاهی» به عنوان قاری و حافظ برتر چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن معرفی شدند. بر این اساس در رشته قرائت تحقیق حمیدرضا مقدسی از قم، هادی موحدامین از تهران و علیرضا بیژنی از خراسان رضوی، رتبه‌های ممتاز را به دست آوردند. در رشته قرائت تحقیق همچنین مختار دهقان از خراسان رضوی، سیدمصطفی حسینی از قزوین، سیدجاسم موسوی از خوزستان، مسعود نوری از تهران و وحید خزایی از تهران با بیشترین امتیازات حائز رتبه عالی شدند.
در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز رضا گلشاهی از خراسان رضوی، علیرضا سامری از خوزستان و محمد خاکپور از خراسان رضوی با کسب بیشترین امتیاز حائز رتبه ممتاز شدند. در این بخش همچنین ابوذر کرمی از مرکزی، حسین خانی از اصفهان، احمد معتمدی از تهران، سینا طباخی از آذربایجان شرقی به ترتیب با کسب بیشترین نمرات رتبه عالی را به دست آوردند.
همچنین در آیین اختتامیه این دوره از مسابقات نفرات برتر مسابقات بین اللملی کشورمان و همچنین مسابقات قرآن مالزی مشخص و معرفی شدند. در رشته حفظ کل قرآن کریم رضا گلشاهی به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران معرفی شد. در رشته قرائت نیز حمیدرضا مقدسی و نماینده ایران در مسابقات جمهوری اسلامی و علیرضا بیژنی نیز نماینده ایران در مسابقات مالزی معرفی شد.
آزمون بخش کتبی مرحله نهایی بیست و چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشگاه آزاد اسلامی ۹ مهرماه، به صورت همزمان در سراسر کشور و واحدهای مختلف دانشگاه آزاد در رشته‌های مختلف سیره معصومین(ع)، احکام (آقایان و بانوان)، سبک زندگی، پرسمان قرآنی، حفظ موضوعی قرآن، صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه و ... برگزار شد. البته طی اعلام قبلی مقرر شده بود که بخش شفاهی این دوره از مسابقات روزهای ۱۶ تا ۱۸ مهرماه جاری برگزار شود اما گویا به دلیل مشکلات بودجه‌ای احتمال به تعویق افتادن این بخش از مسابقات وجود دارد که خبر قطعیت آن مجددا اطلاع رسانی می شود.
جمعه//// اخبار مسابقات قرآن از دریچه ایکنا و شنیده ها از گزینه های ریاست سازمان دارالقرآنبیست‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم چهارم تا ششم مهرماه در مرکز اسلامی زاگرب، پایتخت این کشور در حالی پایان یافت که نمایندگانی جمهوری اسلامی ایران حائز مقام های اولی ودومی شدند. 
براین اساس هادی اسفیدانی در رشته قرائت تحقیق موفق به کسب رتبه اول شد و در رشته حفظ کل قرآن نیز محمد خاکپور، دیگر نماینده کشورمان، توانست رتبه دوم را به دست آورد که در این رشته نماینده کشور لیبی رتبه اول را به دست آورد و نمایندگان کشورهای کویت و مالزی مشترکاً سوم شدند. شنیده‌ها حاکی از این است که اختلاف نمرات نفرات اول و دوم خیلی کم و در حد صدم بوده است. 

جمعه//// اخبار مسابقات قرآن از دریچه ایکنا و شنیده ها از گزینه های ریاست سازمان دارالقرآناولین دوره مسابقات «روایت نور» با مشارکت بانک صادرات، شورای عالی قرآن شهرداری تهران، موسسه ارغوان هنر ایرانیان و مرکز قرآن و عترت آستان امام خمینی(ره) در مهر ماه سال جاری در رشته‌های حفظ ۵ جزء، ۱۰ جزء ۱۵ جزء ۲۰ جزء و کل، رشته قرائت در دو بخش تحقیق و ترتیل، تفسیر سوره ملک و اذان به صورت حضوری و غیر حضوری(تحت وب) برگزار می شود. 
طی اعلام این فراخوان دختران حافظ ممتاز کل قرآن کریم زیر ۱۲ سال، تسلط به محفوظات و دارا بودن ترتیل مقبول و مورد تأیید کمیته فنی مسابقات تا 13 مهرماه فرصت دارند تا   نسبت به ثبت‌نام اولیه در این دوره به صورت تلفنی و طی تماس با شماره‌های۰۲۱۶۴۸۷۲۶۲۷ ـ ۰۹۰۳۳۵۲۱۳۵۷، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، اقدام کنند.
سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن دانشجویان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی و طی روزهای سوم تا پنجم آذرماه سال جاری در شیراز برگزار می‌شود. براساس گفته علی عزتی، رئیس اداره کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی اول تا سوم آبان‌ماه زمان تحویل آثار بخش هنری، ادبی فن‌آوری و پژوهشی به دبیرخانه جشنواره، ۲۱ آبان‌ماه برگزاری آزمون بخش کتبی جشنواره در مراکز استان‌ها و به میزبانی دانشگاه‌های آزاد مراکز استان و برگزاری بخش آوایی طی روزهای سوم و چهارم آذرماه، انجام می شود. 
میزگردی با حضور محمدرضا رحمانی، سرپرست گروه همخوانی شمس و امیر رضایی، از اعضای گروه، از گروه های تواشیح شرکت کننده در چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پس از تعیین رتبه دومی آنها در ایکنا تشکیل شد. 
دخالت سلایق شخصی داوران در آیین‌نامه‌ای که در حال حاضر وجود دارد، بحث‌های فنی مسابقات باعث آزار گروه‌های تواشیح به ویژه طی چند سال اخیر شده است، برگزاری مسابقه در سطح جدی و حرفه‌ای، نیازمند تدوین و نگارش آیین‌نامه از سوی افرادی خبره و بازبینی و اصلاح است، ۶۰ تا ۷۰ درصد از داوران صلاحیت داوری در این سطح را ندارند و در یک جمله اینکه «سطح مسابقات از سطح داوران بالاتر است»، اگر قرار باشد ما نیز مانند اعراب همخوانی داشته باشیم، جذابیتی برای مخاطب فارسی‌زبان ندارد از جمله مطالبی بود که طی این میزگرد به آنها تأکید شد. 
همزمان با فرارسیدن ماه مهر و آغاز سال تحصیلی جدید، فصل دوم برنامه «ایستگاه نیایش» با محوریت پاسخگویی به سؤالات نوجوانان درباره نماز از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد. در فصل جدید این برنامه در نظر است تا به ۱۰۰ سؤال نوجوانان درباره شبهات به وجود آمده آن‌ها در باب نماز توسط کارشناسان این برنامه با کارشناسانی چون حجج اسلام سرلک، محسنی ارمکی، درانی، بهشتی، خاکی و خانم صفار هرندی پاسخ داده شود. 

جمعه//// اخبار مسابقات قرآن از دریچه ایکنا و شنیده ها از گزینه های ریاست سازمان دارالقرآنیازدهمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه خانواده کارکنان وزارت دفاع در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل و اجزاء ۳، ۵، ۷، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ و کل قرآن، اذان و مفاهیم از ۱۰ آبان‌ماه در مناطق ده گانه برگزار می شود. بنا بر برنامه‌ریزی انجام شده متسابقان در این مناطق ده‌گانه شامل تبریز طی دهم آبان‌ماه، منطقه شمال در ۱۷ آبان‌ماه، منطقه شیراز، ۲۴ آبان‌ماه، کرمانشاه در ۲۴ آبان‌ماه، منطقه اصفهان در اول آذرماه، منطقه مشهد طی هشتم آذرماه، تهران با سه منطقه غرب طی ۱۵ آذرماه، شرق ۲۲ آذرماه و مرکز در ۲۹ آذرماه و پارچین(پاکدشت) در ۲۹ آذرماه با هم به رقابت می‌پردازند.همچنین منتخبان این دوره در بخش همسران و فرزندان (خانواده‌ها) به مسابقات قرآن نیروهای مسلح که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود، راه پیدا می‌کنند. 
سازمان دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی قدمتی به اندازه سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی دارد و طی این سال‌ها از یک دفتر در سازمان تبلیغات به سطح سازمان ارتقا پیدا کرده است. تعدادی از فعالان قرآنی از میان مدرسان و قاریان قرآن از جمله سیدمحسن خدام‌حسینی، علی‌اکبر حنیفی، یوسف افراش و محمد خواجوی در سال‌های مختلف سکان‌دار این سازمان بودند. جمع زیادی از کارشناسان خبره قرآنی نیز در ادوار مختلف در این سازمان فعالیت داشتند.
