نقش موثر لابی واردکنندگان در تشکیل وزارت بازرگانی
کد خبر: 3848026
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳

نقش موثر لابی واردکنندگان در تشکیل وزارت بازرگانی

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تشکیل وزارت بازرگانی نه تنها شرایط را بهتر نخواهد کرد بلکه به سمت دوگانگی مدیریت پیش خواهیم و دوباره شاهد آن خواهیم بود که آنچه به عنوان زیرساخت برای تولید مطمئن فراهم کرده بودیم را دوباره خراب می‌کنیم.

به گزارش ایکنا؛ فارس نوشت: علی ابراهیمی در نشست تخصصی «تصویب وزارت بازرگانی در سال رونق تولید، راه یا بی راهه» گفت: جدایی وزارت بازرگانی و صنعت موجب مدیریت دوگانه و ضرر و زیان به تولیدکننده و مردم بوده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در زمان جدا بودن این دو وزارتخانه شاهد بودم که مرغ تولید داخل روی دست مرغدار بود و همزمان با آن مرغ وارداتی در حال ترخیص از گمرکات بود.

نماینده مردم شازند با اشاره به واردات شکر در سال 87 گفت: این مسأله باعث شد تعداد زیادی از کارخانجات قند تعطیل شود و موارد مشابه زیادی در این رابطه وجود داشته است.

وی با بیان اینکه با توجه به این مشکلات مجلس نهم به درستی به این نتیجه رسید که قانون تمرکز وظایف را مصوب کند.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه آنچه که کشور ما را آزار می‌دهد اقتصاد دولتی است، گفت: دولت باید تصمیم بگیرد که چگونه اقتصاد بچرخد و این یکی از مشکلات اساسی کشور است.

ابراهیمی با بیان اینکه در زمان تفکیک وزارت بازرگانی و صنایع از هم ناهماهنگی در واردات گندم، شکر، گوشت و سایر کالاها همواره وجود داشت، گفت: بنابر این مجلس نهم موضوع انتزاع را تصویب کرد اما دولت دهم اصلاً‌ به سمت اجرای آن حرکت نکرد و دولت یازدهم اجرای آن را شروع کرد اما زمانی که دولت دوازدهم می‌خواست رأی اعتماد از مجلس بگیرد با توجه به اینکه ما زمزمه‌های تشکیل وزارت بازرگانی را شنیده بودم در نتیجه با وزیر پیشنهادی صمت و کشاورزی در کمیسیون صحبت شد و از آنها قول گرفتیم که قانون انتزاع باید به صورت کامل اجرا شود و وزارتخانه به سمت تفکیک نباید پیش رود و آنها پس از قول دادن به ما رأی اعتماد گرفتند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه اما لایحه تشکیل وزارت بازرگانی علیرغم قول آنها به مجلس ارائه شد، بیان داشت: هیچکدام از دلایل دولت در مورد این لایحه پذیرفتنی نبود و از سوی مجلس هم رأی نگرفت تا اینکه این موضوع در قالب طرح مطرح شد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ آنچه که دولت را به این مسیر برای ارائه پیشنهاد تشکیل وزارت بازرگانی سوق داده است لابی واردکنندگان بوده است که در این جریان سرشان بی‌کلاه مانده است و بعد از اینکه با عکس‌العمل مجلس مواجه شدند و بعد تبدیل شد به پیشنهاد طرح توسط تعدادی از همکاران ما در مجلس، لابی دولت در مجلس مؤثر بود و دلیل من برای بیان این مسأله آن است که در این فاصله هیچ موضوع جدیدی اتفاق نیفتاد.

وی با بیان اینکه این موضوع نگران‌کننده است، گفت: حوزه اقتصاد ما به شدت از رانت و فضای رانتی رنج می‌برد و این فضای رانتی ما را به سمت اتخاذ چنین تصمیماتی سوق می‌دهد.

وی با بیان اینکه قانون تمرکز وظایف کامل اجرا نشد، گفت: اما اثرات اجرای همان بخشی که اجرا شد مشاهده شد و خیلی از تنش‌ها در کشور کاهش یافت چنانچه مسائلی از قبیل اینکه در صف مرغ مشاجره و خونریزی به وجود می‌آمد از بین رفت و صف‌هایی که برای خرید کالا از جمله برنج تشکیل می‌شد از بین رفت.

ابراهیمی با بیان اینکه این موضوعات نباید فراموش شود، گفت: این موضوعات تا چندی پیش حل شده بود اما مدتی است که آدرس غلط به جامعه می‌دهند و مشکلات به وجود آمده در تأسیس و توزیع کالا ناشی از عدم وجود وزارت بازرگانی عنوان می‌شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ارزش پول ملی کاهش یافته و مشکل در سیستم توزیع نیست بلکه توان خرید مردم کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه اکنون قیمت محصولات کشاورزی واقعی شده است گفت: ما اگر به سمت اقتصاد آزاد حرکت کنیم و جرأت پذیرش قیمت‌های واقعی را داشته باشیم نیازی به شبکه توزیع نداریم.

ابراهیمی با بیان اینکه ما نباید کشورمان را تافته جدا بافته از دنیا بدانیم، گفت: وقتی در کشور همسایه گوشت به قیمت 6.5 یورو یا 9 دلار عرضه می‌شود به معنای آن است که قیمت هر کیلو گوشت 100 هزار تومان است و بنابر این نمی‌توان قیمت پایین‌تری برای آن در کشور اعمال کرد و شدنی نیست.

ابراهیمی اظهار داشت: سازمان حمایت چگونه می‌تواند از منابع که با هم در تعارض است را تنظیم کند آنجایی که مصرف‌کننده و تولیدکننده سود می‌برند که رقابت سالم باشد.

وی افزود: تشکیل وزارت بازرگانی نه تنها شرایط را بهتر نخواهد کرد بلکه به سمت دوگانگی مدیریت پیش خواهیم و دوباره شاهد آن خواهیم بود که آنچه به عنوان زیرساخت برای تولید مطمئن فراهم کرده بودیم را دوباره خراب می‌کنیم.

وی با بیان اینکه فقط 30 درصد از نیاز برنج باید از طریق واردات تأمین شود،‌گفت: وقتی واردات این محصول فصلی می‌شود آیا به معنای آن است که وقتی واردات آزاد می‌شود واردکننده نمی‌تواند برابر نیاز وارد کند؟ این چه منطقی برای کنترل واردات است؟ بنابر این با چنین راهکارهایی عدم وجود یا وجود وزارت بازرگانی مسأله‌ای را برای ما حل نمی‌کند و اساساً تشکیل دادن شبکه‌ای تحت عنوان تولید و نظارت دولت کارساز نیست و ما باید قیمت‌های واقعی را به رسمیت بشناسیم و اجازه دهیم کشورمان به سمت اقتصاد آزاد حرکت کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود و کار خود را به شکل قبل اجرا کند تصورم آن است که بازرگانی وارد میدان خواهند شد که منفعت خود به منافع ملی ترجیح خواهند داد و اگر اینگونه باشد دیگر ما نمی‌توانیم بخش کشاورزی را مطمئن کنیم که در صورت کشت یک محصول با قیمت مناسب نگهداری می‌شود.

وی اظهار داشت: در کشورهای موفق بحث تولید و صنعت آنها با هم یک مدیریت واحد دارد و قطعاً با تشکیل وزارت بازرگانی یک گام به عقب در حوزه اقتصاد خواهیم رفت.

انتهای پیام
captcha