ادله عقلی و دینی عدم رابطه با آمریکا/ تبعات منفی مذاکره در وضعیت فعلی
کد خبر: 3854805
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
قاسم جعفری بیان کرد:

ادله عقلی و دینی عدم رابطه با آمریکا/ تبعات منفی مذاکره در وضعیت فعلی

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تأکید قرآن بر عدم تسلط کفار بر مؤمنان و سابقه فراوان آمریکا در نقض تعهدات خود در برابر ایران به منزله ادله دینی و عقلی عدم رابطه و مذاکره با آمریکا، گفت: در وضعیت فعلی آمریکایی‌ها حرکت ایران به سمت میز مذاکره را به معنای اثرگذاری فشار حداکثری ارزیابی کرده و بر فشارهای خود می‌افزایند و از طرفی این امر جبهه مقاومت را ناامید ساخته و باعث تضعیف نفوذ منطقه‌ای ایران خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر در جمع دانش‌آموزان و دانشجویان به مناسبت 13 آبان «سد کردن راه نفوذ مجدد سیاسی و تسلط دوباره آمریکایی‌ها بر ایران» را مهمترین پاسخ جمهوری اسلامی در مقابل توطئه‌های حاکمان واشنگتن برشمردند و تأکید کردند: منع مکرر مذاکره با آمریکا یکی از ابزارهای مهم بستن راه ورود آنان به ایران عزیز است.

ایشان مخالفت جمهوری اسلامی با آمریکایی‌ها را دارای منطقی مستحکم خواندند و افزودند: این روش عقلانی، راه نفوذ مجدد آمریکایی‌ها را می‌بندد، ابهت حقیقی و اقتدار ایران را به جهانیان ثابت می‌کند و ابهت پوشالی طرف مقابل را در دنیا فرو می‌ریزد.

قاسم جعفری، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ادله عقلی و دینی عدم مذاکره با آمریکا گفت: اگر تاریخ 13 آبان و اتفاقات رخ‌داده در آن به خوبی بررسی شود تقابل دو اراده را به خوبی نشان می‌دهد؛ یکی اراده ملت ایران که مصمم به حفظ عزت، بازیابی استقلال و هویت‌یابی بود و دیگری هم اراده آمریکاست که مدام به دنبال آن بود که ایران را هم به مانند سایر کشورها تابع مطلق خود کند. از این منظر 3 رخداد مهمی که در 13 آبان اتفاق افتاد همگی در راستای مقابله با سلطه‌طلبی آمریکا و تحقیر ملت ایران بود.

رضایت آمریکا از ایران در گرو سلطه کامل بر کشور است

وی ادامه داد: نکته مهمی که به ویژه نسل جوان باید بداند این است که جمهوری اسلامی نبود که با آمریکا قطع رابطه کرد بلکه آمریکایی‌ها آغازگر قطع رابطه بودند. البته به تعبیر رهبر معظم انقلاب این یک ظلم در حق انقلاب اسلامی است که تیره شدن رابطه ایران و امریکا را به تسخیر لانه جاسوسی مربوط کنند. بلکه امام خمینی(ره) در سال 1342 بیان می‌فرمایند که رئیس‌جمهور آمریکا بداند که منفورترین فرد نزد ملت ایران است. لذا از کودتای 28 مرداد تا کشتار 15 خرداد و اتفاقات حین انقلاب که بررسی می‌شود نقش آمریکایی‌ها در آن غیر قابل انکار است و علت اینکه دانشجویان به سوی لانه جاسوسی حرکت کردند برای این بود که ثابت شده بود آنجا سفارتخانه نیست بلکه مرکز جاسوسی است.

جعفری درباره منطق دینی عدم رابطه و مذاکره با یک حکومت مستکبر مانند آمریکا گفت: خداوند در قرآن می فرماید :« وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ» (هرگز يهوديان و ترسايان از تو راضى نمى‌شوند، مگر آنكه از كيش آنان پيروى كنى) یا آیه نفی سبیل که خداوند می‌فرماید: « وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا» (خدا تا ابد اجازه نداده که کافران کمترین تسلطی بر مؤمنان داشته باشند).

جعفری اظهار کرد: تجربه 40 ساله پس از پس از انقلاب و حتی دوران حکومت محمدرضا شاه نشان می‌دهد که خواسته‌های آمریکایی‌ها از ما پایانی ندارد و آنها دائم به دنبال توسعه خواسته‌ها و مطالبات خود از ما با هدف تسلط کامل بر تمام امور و منابع کشور هستند و با حل و فصل یکی دو موضوع قانع نمی‌شوند. آنها می‌خواهند تا آنجا پیش بروند که جمهوری اسلامی ایران کاملا در مقابل آنها خلع سلاح شده و از جمهوری اسلامی تنها یک نام بماند ولی در عمل مطیع محض آمریکایی‌ها باشد و لذا عدم مذاکره با آمریکا کاملا از یک منطق و پشتوانه دینی و قرآن برخوردار است.

