اربعین؛ فرصتی برای وحدت بین‌الادیانی و بین‌الانسانی/ هماهنگی وجوه نمادین و نرم‌افزاری
کد خبر: 3849129
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
عضو جامعه مدرسین حوزه بیان کرد:

اربعین؛ فرصتی برای وحدت بین‌الادیانی و بین‌الانسانی/ هماهنگی وجوه نمادین و نرم‌افزاری

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید سعی کنیم به مقدسات ادیان مختلف و مذاهب گوناگون اهانت نشود، تصریح کرد: باید وحدت بین‌الادیانی و بین‌الانسانی را حفظ کنیم، زیرا راهپیمایی اربعین فرصتی برای وحدت آزادی‌خواهان جهان حول محورها و مفاهیم مشترک انسانی است.

پرهیز از اهانت به پیروان ادیان و مذاهب در راهپیمایی اربعینآیت‌الله محسن فقیهی، استاد سطح خارج و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا به مناسبت اربعین سید و سالار شهیدان گفت: پیاده‌روی اربعین حرکت بسیار عظیمی است و از همه کشورهای دنیا در این حماسه بزرگ حضور دارند؛ براساس آمار، افرادی از ادیان مختلف از خاورمیانه، کشورهای اروپایی و آمریکایی به عنوان علاقه‌مندان به امام حسین(ع) در این راهپیمایی عظیم و باشکوه حضور دارند.

اربعین به دین و کشوری اختصاص ندارد

فقیهی با بیان اینکه حضور پیروان همه ادیان و مذاهب به علت علاقه به منش آزادی‌خواهانه امام حسین(ع) و ریشه در فطرت پاک انسان‌ها دارد، اظهار کرد: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند اربعین و پیاده‌روی آن جهانی شده و اختصاص به دین و کشور و مذهب خاصی ندارد.

استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه ابراز کرد: در تاریخ اسلام و غیر اسلام، در هیچ دین و مذهبی، چنین راهپیمایی و مراسمی وجود نداشته و ندارد و این حرکت اسلامی است که به وجود آمده و باید سعی کنیم به اهداف امام حسین(ع) در این راهپیمایی توجه ویژه داشته باشیم.

فقیهی تصریح کرد: ایثار یکی از مهمترین وجوه اهداف امام حسین(ع) است؛ یعنی اگر می‌خواهیم این حرکت در راستای اهداف امام(ره) باشد باید ایثار در این حرکت عظیم اجتماعی موج بزند؛ اگر فردی هست که نیاز به کمک ما دارد یا گرسنه است و تشنه به او رسیدگی کنیم و در عمل منش و روش  و سیره ائمه(ع) را اجرا کنیم.

قدردانی از ملت عراق

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: ایثاری که امام حسین(ع) داشت ما هم باید داشته باشیم و از ملت عراق که با بذل مال و ارائه خدمات به مردم ایران، محبت و ایثار می‌کنند، کاملاً تشکر و سعی کنیم به مقدسات ادیان مختلف و مذاهب گوناگون به هیچ وجه اهانت نشود و باید وحدت بین‌الادیانی و بین‌الانسانی را حفظ کنیم.

وی با ذکر اینکه راهپیمایی اربعین، فرصتی برای وحدت آزادی‌خواهان جهان حول محورها و مفاهیم مشترک انسانی است، اضافه کرد: دشمنان نمی‌توانند این حرکت را تحمل کنند. لذا هر سال برای تحت‌الشعاع قرار دادن آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

اهداف امام حسین(ع) در نماد و نرم‌افزاری

فقیهی تصریح کرد: باید سعی ما بر این باشد که اهداف امام حسین(ع) در این حرکت اسلامی در کنار بُعد نرم‌افزاری و نمادین آن جامه عمل بپوشد. البته تا حدود زیادی هم این طور است؛ باید این حرکت اسلامی را پاس بداریم و تشکر خود را از ملت عراق به جا آوریم تا حرکت مرموزانه دشمنان نقش بر آب شود.

استاد سطح خارج حوزه با اشاره به برخی اقدامات مرموزانه در عراق و ایجاد تنش و درگیری در برخی شهرها که از سوی دشمنان حمایت و برنامه‌ریزی شده است، بیان کرد: آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای منطقه به دنبال این هستند که این حرکت را کمرنگ و ضعیف جلوه دهند و دعوای عرب و عجم راه بیندازند و بین شیعه و سنی اختلافاتی به وجود بیاورند. باید کاملاً هوشیار باشیم و دقت کنیم که نقشه‌های دشمن را نابود و اهاف قیام عاشورا را محقق کنیم.

انتهای پیام
captcha