افزایش دارالقرآن‌های خراسان‌ رضوی در سال تحصیلی جاری
کد خبر: 3848203
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲

افزایش دارالقرآن‌های خراسان‌ رضوی در سال تحصیلی جاری

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی، گفت: در حال حاضر ۵۸ دارالقرآن در سطح خراسان رضوی فعال هستند که تا پایان سال تحصیلی جاری این تعداد به ۶۴ دارالقرآن افزایش خواهد یافت.

افزایش دارالقرآن‌های خراسان رضوی در سال تحصیلی جاریعلی مهدوی‌خواه، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: با ارائه پیشنهادات و بررسی‌های انجام شده در رابطه با فضاهای آموزشی و شرایط مکانی و حصول نتیجه در رابطه با راه‌اندازی دارالقرآن‌های جدید، شهرستان‌های تربت‌حیدریه، جلگه رخ، میان جلگه، مه‌ولات و دو مرکز در بخش زبرخان دارالقرآن‌های جدید آموزش و پرورش را در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ به خود اختصاص می‌دهند.

بیش از ۳۲هزار دانش‌آموز مخاطب دارالقرآن‌ها

وی با بیان اینکه آمار راه‌اندازی دارالقرآن‌ها در سال تحصیلی جاری، دارالقرآن‌های در دست احداث را شامل نمی‌شود، ادامه داد: دارالقرآن‌های جدید صرفاً مکان‌های از پیش ساخته شده‌ای بودند که با انجام بررسی‌ها، جهت اختصاص این مکان‌ها به دارالقرآن موافقت شده است، این مراکز قرآنی وظیفه برگزاری کلاس‌های قرآنی در سطوح دهگانه آموزشی تعریف شده را بر عهده دارند و در حال‌حاضر ۳۲هزار و ۵۶۰ دانش آموز مخاطب فعالیت‌های قرآنی اجرایی در مراکز دارالقرآن ما هستند.

مهدوی‌خواه با اشاره به برنامه‌های اجرایی دارالقرآن‌ها در تابستان گذشته اضافه کرد: با توجه به اینکه طرح حفظ جزء ۳۰ قرآن را همگام با سایر نهادها پیگیری کردیم، در کنار سایر آموزش‌ها و طرح‌های اجرایی همیشگی خود در دارالقرآن‌ها، به طور ویژه طرح حفظ قرآن را با تمرکز بر جزء ۳۰ مصحف شریف در ایام تابستان مدنظر قرار دادیم.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی، گفت: دانش‌آموزانی که از ابتدای سال گذشته تحصیلی آغاز به حفظ قرآن کرده بودند، نیاز به تکمیل و تثبیت محفوظات خود داشتند، به همین منظور مراکز دارالقرآن‌ها دبیرخانه این طرح در نظر گرفته شد کار پیگیری طرح در این مراکز ادامه یافت.

غنی‌سازی اوقات فراغت

وی با اشاره به اهداف کلاس‌های تابستانی قرآنی برای دانش‌آموزان، بیان کرد: غنی‌سازی اوقات فراغت برای دانش‌آموزان و همچنین معرفی فضای قرآنی و ارتقاء سطح دانش‌آموزان علاقه‌مند در زمینه‌های مختلف قرآنی اهدافی است که در طول تابستان برای کلاس‌های دارالقرآن‌ها پیگیری می‌شود.

مهدوی‌خواه گفت: برای پیشبرد طرح حفظ قرآن توانمندسازی مربیان و معلمان را در نظر داریم و به همین منظور اردوی آموزشی همکاران قرآنی به همراه سایر کارشناسان قرآنی از سراسر کشور در استان مازندران برگزار می‌شود، همچنین کار نظارت بر مدارس در فرایند برگزاری کرسی‌های تلاوت دانش‌آموزی مدنظر قرار می‌گیرد.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: دارالقرآن مرکز فرهنگی و سنگر فرماندهی برای کار قرآنی در نواحی و مناطق مختلف آموزش و پرورش است که فعالیت‌های خود را جهت جریان سازی قرآنی، شکل گیری و رونق‌بخشی اثر گذار این فعالیت‌ها پیگیری می‌کند.

مهدوی‌خواه با اشاره به برگزاری کرسی‌های تلاوت دانش‌آموزی در سطح آموزشگاه‌های خراسان رضوی بیان کرد: به طور معمول و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده هر آموزشگاه باید سه محفل قرآنی را در سه بازه زمانی هفته قرآن و عترت، دهه فجر و همچنین هفته معلم به اجرا برساند.

وی ادامه داد: تعریف محافل قرآنی دانش‌آموزی به نحوی است که محفل قرآنی در مدرسه برگزار می‌شود و مخاطب آن دانش‌آموزان هستند، با یک جمع‌بندی کلی و البته واقع‌بینانه باید در پایان سال تحصیلی جاری حدود ۲۰ هزار محفل قرآنی در سطح مدارس استان داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha