تحلیلی بر میزبانی استان اصفهان از مسابقات سراسری قرآن/ هزینه‌کردها مشخص شود
کد خبر: 3848473
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱

تحلیلی بر میزبانی استان اصفهان از مسابقات سراسری قرآن/ هزینه‌کردها مشخص شود

گروه مسابقات ــ میزان حضور مردم در محل برگزاری مسابقات و استقبال از تلاوت‌ها اغلب یکی از موارد ارزیابی استان میزبان در نظر گرفته شده و بخش زیادی از موفقیت یا عدم موفقیت استان میزبان، بستگی به این موضوع داشته است. سالن ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، که میزبان چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن بود، حدود چهارصد صندلی دارد که اغلب روزهای مسابقات حتی نیمی از آن نیز پر نمی‌شد.

چهارشنبه ///// تحلیلی بر میزبانی استان اصفهان از مسابقات سراسری قرآن / تلاش برای اقتصادی‌ترین دوره

چهل‌و‌دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش آقایان ـ که رسانه‌ای‌ترین بخش این مسابقات است ـ از روز ششم مهرماه 98 آغاز شد و روز پنجشنبه، یازدهم این ماه در شهر اصفهان و دانشگاه این شهر به کار خود پایان داد. در ادامه گزارش‌های ایکنا از این دوره، به تحلیل میزبانی استان اصفهان پرداخته شده است.

میزبانی استان اصفهان برای برگزاری چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از دو سال قبل مشخص شده بود، یعنی از شهریورماه سال 96 که میزبانان مسابقات سراسری قرآن کریم تا سال 1400 معرفی شده بودند. پس این استان برای تدارک مقدمات این میزبانی و برگزاری مطلوب آن دو سال فرصت داشته باشد.

معرفی زودتر میزبانان آتی مسابقات سراسری قرآن کریم، حرکتی بود که رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از سال 94 و به منظور آماده نگه داشتن استان‌ها آغاز کرد تا با تمرکز و فرصت کافی از تجربیات میزبانان ادوار گذشته بهر‌ه‌ گرفته شود، هر چند این ایده در نوع خود جالب بود و تکلیف مسابقات و استان‌ها برای میزبانی را مشخص کرد، اما نوع برگزاری مسابقات بعد از اجرای این ایده، تغییر محسوسی با ادوار قبل نداشت

تمام این موارد گفته شد تا در ادامه به تحلیل برخی آیتم‌ها بپردازیم که باعث می‌شود میزبانی از دید متسابقان، داوران و حتی برگزارکنندگان مطلوب تلقی شود.

ایاب و ذهاب، از جمله آیتم‌هایی است که طی ادوار مختلف توان زیادی از برگزارکنندگان مسابقات سراسری قرآن کریم را صرف خود می‌کند. کوچک‌ترین ضعف در این آیتم تأثیر مستقیمی بر برنامه‌ریزی مسابقات و حتی به تأخیر افتادن رقابت‌ها در یک روز دارد، برای همین است که تلاش زیادی از مسئولان، قبل از آغاز مسابقات بر هماهنگی‌ها در این بخش اختصاص دارد.

استان اصفهان با انتخاب دانشگاه علوم پزشکی به عنوان محل برگزاری مسابقات، بخش زیادی از مشکلات در بحث ایاب و ذهاب متسابقان و داوران را به خوبی مدیریت کرد. این دانشگاه شامل مجموعه‌ای از مهمان‌سراهای دانشجویی، رستوران و همچنین سالن‌های برپایی همایش است که با فاصله‌ای نسبتاً کوتاهی از هم قرار دارند. فاصله کوتاه این مراکز از هم باعث شد تا داوران و حاضران در چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، رضایت نسبتاً بالایی از ایاب و ذهاب و مدیریت زمان در برگزاری مسابقات داشته باشند.

هر چند در این بخش برخی ناهماهنگی‌ها در جابجایی متسابقان و داوران به سالن مسابقات، محل اسکان و رستوران مجموعه وجود داشت، اما در گفت‌وگو با بسیاری از شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات میزان رضایت از این آیتم در سطح بالایی بیان شد.

هر چقدر محل اسکان، رضایت بالای شرکت‌کنندگان را به دنبال داشت، پذیرایی از شرکت‌کنندگان نتوانست این میزان از رضایت را برآورده سازد. بسیاری از شرکت‌کنندگان به ویژه در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل، نقدهای زیادی در مورد برنامه غذایی داشتند. با توجه به آوایی بودن مسابقات قرآن، برنامه غذایی تأثیر زیادی بر کیفیت اجرای شرکت‌کنندگان می‌گذارد؛ گفته‌های شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات بیانگر پایین بودن کیفیت غذا بود و بیشتر غذاها تند بود که برای صوت قاریان مناسب نیست.

مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه همیشه در پاسخ به این سؤال که چرا عامه مردم به عنوان شرکت‌کننده در مسابقات حضور ندارند و هر سال شاهد حضور چهره‌‌های خاصی در این مسابقات هستیم؟ بر حرفه‌ای و تخصصی بودن این مسابقات تأکید داشته‌اند. حال که مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه، بر حرفه‌ای بودن مسابقات قرآن در این ابعاد صحه می‌گذارند، باید در مورد ریزترین مسائل نیز برنامه‌ریزی داشته باشند. به نظر می‌رسد انتقادات شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات در مورد کیفیت غذا به حدی بوده باشد که برگزارکنندگان مسابقات را مجاب به تهیه آیین‌نامه‌ یا الحاقیه‌ای به آیین‌نامه اصلی مسابقات قرآن کند.

تحلیلی بر میزبانی استان اصفهان از مسابقات سراسری قرآن/ هزینه‌کردها مشخص شود

میزان حضور مردم در محل برگزاری مسابقات و استقبال از تلاوت‌ها اغلب یکی از آیتم‌های ارزیابی استان میزبان در نظر گرفته شده و بخش زیادی از موفقیت یا عدم موفقیت استان میزبان در برگزاری مسابقات بستگی به این موضوع داشته است. سالن ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که میزبان چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن بود، حدود چهارصد صندلی دارد که اغلب روزهای مسابقات حتی نیمی از آن نیز پر نمی‌شد. اگرچه میزان حضور مردم در سالن مسابقات در این دوره نسبت به دوره گذشته، که شهر اراک میزبان مسابقات بود، رشد چشمگیری داشت، اما استقبال از مسابقات از سوی شهروندان اصفهانی چشمگیر نبود.

مسئولان برگزارکنندگان مسابقات ایام قبل از آغاز این رقابت‌ها، بارها بر این موضوع که استان اصفهان قطب قرآنی کشور است و موسسات و فعالان قرآنی نبستاً زیادی در این استان فعالیت می‌کنند تأکید داشتند، اما در ایام برگزاری مسابقات سراسری قرآن خبر چندانی از این فعالان نبود و برای همین در برخی روزها سالن مسابقات با نیروهای نظامی و دانش آموزان مدارس پر می‌شد!

