تعطیلی مشهورترین روزنامه مالایی زبان مالزی
کد خبر: 3849744
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲

تعطیلی مشهورترین روزنامه مالایی زبان مالزی

10 اکتبر یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های رسانه‌ای مالزی با مالکیت روزنامه «اتوسان مالزی»( Utusan Malaysia ) با سابقه80 ساله و«کاسمو»( kosmo) با سابقه 15 ساله به فعالیت خود پایان داده و اتمام انتشار روزنامه‌های خود را اعلام کرد.

به گزارش ایکنا از مالزی؛ عبدالرضا عالمی دکترای مطالعات رسانه از دانشگاه مالایا در مالزی در مطلبی نوشت: 10 اکتبر یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های رسانه‌ای مالزی با مالکیت روزنامه «اتوسان مالزی»( Utusan Malaysia ) با سابقه80 ساله و«کاسمو»( kosmo) با سابقه 15 ساله به فعالیت خود پایان داده و اتمام انتشار روزنامه‌های خود را اعلام کرد. درست شش ماه پیش ، یکی از قدیمی ترین روزنامه های تامیل زبان مالزی ، Tamil Nesan ، نیز با همین سرنوشت روبرو شد.

Utusan Malaysia  اولین بار از سوی یوسف اسحاق که بعدا به عنوان اولین رییس جمهور سنگاپور انتخاب شد در سال 1939 در سنگاپور به زبان جاوی و با عنوان Utusan Melayu منتشر شد. در طول زمان اشغال مالزی و سنگاپور توسط ژاپن انتشار خود را به صورت موقت تعطیل و در سال 1959 به مالزی منتقل شد. این روزنامه از اول سپتامبر 1967  در مالزی با عنوان Utusan Malaysia  انتشار وسیع  خود را آغاز کرد.

اتوسان در سال 1997 به عنوان اولین روزنامه آنلاین مالزی و با عنوان "Utusan Malaysia On-Line فعالیت خود را در دنیای دیجیتال ادامه داد .

تیراژ روزانه اوتوسان مالزی در دهه 1990 به 350،000 نسخه در روز رسید و به عنوان  یکی از بزرگترین روزنامه های مالزی شناخته شد . این تیراژ در سال 2004 حدود 250،000 کاهش یافته و در نیمه اول سال 2016 به 144.438 نسخه کاهش یافته است. Mingguan Malaysia ، چاپ یکشنبه Utusan Malaysia ، دارای تیراژ 313،495 در نیمه اول سال 2016 بود که آن را به محبوب ترین روزنامه در زبان ملی تبدیل کرد.

 این تیراژ تا اخرین روز انتشار Utusan Malaysia  ادامه داشت تا پس از مشکلات اقتصادی پیش آمده در ماههای اخیر منجر به تصمیم برای توقف انتشار این روزنامه قدیمی در 10 اکتبر 2019 شد .

تحلیلگران رسانه ای دلایل افول این روزنامه قدیمی و با سابقه مالزی را دخالت سیاست مداران حزب آمنو حمایت تمام  وعدم رعایت بی طرفی رسانه ای  در حمایت از حزب مالایی آمنو در طول سالهای گذشته به خصوص در دوره رهبری حزب مالایی تبار آمنو می‌دانند .

یک فعال رسانه ای آغاز افول این رسانه را در زمان عبدالله بداوی و دخالت های" پسران طبقه چهار" در این رسانه برای برجسته سازی عبدالله و نجیب  و حمله به انور ابراهیم دانسته و سقوط  این رسانه های اصلی را پس  از پوشش سنگین پرونده اول لواط  و درگیری انور ابراهیم ، معاون نخست وزیر ، در سال 1999 آغاز شد.

 در ادامه در  انتخابات سال 2008 و 2013 دخالت های زیاد و غیرحرفه ای باعث شده است که خوانندگان ابراز تاسف کنند که مطبوعات ، تلویزیون و رادیو متعلق به شرکت‌های مرتبط با اومنو دیگر بی طرف نیستند و فاقد اعتبار هستند.

این آغاز کاهش کیفیت روزنامه نگاری و کاهش مطبوعات گروه Utusan و NSTP بود .اتوسان مالزی به عنوان یک رسانه پر مخاطب عملا به عنوان رسانه حزب قدرتمند آمنو محسوب  شده و عملا رسالت رسانه ای خود را در راستای منافع  این حزب قرار داده بود .

تحلیلگران رسانه ای معتقدند مدیران این گروه رسانه ای در طول سالهای قبل از انتخابات تصور سقوط حزب آمنو رو نداشته و به توجیه رفتارهای دولتمردان حزب آمنو در راستای منافع آنان حرکت و از مردم فاصله خود را بیشتر کرده و افول خود را تسریع نمودند .

هر چند احمد زاهد حمیدی رییس حزب آمنو تعطیلی گروه رسانه ای Utusan را با "ظلم" دولت  در بستن حساب های Umno و عدم کمک مالی  حزب به شرکت رسانه ای مرتبط می‌داند ، اما  با شکست حزب آمنو در سال گذشته و پیروزی  احزاب رقیب ،حمایت مالی آمنو از گروه رسانه ای Utusan Malaysia کاهش یافته و عملا  این گروه رسانه ای  بزرگترین حامی مالی خود را از دست داد.  دبیرکل آمنو طی اظهار نظری بیان داشت  که حزب در تعطیلی مداخله نخواهد کرد زیرا این تصمیمی بود که توسط اعضای هیئت مدیره گرفته شد.

از سوی دیگر با توجه به عدم اقبال مردم به دیدگاههای این روزنامه، این  روند باعث بدهی 392 میلون رینگیتی و ورشکستگی و در نهایت اعلام عدم انتشار قدیمی‌ترین روزنامه مالزیایی در تاریخ 10 اکتبر و بیکاری 826 کارمند این گروه رسانه ای شد .

انتهای پیام
captcha