انتظار به معنای جهانی اندیشیدن و عمل کردن است/ موحد واقعی از تحریم نمی‌هراسد
کد خبر: 3849392
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱
آیت‌الله جوادی آملی:

انتظار به معنای جهانی اندیشیدن و عمل کردن است/ موحد واقعی از تحریم نمی‌هراسد

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم گفت: کسی که توحید حقیقی دارد دیگر به این فکر نمی‌کند که ما در تحریم هستیم، منتهی به شرط اینکه ما به تکلیف خود عمل کنیم و اهل اختلاس، دزدی و نجومی نباشیم.

جوادی به گزارش ایکنا آیت‌الله العظمی جوادی آملی 20 مهرماه در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: نام سوره مبارکه مرسلات همان طور که سیدرضی گفته است مانند بقیه سور، علم بالغلبه است نه اینکه واقعا نام سوره توسط معصوم انتخاب شده است.

صاحب تفسیر تسنیم افزود: در ابتدای این سوره پنج سوگند بیان شده که ممکن است در مورد بادها و یا فرشتگان باشد که برای هر دو متناسب است؛ این سوره در مکه نازل شد و واو ابتدای مرسلات هم برای سوگند است.

آیت الله جوادی آملی بیان کرد: سوگند برای بیان اهمیت و با عظمت است؛ سوگند در آیات قرآن دو نوع است گاهی به موضوعات عظیم بیرونی قسم می‌خورد مانند قسم به پیامبر و گاهی هم به درون قسم می‌خورد مانند اینکه قسم به قرآن می‌خورد که تو پیامبر هستی.

این مفسر قرآن در ادامه اظهار کرد: نظامی که در آن امر و نهی است نظام معنادار است و تکلیف و پاداش در کار است بنابراین هیچ ممکن نیست که امر و نهی و شریعت باشد ولی پاداشی در کار نیست، لذا در آیه دوم مرسلات به مدبرات امر قسم خورده است که قیامت وجود دارد.

صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه در سوره مرسلات، چندین بار «وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ» بیان شده است تصریح کرد: جهنم وقتی در برابر بهشت سنجیده می‌شود عذاب و سخت است ولی وقتی از منظر نقشه عالم و حکمت الهی می‌نگریم می‌بینیم که جای خوبی برای امثال یزید و صدام‌ها و ... است و بهترین مظهر عدل الهی است.

این استاد تفسیر بیان کرد: اگر بهشت باشد و جهنم باشد این همه جنایتکاران و داعشیان را باید چه کنند؛ آیا می‌شود نقشه عالم بدون جهنم باشد؛ خداوند که عادل است چگونه تبهکاران و جانیان را کیفر دهد؛ وقتی براساس نقشه عالم نگاه کنیم در عالم چیزی جز نعمت نیست.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به آفرینش جهان در شش روز تصریح کرد: خداوند کار آفرینش را در شش دوره تمام کرد؛ دو دوره برای آفرینش آسمان، دو دوره برای آفرینش زمین و دو دوره هم برای آفرینش میان این دو و کل این عالم را هم مسخر انسان قرار داد تا همه عالم را تسخیر کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مفهوم انتظار افزود: وقتی امام زمان ظهور کند جهانی کار می‌کند؛ یعنی ما باید جهانی بیندیشیم و زندگی کنیم و از همه جهان با خبر باشیم و تصور نکنیم راه برای فهم و دسترسی ما باز نیست منتهی فرمودند مراقب باشید که خود و جهان را بشناسید.

این مفسر قرآن اظهار کرد: در این سوره به ما هشدار می‌دهید که هر کاری می‌کنید باید پاسخگو باشید و راه هم باز است و هیچکس جلوی رزق مادی و معنوی شما را نمی‌گیرد؛ بنابر این کسی دنبال علم و دانش برود راه بر او بسته نیست.

این مفسر قرآن با اشاره به سخنان حضرت اباذر در محضر امام علی(ع) بیان کرد: اباذر در محضر امام فرمود(که ایشان هم تایید کردند) من بر این باور هستم که اگر همه این عالم به جای آب و خاک، مس شود که هیچ نروید و قطره بارانی از آسمان نیاید باز هم خداوند قادر است روزی مرا برساند؛ این یعنی توحید؛ کسی که چنین باوری دارد دیگر به این فکر نمی‌کند که ما در تحریم هستیم منتهی به شرط اینکه ما به تکلیف خود عمل کنیم و اهل اختلاس و دزدی و نجومی نباشیم.

انتهای پیام
captcha