برخی مسئله مذاکره با آمریکا را ساده جلوه می‌دهند

این کارشناس مسائل سیاسی درباره منطق عقلی پرهیز از مذاکره با آمریکا گفت: آزموده را آزمودن خطاست و مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود. سؤال این است که نتیجه مذاکرات الجزایر به کجا رسید؟ مگر آمریکایی‌ها به طور کتبی قول ندادند که در امور داخلی ایران دخالت نکنند؟ با این اوصاف کودتای نوژه را چه کسی به وجود آورد؟ تشویق صدام به جنگ 8 ساله از سوی کدام دولت بود؟ کدام دولت از تروریست‌های منافقین حمایت کرد؟ مگر همین آمریکایی‌ها نبودند که توافق برجام را زیرپا گذاشتند و از آن خارج شدند؟

این نماینده سابق مجلس بیان کرد: متأسفانه برخی روشنفکرنماها مسئله را ساده‌سازی می‌کنند و گاه بیان می‌دارند ما نتوانستیم مسئله ساده مذاکره با آمریکا را حل کنیم. در حالی که همه می‌دانند امروز امر مذاکره یک گفت‌وگوی دو نفره و سه نفره نیست بلکه یک جنگ واقعی و پیچیده است و آنها با یک تیم مجهز دیپلماسی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، حقوقی، روانشناسی و ... وارد این میدان می‌شوند. لذا عقل اقتضا می‌کند به دشمنی که قبلاً عدم پایبندی خود را به تعهداتش در مذاکرات مستقیم و غیرمستقیم نشان داده، اعتماد نشود و با آن مذاکره صورت نگیرد.

وی تصریح کرد: تاکنون هم ثابت شده هر وقت که دقت و حساسیت لازم را در مذاکره با آمریکایی‌ها به خرج ندادیم و به حرف امام(ره) و رهبری گوش نکردیم ضرر کردیم. روزی باید به سراغ مذاکره با آمریکا رفت که مطمئن باشیم دست‌مان آنچنان پر است که دشمن مجبور به تمکین از ماست. در حالی که در وضعیت فعلی آمریکایی‌ها حرکت جمهوری اسلامی به سمت میز مذاکره و حتی عکس گرفتن را به معنای اثرگذاری فشار حداکثری و تحریم‌ها ارزیابی می‌کنند و بر فشارهای خود می‌افزایند.

جعفری یادآور شد: از سوی دیگر مذاکره در وضیت فعلی تمام کسانی را که در جبهه مقاومت، جمهوری اسلامی را پشتیبان خود می‌دانند ناامید و تضعیف می‌کند و این باعث از دست دادن قدرت و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی می‌شود. در حالی که عواملی که باعث بازدارندگی و حساب بردن دشمن از جمهوری اسلامی شده موقعیت استراتژیک ایران، وحدت و همگرایی توأم با ایمان ملت و نفوذ منطقه‌ای ماست. اگر خودمان بال‌های قدرت خود را قطع کنیم دشمن را امیدوار می‌کند و او را به طمع می‌اندازد که می‌تواند گام‌های بیشتری برای عقب راندن ما بردارد و لذا عقل اقتضا می‌کند که از رفتن به سمت مذاکره با آمریکا پرهیز کرد.

ترامپ واقعیت سیاست‌های آمریکا را شفاف کرده است

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: از طرفی رویکرد و اظهارات ترامپ و دولت او کاملا بر قطعیت عدم مذاکره با آمریکا صحه می‌گذارد. در واقع ترامپ همه واقعیت سیاست‌های آمریکا را که رؤسای جمهور قبلی سعی می‌کردند زیر یک دستکش مخملی پنهان کنند شفاف و عریان نشان داده است و در این وضعیت وقتی خطر کاملا قابل مشاهده است نباید به سمت آن رفت.

جعفری در پایان ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب هرگز با مذاکراتی که اصول دیپلماسی و عزت، حکمت و مصلحت ملت ایران در آن رعایت شود مخالفتی ندارند و برهمین مبنا ایشان همواره بر گسترش روابط با سایر کشورها تأکید می‌کنند. اما مجموعه دلایل عقلانی و دینی نشان می‌دهد در شرایط فعلی امکان مذاکره با آمریکا وجود ندارد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha