برابری کیفیت تولیدات کارخانه حجاب شهرکرد با مشابه خارجی
کد خبر: 3849449
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶

برابری کیفیت تولیدات کارخانه حجاب شهرکرد با مشابه خارجی

گروه اجتماعی ــ مدیرعامل شرکت نساجی حجاب شهرکرد با اشاره به اینکه این کارخانه با آخرین تکنولوژی روز دنیا چادر مشکی تولید می‌کند، گفت: تولیدات این کارخانه از نظر کیفیت همانند کشورهای خارجی بوده و با محصول خارجی برابری می‌کند، ولی قیمت چادر مشکی حجاب، با جنس خارجی و وارداتی به شدت متفاوت است.

میرمحمدتقی دانایی هوشیار، مدیرعامل شرکت نساجی حجاب شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، اظهار کرد: کارخانه حجاب شهرکرد در سال 69 ثبت و در سال 72 فعالیت خود را آغاز کرد، در سال 94، ماشین‌آلات خط تولید پارچه چادرمشکی را وارد و از سال 95 به تولید آزمایشی پرداخت که در این سال‌ها توانسته تولید خود را از سه میلیون متر مربع در ابتدای فعالیت، به پنج میلیون متر مربع درسال 97 برساند و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود تولید این کارخانه به 7.5 میلیون متر چادر مشکی برسد و در حال حاضر تعداد اشتغال فعلی شرکت، 480 نفر است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت کارخانه، تولید 10 میلیون متر مربع چادر مشکی است، گفت: امروز کارخانه حجاب شهرکرد با 75 تا 80 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند و به دلیل اینکه تأمین مواد اولیه، کار پیچیده و دشواری است نمی‌تواند با 100 درصد ظرفیت فعالیت کند.

مدیرعامل شرکت نساجی حجاب شهرکرد بیان کرد: میزان واردات کشور در بحث چادر مشکی بین 50 تا 90 میلیون متر در سال است که ظرفیت شرکت نساجی حجاب، 10 تا 15 درصد نیاز کشور را پوشش خواهد داد.

دانایی هوشیار با بیان اینکه چادر مشکی این کارخانه هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته است، گفت: مواد اولیه‌ای که از خارج وارد می‌شود با متوسط نرخ ارز قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد، ولی نسبت به سال گذشته با سه برابر شدن نرخ ارز، قیمت مواد اولیه نیز افزایش یافت؛ بنابراین طبیعی است که قیمت تمام شده افزایش ‌یابد.

وی گفت: مواد اولیه کارخانه شامل نخ، رنگ و مواد شیمیایی است که طی یک سال توانستیم از مصرف نخ تولید داخل استفاده کنیم، در حال حاضر هیچ نخی برای تولید چادر مشکی وارد کارخانه نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت نساجی حجاب شهرکرد ادامه داد: بخش دوم مواد اولیه، رنگ و مواد شیمیایی است که متأسفانه در داخل کشور تولید نمی‌شود، به طوری که همه صنایع نساجی کشور مجبور به واردات رنگ دیسپرس و مواد شیمیایی خاص هستیم.

وی با اشاره به اینکه کارخانه حجاب شهرکرد با آخرین تکنولوژی روز دنیا چادر مشکی را تولید می‌کند، اظهار کرد: تولیدات کارخانه از نظر کیفیت همانند کشورهای خارجی بوده و با جنس خارجی برابری می‌کند، ولی قیمت چادر مشکی حجاب، با جنس خارجی و وارداتی به شدت متفاوت است.

دانایی هوشیار ادامه داد: در برخی از رسانه‌ها بیان می‌شود که قیمت پارچه چادر مشکی حجاب شهرکرد از 400 هزار تومان تا یک میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد که این گفته کذب است و قیمت تک‌فروشی هر قواره پارچه چادر مشکی کارخانه حجاب در فروشگاه اینترنتی این شرکت از 140 تا 170 هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی بیان کرد: کالاهایی که وارد کشور می‌شود مشمول استاندارد نیستند، ولی کالای تولیدی این کارخانه تحت پوشش استاندارد بوده و نظارت می‌شود.

مدیرعامل شرکت نساجی حجاب شهرکرد، هزینه‌های سنگین برای واردات مواد اولیه شامل رنگ و مواد شیمیایی و بالا بودن نرخ ارز در بازپرداخت تسهیلاتی که برای خرید ماشین‌آلات دریافت شده را از مشکلات اصلی کارخانه حجاب شهرکرد دانست و گفت: زمانی که با هزینه بالا مواد اولیه وارد می‌شود، طبیعتاً هزینه تولید و قیمت تمام شده افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: از طرفی با افزایش نرخ ارز میزان بازپرداخت تسهیلات افزایش یافته و این امر هزینه سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد، همچنین با افزایش استهلاک، قیمت افزایش می‌یابد، ولی کارخانه این هزینه‌ها را بر روی کالا لحاظ نمی‌کند و آن را به‌صورت یارانه‌ای پرداخت می‌کند که این موضوع موجب می‌شود در آینده با مشکل مواجه شود؛ بنابراین باید این مشکل برطرف شود تا محصولات تولیدی آن با قیمت پایین‌تر در بازار عرضه شود.

انتهای پیام
captcha