بهترین راه اصلاح جامعه صندوق رأی است/ با دعوا کردن به نتیجه نخواهیم رسید
کد خبر: 3850371
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران:

بهترین راه اصلاح جامعه صندوق رأی است/ با دعوا کردن به نتیجه نخواهیم رسید

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور در دانشگاه تهران اظهار کرد: مؤکداً می‌گویم سرنوشت آینده ما را انتخابات تعیین می‌کند. نقص و اشکالاتی هم وجود دارد که فعلاً کاری با آن نداریم اما با همه نقص و اشکالات، بهترین روش برای اصلاح جامعه و اینکه افکار به حق مردم حاکم شود، صندوق است. راه دیگری نداریم و این را به تجربه می‌گویم که راهی غیر از انتخابات نداریم.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صبح امروز، چهارشنبه 24 مهرماه، در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه امروز دانشگاه‌های کشور مسئولیت سنگینی را برعهده دارند و دولت هم در برابر دانشگاه مسئول است، اظهار کرد: همیشه در دولت در تلاشیم تا مشکلات دانشگاه حل شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه به صورت عام حوزه و دانشگاه را باید در کنار هم بدانیم، افزود: کسانی که در دانشگاه درس می‌خوانند هر چند در حین تحصیل مسئولیت اجرایی ندارند اما از لحظه ورود به دانشگاه احساس می‌کنند که از مسئولان و مدیران آینده کشور هستند.

روحانی با بیان اینکه در ارائه خدمات به دانشگاه از سوی دولت نقایصی هم وجود دارد، تأکید کرد: ما همیشه در دولت تلاش می‌کنیم تا این مشکلات را رفع کنیم. به وزیران علوم و بهداشت و رؤسای دانشگاه‌ها همیشه تأکید کرده و می‌کنم که به ورزش جوانان، سلامت، تغذیه و رفاه آن‌ها به همان اندازه‌ای که برای سیاست جوان‌ها و یادگیری آن‌ها وقت می‌گذاریم، اهمیت بدهیم و وقت بگذاریم، چرا که به دانشجوی عالم، سالم، بانشاط، فعال، دلسوز و شیفته کشور نیاز داریم و همه این‌ها باید در کنار هم قرار بگیرند تا ما بتوانیم به وظیفه اصلی خود عمل کنیم.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: بنده مشاهده کرده‌ام که فردی که خودش پزشک متخصص است و در کشور آلمان بخشی از مسئولیت یک مرکز پزشکی را بر عهده دارد، وقتی یکی از اقوام وی نیاز به جراحی دارد وی را به تهران می‌آورد و جراحی می‌کند. بنده از وی پرسیدم چرا این کار را می‌کنید؟ وی گفت که وضعیت ایران از لحاظ کیفیت و رسیدگی پائین نیست و حتی از لحاظ بهداشتی، مراکز درمانی ما بهتر از اروپاست.

وی ادامه داد: این نشان می‌دهد که کشور ما یک کشور پیشرفته در علوم و دانش‌های مختلف است و این‌همه اساتید، مهندسان و پژوهشگران برای ما جای افتخار است. بنده دو نکته درباره دانشگاه و سپس توقعاتم را می‌گویم؛ اول اینکه دانشگاه ما باید تبدیل به دانشگاه مهارت‌محور شود. محور ما نباید صرفاً علم باشد. البته علم پایه پیشرفت و توسعه است اما نباید به علم اکتفا شود.

روحانی افزود: شخص در کنار علم‌آموزی باید مهارت هم یاد بگیرد تا بعد از فارغ‌التحصیلی با مشکل اشتغال مواجه نباشد. ممکن است گفته شود سرمایه‌گذاری در کشور زیاد نیست و مشکل اقتصادی وجود دارد اما فارغ‌التحصیل با مهارتی که می‌تواند بلافاصله مسئولیتی را بر عهده بگیرد زودتر به شغل می‌رسد تا عالمی که علم و تئوری را خوب یاد گرفته و در مغز وی بسیاری از مطالب علمی انباشته شده اما نمی‌تواند وارد کار شود.

وی افزود: علم در گذشته چند سال می‌گذشت تا دو برابر شود اما امروز باید بگوییم چند روز باید بگذرد تا دو برابر شود؛ کتاب‌هایی که در دانشگاه تدریس می‌شود حداقل مربوط به ترم یا سال قبل و گاهی مربوط به ده سال قبل است لذا ما به روز نیستیم. استادی هم که داریم دانش و علم وی مربوط به امروز نیست و هرچقدر که مطالعه کند باز هم از علم روز عقب است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: با چنین شرایطی چگونه می‌خواهیم دانشجویان را برای آینده تربیت کنیم. در همین حالی که در کلاس درس در حال تدریس هستیم، علم هم به سرعت در حال پیشرفت است بنابراین کار ما سخت می‌شود که چگونه به وی مهارت یاد دهیم که ده سال بعد نه تنها در جامعه دارای شغل باشد، بلکه آماده بر عهده گرفتن مسئولیت شود.

روحانی اظهار کرد: قبلاً باید ساعت‌ها قرآن را می‌گشتیم تا آیه‌ای را پیدا کنیم، اما فرزندان ما با گشتن در داخل موبایل و با یک نرم‌افزار، آیه را به سرعت پیدا می‌کنند، بنابراین باید خود را برای آینده آماده کنیم. در گذشته با اسب و شتر و ... مسافرت می‌کردیم اما الان موجودات ماشینی جای این اسب تندرو را گرفته‌اند. خوراک این ماشین‌ها هم جو و کاه و ... نیست بلکه بنزین می‌‌خواهد. ربات‌ها در حال جایگزینی با کارگران هستند. بنده در یک کارخانه تولید خودرو در ژاپن رفتم که هیچ انسانی را اعم از کارگر یا مهندس داخل کارخانه نمی‌دیدید، بلکه فقط ماشین‌ها و ربات‌ها مشغول کار بودند. داده‌ها، ابرداده‌ها و کامپیوترها پیش‌بینی‌های عجیبی می‌کنند. حتی بعداً ممکن است عمل جراحی را هم ماشین‌ها انجام دهند. البته همین هم الان امکان‌پذیر شده اما در آینده بیشتر امکان‌پذیر است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بار مسئولیت ما سنگین‌تر می‌شود که چگونه دانشجو را برای فردا آماده کنیم، اظهار کرد: در بسیاری از دانشگاه‌های پیشرفته اگر دانشجو، توانایی کار در فضای مجازی و کامپیوتر را نداشته باشد، وی را راه نمی‌دهند. بنابراین ما هم باید کاری کنیم علاوه بر اینکه دانشجوی ما برای چند سال دیگر آماده می‌شود، وسایلی فراهم کنیم که همیشه بیاموزد. شعر «زگهواره تا گور دانش بجوی» دقیقاً منطبق با نیاز امروز ماست.

روحانی بیان کرد: البته دولت هم همه سعی خود را می‌کند که در این زمینه کمک می‌کند. هرچند که قبول دارم برای اداره دانشگاه و تنظیم فعالیت آموزشی و پژوهشی و حتی درآمد آن باید استقلال داشته باشد؛ پژوهش‌فروشی، کار درستی است و حتی باید کاری کنید که برای آن سر و دست بشکنند و ارزش والایی در جهان داشته باشد.

رئیس‌جمهور با تأکید براینکه اتصال دانشگاه به مراکز تولیدی ما یک ضرورت است، گفت: البته این کار شروع شده و فقط باید به آن سرعت بدهیم چرا که دانشگاه‌های ما این قدرت را دارند. دانشگاه را باید قبل از متصل کردن به بخش دولتی به بخش خصوصی متصل کنیم؛ بخش خصوصی همانی است که حاضر است ساعت دو نصفه شب هم برای کار کردن بیدار شود. کارمند اداری که این‌گونه نیست بلکه فقط ممکن است برای نماز شب بیدار شود.

وی گفت: کاسب خیابان منتظر است که چه زمانی مشتری می‌‌آید و تا وقتی مشتری هست وی سر کار می‌ماند، اما کارمند منتظر است که چه وقت مشتری تمام می‌شود. بنابراین بین کار شخصی و خصوصی با کار دولتی تفاوت هست، لذا باید مراکز دانشگاهی را باید به مراکز تولیدی وصل کرده و خود را با شرایط نو تطبیق دهند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی در پایان سال جاری، تصریح کرد: دانشگاه‌های ما همواره نقش ارزشمندی در انتخابات داشته‌اند؛ اساساً دانشگاه‌ها فضای جامعه را گرم می‌کنند در ایام انقلاب هم عمدتاً حوزه و دانشگاه بودند که فضای جامعه را گرم می‌کردند، لذا باید خود را برای انتخابات آماده کنیم.

روحانی اظهار کرد: موکداً می‌گویم سرنوشت آینده ما را انتخابات ما تعیین می‌کند. نقص و اشکالاتی هم وجود دارد که فعلاً کاری با آن نداریم اما با همه نقص و اشکالات، بهترین روش برای اصلاح جامعه و برای اینکه افکار به حق مردم حاکم شود، صندوق است. راه دیگری نداریم و این را با تجربه می‌گویم که راهی غیر از انتخابات نداریم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانشگاه‌های ما باید خود را آماده کنند که هرکس بهتر است و آماده فداکاری در راه کشور است و دانش و فکر بهتر دارد، وی را انتخاب کنیم و هرکس هم خود را شایسته می‌داند خود را کاندیدا کند. اشکالی ندارد آدمی که خود را لایق می‌داند خود را کاندیدا کند، چه انتخاب بشود یا نشود، چراکه این وظیفه ملی ماست بنابراین باید یکی از مسائل مهم امسال را انتخابات بدانیم. اگر مردم حضور پرشور داشته باشند دشمنان پیام آن را درک خواهند کرد؛ اولین پرچم انتخابات، پرچم امید است و همه چیز ما از امید به آینده درست می‌شود.

رئیس‌جمهور یادآور شد: قطعاَ در کشور مشکلاتی همانند محیط زیست، آب، راه و ... داریم که به موقع آن‌ها را حل می‌کنیم اما برخی مسائل بلندمدت هستند و اساتید و دانشگاه‌ها در آن نقش مهمی دارند و آن استراتژی حرکت کشور است. سؤال مهمی که وجود دارد این است که تقابل با دنیا بهتر است یا تعامل؟ چهل سال است که به پاسخ روشنی در این زمینه نرسیده‌ای. برخی می‌گویند فقط باید تقابل داشته باشیم اما برخی معتقدند که می‌شود مسائل را با دنیا حل کنیم، اما اینکه استراتژی ما تعامل سازنده یا تقابل مستمر باشد در کشور ما هنوز جای بحث دارد. بارها گفته‌ام که اگر همدیگر را قانع نکنیم، با دعوا کردن به نتیجه نخواهیم رسید. دانشگاه هم باید این را برای جامعه توضیح دهد و رسانه‌ ملی هم باید به وظیفه خود در این مورد عمل کند؛ بزرگ‌ترین وظیفه رسانه ملی ایجاد فضای آزاد در جامعه است.

روحانی ادامه داد: بنده با استثنائات کاری ندارم اما باید روشن کنیم که در کلیت، چه استراتژی باید برای کشور تعیین کنیم؟ موقع مذاکرات اتمی عده‌ای می‌گفتند آژانس در اختیار غربی‌ها و به ویژه آمریکاست، لذا این مذاکرات بیهوده و وقت تلف کردن است اما عده‌ای معتقد به مذاکره بودند و در نهایت آژانس اعلام کرد که پرونده «پی ام دی» بسته شده است. این همانند بمبی است که بر سر عده‌ای ریخته می‌شود.

وی با یادآوری این نکته که وقتی با چند قدرت بزرگ مذاکره کردیم هم عده‌ای همین را گفتند ولی ما مذاکره طولانی و سخت داشتیم اما در نهایت به توافق رسیدیم، تصریح کرد: این توافق همانند خراب شدن یک کوه بر سر عده‌ای از افراد بود. اینکه آن‌ها حاضر شوند شش قطعنامه فصل هفتمی را لغو کنند فقط حقوقدانان و سیاستمداران می‌فهمند به چه معناست. یکی از رهبران دنیا در سفر نیویورک به بنده گفت که ما دچار حیرت شده‌ایم که این همه شرکت بزرگ برای قرارداد بستن با ایران صف بسته‌اند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: به محض امضای این توافق در سال 94 رشد اقتصادی ما در سال 95 در جهان اول شد. وقتی ما تورم را تک رقمی کردیم و رشد اقتصادی ما دوازده و نیم درصد شد، دنیا را به شگفتی واداشتیم. تورم ما برای سه سال تک رقمی بود و در بنزین و گندم هم خودکفا شدیم. با فشار اسرائیل، عربستان و تندروهای داخلی آمریکا، دولت ترامپ از این توافق خارج شد.

روحانی با بیان اینکه دانشگاه باید در این مسائل مهم و استراتژیک وارد میدان شود، افزود: حتی در مسائل حقوقی هم باید وارد شوید. دادگاه لاهه حکم داد که آمریکا حق ندارد تحریم را اجرا کند. این یک پیروزی برای ما بود؛ موفقیت در دادگاه لاهه کار سختی است اما شدنی‌ است، لذا اگر دست به دست هم داده و از نیروهای کارآمد استفاده کنیم به نتیجه خواهیم رسید.

روحانی اضافه کرد: زندگی را می‌توانیم به گونه‌ای بگذرانیم اما رشد و توسعه بدون رابطه و تعامل با دنیا امکان‌پذیر نیست. اگر بانک‌ها و صادرات کشور قفل باشد چگونه می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم؟ اکنون صادرات کشور رونق پیدا کرده و در همین شرایط در حال ورود به یک اتحادیه اقتصادی یعنی اوراسیا هستیم، بنابراین این مسئله مهم است که دانشگاه در حل مسائل استراتژیک کمک کند. اگر در نهایت به نتیجه نرسیدیم باید به سمت همه‌پرسی از مردم برویم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان ما تلاش زیادی انجام داده‌اند، یادآور شد: اینکه در زمینه پدافند هوایی پیشرفت زیادی کرده‌ایم کار بزرگی است. بنده هفت سال فرمانده پدافند هوایی کشور بوده‌ام و می‌دانم که این چه کار بزرگی است و با همکاری نخبگان و دانشگاه‌ها محقق شده است.

رئیس‌جمهور در پایان بیان کرد: ما در شرایط اقتصادی سختی هستیم و همه باید کمک کنیم و نقش دانشگاهیان در این زمینه مهم‌تر است. علی‌رغم فشارها، یک قدم به پیش هستیم و شرایط بورس ما هم امیدوارکننده است. دولت هم در خدمت شماست و می‌داند که دانشگاه‌ها چه نقش مهمی می‌توانند داشته باشند. شما هم تلاش خود را بیشتر کنید تا ان‌شاءالله به پیروزی‌های بزرگ دست پیدا کنیم.

انتهای پیام
captcha