طراحی نرم‌افزار نماز در قزاقستان
کد خبر: 3851336
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳

طراحی نرم‌افزار نماز در قزاقستان

گروه بین‌الملل ــ «آلماز عادل بیگ»، مهندس قزاقستانی، نرم‌افزار نماز ویژه گوشی‌های همراه را در این کشور طراحی و تولید کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان؛ آلماز عادل بیگ، مهندس کامپیوتر قزاقستانی نرم‌افزار ویژه گوشی‌های همراه را برای اعلام زمان نماز و تعیین جهت قبله در این کشور طراحی و اختراع کرد.

نام این برنامه «سجده» است و بیش از 850 هزار نفر از آن در کشورهای آلمان، فرانسه و اندونزی استفاده می‌کنند. 80 درصد استفاده‌کنندگان شهروندان قزاقستانی هستند.

آلماز عادل بیگ که فارغ التحصیل دانشگاه آلماتی موسوم به «سلیمان دمیرل»* است، در این باره گفت: ابتدا این برنامه را برای استفاده شخصی طراحی کردم که از وقت نماز آگاه شوم؛ اما بعد تصمیم گرفتم آن را با افراد دیگر به اشتراک بگذارم.

وی افزود: کاربران گوشی‌های همراه که از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند، می‌توانند جهت قبله و مکان کعبه را نیز در آن مشخص کنند.

دانشگاه سلیمان دمیرل (YCD) آموزشگاه خصوصی غیر تجاری در قزاقستان است كه در سال 1996 میلادی از سوی «نورسلطان نظربایف»، رئیس‌جمهور وقت قزاقستان و «سلیمان دمیرل» رئیس‌جمهور وقت تركیه تأسیس شد.

انتهای پیام
captcha