سیاست کنترل به جای مخالفت؛ رویکرد مسکو در برابر جریان‌های اسلام‌گرا
کد خبر: 3853831
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
دبیر اندیشکده‌های ملیتی منطقه‌ای المصطفی(ص):

سیاست کنترل به جای مخالفت؛ رویکرد مسکو در برابر جریان‌های اسلام‌گرا

گروه حوزه‌های علمیه - دبیر اندیشکده‌های ملیتی منطقه‌ای المصطفی(ص) با اشاره به خلأ سیاسی ـ استراتژیک به وجود آمده از شکست ایدئولوژی کمونیسم و نبود تفکیک میان شاخه‌های مختلف مسلمانان در روسیه، گفت: مسکو جریان‌های اسلام‌گرا را به عنوان یک خطر عمده برای منافع ملی خود قلمداد می‌کند، اما به جای مخالفت با جریان‌های اسلامی، در تلاش است آن‌ها را کنترل کند.

مرتضی اشرافی، دبیر اندیشکده‌های ملیتی منطقه‌ای جامعةالمصطفی(ص)، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: اگرچه روسیه در سیاست‌ها و برنامه‌های دینی خود نسبت به مسلمانان دیدگاهی بدبینانه داشته است، با این حال، در شرایط جدید به دنبال این امر نیست تا مسلمانان را از عرصه‌های مختلف حذف کند.

وی افزود: در واقع سیاست و برنامه‌ای مورد توجه روسیه است که جنبه‌های بهره‌مندی داشته باشد.

خلأ استراتژیک از شکست ایدئولوژی کمونیسم

اشرافی اظهار کرد: خلأ سیاسی ـ استراتژیک به وجود آمده از شکست ایدئولوژی کمونیسم، خصوصاً در میان مسلمانان و عدم تفکیک میان شاخه‌های مختلف مسلمانان در این کشور، روسیه را بر آن داشته است تا در سیاست‌ها و برنامه‌های دینی خود، اساساً جریان‌های اسلام‌گرا در میان مسلمانان را به عنوان یک خطر عمده برای منافع ملی خود قلمداد کند.

وی بیان کرد: در چنین دیدگاهی، مناطق مسلمان‌نشین روسیه به عنوان یک میدان کارزار و بازی بزرگ، تصور شده که همواره می‌تواند از طرف جریان‌های اسلام‌گرای اسلامی در خارج از مرز‌های این کشور که در آسیای مرکزی و قفقاز مستقر شده‌اند، مورد تهدید قرار گیرد.

کنترل به جای مخالفت

دبیر اندیشکده‌های ملیتی منطقه‌ای جامعةالمصطفی(ص) افزود: در حال حاضر روسیه به طور رسمی در بیان برنامه‌ها و سیاست‌های دینی خود اعلام می‌دارد که دفاع از مرز‌های ایدئولوژیک برای مسکو، تا افغانستان نیز ادامه دارد. این سیاست‌ها و برنامه‌های دینی همچنان در زمان پوتین در چند سال گذشته نیز استمرار یافته است.

کارشناس مسایل اوراسیا در پایان تصریح کرد: با نگاه به سیاست‌ها و برنامه‌های دینی فدراسیون روسیه، می‌توان گفت که مسکو به دنبال این است که در مرحله اول به طور کلی با جریان‌های اسلامی در این کشور مخالفت نکند. در حقیقت سیاست مسکو، مخالفت با جریان‌های اسلامی نیست، بلکه در تلاش است آن‌ها را کنترل کند.

انتهای پیام
captcha