برنامه‌های جنبی همیشه از جذاب‌ترین بخش‌های حاشیه‌ای مسابقات سراسری قرآن کریم در ادوار گذشته بوده است، بخشی که تدارک دیده می‌شد تا شرکت‌کنندگان و حاضران در مسابقات سراسری قرآن در ساعات فراغت از مسابقات، به بازدید از مناطق دیدنی استان میزبان بپردازند و از ظرفیت گردشگری آن استان بهره‌مند شوند. با توجه به غنی بودن استان اصفهان از حیث مراکز گردشگری، پیش‌بینی می‌شد تا در این دوره نهایت استفاده از این فرصت به عمل بیاید و شاهد حضور گسترده گروه‌های قاریان، حافظان و ... در مراکز گردشگری استان اصفهان باشیم، موضوعی که در این دوره توجه ویژه‌ای به آن صورت نگرفت تا فرصت حضور قاریان در مراکز دیدنی و زیبای شهر اصفهان از دست برود. به نظر می‌رسد برنامه‌ریزان مسابقات برای این موضوع تدارکی در نظر نگرفته بودند یا اگر هم بود در ضعیف‌ترین حالت ممکن و بدون هیچ اطلاع‌رسانی از قبل بود. طی روزهای اخیر برخی قاریان و حافظان و اعضای گروه‌های تواشیح که در ایام مسابقات به صورت خودجوش راهی مراکز گردشگری اصفهان شده بودند، بخش‌هایی از تلاوت‌های خود در این مراکز در فضای مجازی منتشر کردند که مورد توجه بسیار زیاد مخاطبان نیز قرار گرفت. همین باعث شد تا توجه نکردن به این موضوع بیش از پیش از دست رفتن این ظرفیت را به برنامه‌ریزان مسابقات سراسری قرآن کریم گوشزد کند.

در ادوار گذشته مسابقات سراسری قرآن کریم همزمان با برگزاری مسابقات در مرکز استان، شاهد برگزاری محافل انس با قرآن با حضور قاریان استانی، کشوری و بین‌المللی در شهرهای مختلف استان میزبان بودیم، برنامه‌ای جنبی که باعث می‌شد تا تمامی استان متأثر از فضای مسابقات شود و چتری قرآنی در سراسر استان گسترده شود. در دوره چهل و دوم اما با اینکه از قبل از آغاز مسابقات اطلا‌ع‌رسانی‌هایی در این زمینه صورت گرفته بود و همه چیز خبر از برگزاری این محافل در ایام مسابقات می‌داد، اما در زمان برپایی مسابقات علناً خبری از برپایی این محافل در دیگر شهرهای استان اصفهان و حتی خود شهر اصفهان نبود تا برپایی محافل انس با قرآن در این دوره نیز به سرنوشت برنامه‌های بازدید از مناطق گردشگری استان میزبان دچار شود.

تحلیلی بر میزبانی استان اصفهان از مسابقات سراسری قرآن/ هزینه‌کردها مشخص شود

با وجود تمام بحث‌هایی که صورت گرفت و تمام نقاط ضعف و قوتی که استان اصفهان به لحاظ میزبانی مسابقات سراسری قرآن کریم داشت، به نظر می‌رسد که تمام این موارد برای کاهش هزینه‌های مسابقات بوده باشد. کاهش هزینه‌های مسابقات سراسری قرآن کریم در چهل و دومین دوره به حدی مورد تأکید برگزارکنندگان بوده است که بسیاری از شرکت‌کنندگان به صورت زمینی خود را به محل برگزاری رقابت‌ها رساندند. البته پیش از این اعلام شده بود که از محل کاهش هزینه‌های مسابقات سراسری قرآن بخشی به افزایش جوایز برگزیدگان اختصاص خواهد یافت.

هرچند برگزارکنندگان مسابقات قرآن کمتر دوره‌ای جزئیات هزینه‌کردها را منتشر کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد در این دوره که تلاش بسیار زیادی برای کاهش هزینه‌ها صورت گرفت، مطالبه انتشار هزینه مسابقات به یک درخواست جدی تبدیل شده باشد. مطالبه‌ای که امیدوار هستیم برگزارکنندگان برای یک بار هم که شده آن را عملی کنند تا مشخص شود چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن اقتصادی‌ترین دوره مسابقات بوده است یا خیر؟

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حافظ قرآن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ - ۱۱:۴۲
0
0
به لحاظ برنامه های جنبی یکی از ضعیف ترین دوره ها بود
هیچ برنامه ای ندارم ندیدن می توانستند از همین قاریان و حافظانیکه در مسابقات هستند استفاده کنند و بهترین برنامه ریزی را داشته باشند
کیفیت غذا هم افتضاح بود
همیشه نصف بیشتر غذاها مصرف نمی شد از بس کیفیت نداشت
captcha