تشریح برنامه‌های «روز اراک»/ مراحل نهایی تدوین چشم‌انداز ۲۰ ساله اراک
کد خبر: 3851274
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰

تشریح برنامه‌های «روز اراک»/ مراحل نهایی تدوین چشم‌انداز ۲۰ ساله اراک

گروه فرهنگی ــ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی اراک به تشریح برنامه‌های اجرایی «روز اراک» پرداخت و گفت: برنامه ۱۴۲۰ اراک در دست تهیه بوده و اقدامات مقدماتی توسط شرکت‌های مشاوره‌ای انجام شده است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مرتضی سورانه، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر اراک عصر روز گذشته، ۲۸ مهر در نشست خبری با اصحاب رسانه که بمناسبت گرامیداشت «۲۸ مهرماه؛ روز اراک» برگزار شد، با گرامیداشت روز اراک و سالروز به صدارت رسیدن امیرکبیر گفت: برنامه‌های این روز در دو بخش عمده هویت‌یابی و بازخوانی در جنبه‌های عمرانی، معماری، فرهنگ و مواریث ایجاد شده و در قالب برانگیخته شدن حس تعلق شهروندی، مالکیت و سهیم بودن در سرنوشت خود تعریف می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر شهروندان در سرنوشت خود سهیم نباشند در واقع شهری منهای شهروند پیشرو داریم، شهروندان فعال و پویا باید در زمینه‌های زیست‌محیطی، فرهنگی، اجتماعی، فضاسازی شهر دخیل باشند، اگر بتوانیم به کمک رسانه و اهالی قلم فرهنگ شهرنشینی و مسئولیت شهروندی را در جامعه نهادینه کنیم آن‌گاه دغدغه بی‌تفاوت بودن و غیرمسئول بودن شهروندان را حل کرده‌ایم و شاهد هستیم شهر توسط مردم تاریخ خود را رقم می‌زند.

سورانه اضافه کرد: از دیرباز تا‌کنون اجتماع انسان‌ها شهرنشینی و فرهنگ شهروندی را ایجاد و توسعه دادند؛ از این‌رو شهر منهای انسان و اجتماع امری منسوخ است بنابراین با نامگذاری روزی به نام اراک بازیابی و بازخوانی هویت شهری و حس تعلق ایجاد خواهد شد.

وی در تشریح برنامه‌های روز اراک هم گفت: بنا بر این بود برنامه‌های این روز از ۲۸ مهر آغاز شود اما به دلیل تلاقی این روز با دهه پایانی صفر به روز دیگری موکول شد، ۱۲ آبان اراک میزبان شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرهای کشور است، برنامه‌های روز اراک از اول ربیع‌الاول آغاز می‌شود.

سورانه در بخش دیگر از سخنان خود اظهار کرد: سند و منشور توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر اراک آماده و در مرکز مطالعات شورا در کارگروه‌ها در دست بررسی است و تا آخر آبان این سند به صحن ارائه می‌شود. برنامه ۱۴۲۰ اراک در دست تهیه بوده و اقدامات مقدماتی توسط شرکت‌های مشاوره‌ای انجام شده است.

وی بابیان اینکه زنگ روز اراک در دبیرستان صمصامی اولین مدرسه کشور نواخته می‌شود، تصریح کرد: سعی شده است برنامه‌ها مورد توجه عموم مردم باشد، برگزاری جشنواره غذا و نمایشگاه و اهدای سوغات اراک در محورهای مواصلاتی ویژه مسافران از برنامه‌های در نظر گرفته شده است.

وی رونمایی از تمبر روز اراک، نامگذاری دو خیابان به نام‌های ساوه و دلیجان، ثبت سرود روز اراک در تقویم، جلسات گفت‌و‌گوی فرهنگی، اعطای کارت شهروند افتخاری به دانشجویان غیر‌بومی نمونه دانشگاه‌های اراک را از دیگر برنامه‌های اجرایی برشمرد، همچنین به تمام مهمان‌هایی که روز ۱۲ آبان به اراک سفر کنند کارت شهروند افتخاری جهت استفاده از جاذبه‌های گردشگری اراک با شرایط ویژه اعطا می‌شود.