مدتی است که زمزمه خداحافظی رئیس فعلی این سازمان مهدی قره‌شیخلو به گوش می‌رسد. وی از حدود سال ۸۸ این مسئولیت را پس از محمد خواجوی برعهده داشته است. شنیده‌ها حاکی از آن است که طی هفته‌های آتی شاهد یک مراسم تکریم و معارفه در این سازمان خواهیم بود و احتمالاً حجت‌الاسلام والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سکان این سازمان را به یک روحانی خواهد سپرد و نام حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ شنیده شده است. از فعالیت‌های قرآنی اخوان‌صباغ اطلاعی در دست نیست. البته پیش از این نیز نام‌های دیگری برای مدیریت سازمان دارالقرآن شنیده شده بود، اما هیچ کدام به قطعیت نرسید.
جمعه//// اخبار مسابقات قرآن از دریچه ایکنا و شنیده ها از گزینه های ریاست سازمان دارالقرآنمدیرعامل اتحادیه مؤسسات وتشکل های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور به درخواست ایکنا به شفافیت هزینه کرد 700 میلیون تومان اعتباری که از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی دریافت کرد پرداخت و جداول این هزینه کردها را در اختیار این خبرگزاری قرار داد. 
طرح پاییزی «قرآن، کتاب زندگی»(بشارت ۱۴۵۳) از ۱۳ مهرماه در رادیو قرآن اجرایی می‌شود. بر این اساس برنامه‌ای با عنوان «قرآن، کتاب زندگی» با اجرای معتز آقایی تدارک دیده شده که به تکنیک‌های حفظ و مفاهیم قرآن کریم می‌پردازد. همچنین، سؤال پیامکی به صورت روزانه در چند نوبت پخش و شنوندگان می‌توانند پاسخ سؤالات خود را به شماره ۳۰۰۰۱۴۵۳ ارسال کنند. بر این اساس، هر روز سه برنده انتخاب و به هر نفر مبلغ یک میلیون ریال به عنوان هدیه به آن‌ها تقدیم می‌شود. اسامی برندگان نیز فردای هر روز در سایت رادیو قرآن اعلام خواهد شد.
  گروه تواشیح محمدرسول‌الله(ص) به مناسبت هفته نیروی انتظامی که از 13 مهرماه آغاز می شود، به سفارش سازمان عقیدتی ـ سیاسی این نیرو جدیدترین اثر تولیدی خود را با عنوان «بیداردلان انتظامی» به اثری در مورد نیروی انتظامی اختصاص داده است.
براساس هماهنگی‌ها و جلسات متعددی که مسئولان گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص) با مسئولین نیروی انتظامی برگزار کردند، مقرر شد از تجربه موفق تشکیل گروه همخوانی محمدرسول الله (ص) در نیروی انتظامی هم استفاده شود و به همین منظور در تولید این اثر جمعی از قاریان ممتاز نیروی انتظامی هم شرکت کردند.
همایش افتتاحیه بیست وهشتمین دوره مسابقات درس‌هایی از قرآن با حضور حجت‌الاسلام محسن قرائتی، معلم و مفسر قرآن کریم و محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و دیگر مسئولان این وزارتخانه، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌ها و نهاد‌های قرآنی و دانش‌آموزان دختر و پسر برگزیده مدارس شهر تهران و شهرستان‌های این استان و مسئولان مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی همراه با تجلیل از برگزیدگان مرحله بیست و هفتم این دوره از مسابقات در سالن شیخ صدوق آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.  
تولید قریب به ۲ هزار و ۵۰۰ برنامه تلویزیونی در قالب ۱۰۰ هزار دقیقه برنامه درس هایی از قرآن از سوی صدا و سیما در طول این ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بهره مندی بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم هر ساله در درس‌هایی از قرآن از جمله مطالبی بود که طی این مراسم بیان شد.
بر اساس تصمیمات گرفته شده در ستاد راهبری حفظ قرآن، مبلغ ۱۳ میلیارد و ۲۷۴ میلیون ریال(معادل یک میلیارد و سیصد و بیست و هفت میلیون و چهار صد هزار تومان) از جوایز مربوط به طرح ملی حفظ جزء سی قرآن کریم، بشارت ۱۴۵۲، به اهتمام سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و شورای توسعه فرهنگ قرآنی پرداخت شد. 
پرداخت شش کمک‌هزینه خرید خودرو سواری به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال در مجموع به مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال، پرداخت چهار میلیارد و ۵۳۴ میلیون ریال جوایز مسابقات پیامکی به مخاطبان شبکه قرآن و معارف سیما، پرداخت ۵۰۰ کارت هدیه هر یک به ارزش یک میلیون ریال به برگزیدگان حفظ جزء سی در مجموع به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تنها بخشی از جوایزیست که از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌مصطفی حسینی، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن اعلام شد.
انتهای پیام
captcha