ایرج رضایی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز گفت: روز اراک روز واقعه تاریخی در گذشته نیست، با نامگذاری این روز قصد داریم هم در گذشته سیری داشته باشیم و هم به حال و آینده این شهر فکر کرده باشیم چراکه رسیدن به اهداف مستلزم توانمند شدن مردان و زنان این مرز و بوم است.

وی اراک را مهد مفاخر و اندیشمندان بزرگ خواند و بابیان اینکه ۱.۴ فرهیختگان و اندیشمندان و متفکرین کشور متعلق به اراک و استان مرکزی است، تصریح کرد: باید به باور برسیم و به صورت خلاق گفتمان و توسعه شهر را در دستور کار قرار دهیم. لازمه توسعه خلاق دیپلماسی اقتصاد و سیاست خلاق است که بایستی در شهر به کار گرفته شود.

این مقام مسئول افزود: داشتن شهروندانی خلاق ما را به رسیدن به اهداف امیدوار می‌کند، با برنامه‌ریزی دقیق مسئولان به ویژه مسئولان حوزه مدیریت شهری می‌توان گام های خود را محکم‌تر برداشت و در آینده نیز شاهد رشد و مانایی افرادی صاحب‌نام و صاحب فکر باشیم که اندیشه خود را در طول تاریخ برای هدایت بشری به یادگار بگذارند.

رضایی با اشاره به بزرگانی همچون امام راحل در عصر حاضر، اضافه کرد: شورای پنجم اهتمام دارد چشم‌انداز ۲۰ ساله اراک را نهایی کند، برنامه‌ها در قالب پروژه‌های ۵ ساله و در ذیل آن برنامه‌های یک ساله تعریف شده است، بهتر است سرود اراک در برنامه‌ها و همایش‌های مهم استان نواخته شود.

فرزانه رحمتی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری هم گفت: در سال‌های اخیر نگاه تک‌بعدی به اراک شده و تمرکز بیشتر بر صنعتی بودن این شهر شده است. نامگذاری روزی با نام اراک دارای مزیت‌هایی است تا ابعاد جغرافیایی و تاریخی این شهر به شهروندان معرفی شود.

وی اضافه کرد: کم‌توجهی و عدم برنامه‌ریزی مناسب در راستای معرفی مزیت‌های این شهر باعث شده این شهر احساس سرخوردگی داشته باشد، مسیر توسعه واقعی اراک از اجرای سیاست‌های برنامه‌محور می‌گذرد و از این مسیر می‌توانیم به توسعه دست یابیم. برای توسعه شهری نیازمند بستر‌سازی مناسب و نظارت بر عملکردها بر مدار معرفی مزیت‌های این شهر هستیم.

طوفان محمدی، رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و ترافیک شورای اسلامی اراک هم گفت: روز اراک روزی است که می‌توان به هویت شهری پرداخت. انسجام اجتماعی در تقویت هویت شهری نقش کلیدی دارد و در سایه انسجام اجتماعی، مسئولیت‌پذیری، مشارکت اجتماعی و تعلق خاطر به شهر گسترش پیدا می‌کند.

محمدی افزود: هدف از نامگذاری روزی برای شهرها این است تا ظرفیت‌ها و مزیت‌های شهری تقویت شده و داشته‌های فرهنگی، اجتماعی و حس ارزشمندی شناخته شود، روز اراک فرصت بسیار مناسبی است تا ظرفیت‌های این شهر در حوزه‌های مختلف شناسایی و به سمع و نظر مردم برسد.

وی بیان کرد: بالاترین سطح دموکراسی سطحی است که شهروندان در تصمیم‌گیری دخالت داشته باشند و این باعث رضایت‌مندی مردم هم خواهد شد. این روز بهانه‌ای برای ارتقای مشارکت مردمی است، حس ارزشمندی می‌تواند حس‌های دیگر را در مردم زنده کند، برنامه‌ریزی مناسب، مفرح و شاد می‌تواند در شناخت نوجوانان و جوانان از فرهنگ و ساختار شهر کمک کند.

انتهای پیام
captcha