همکاری‌های علمی المصطفی با مراکز علمی یونان توسعه می‌یابد
کد خبر: 3854939
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۲
رئیس جامعة المصطفی العالمیه:

همکاری‌های علمی المصطفی با مراکز علمی یونان توسعه می‌یابد

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس جامعة المصطفی العالمیه گفت: تبادل استاد و دانشجو، شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی از زمینه‌های توسعه ارتباط جامعةالمصطفی و مراکز علمی یونان می‌تواند باشد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی امروز سه‌شنبه ۱۴ آبان‌ماه در دیدار سفیر یونان در ایران، ضمن ابراز امیدواری در مورد تقویت روزافزون ارتباطات علمی ایران و یونان، ابرازکرد: امروزه و در فلسفه‌های جدید غرب، کمتر از اتفاقات جدید دنیای اسلام در عرصه‌های علمی و فلسفی سخن گفته می‌شود. قرائت‌های گوناگونی از اسلام وجود دارد و لازم است بین قرائت عقلانی رایج در قم و قرائت تکفیری تمایز فراوانی قائل شد.
وی ضمن خیرمقدم به سفیر یونان، از روابط مطلوب یونان و کشور‌های اسلامی سخن به میان آورد و اظهار داشت: روابط بین یونان و کشور‌های اسلامی، تاریخی و خوب است و تعاملات علمی و مناسبی بین ایران و کشور‌های اسلامی وجود داشته و دارد.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه یونان نقش پررنگی در تسریع روند پیشرفت علمی جهان اسلام ایفا کرده است، ابراز کرد: در حقیقت، یونان نقطه اتصال تمدن شرق و غرب به شمار می‌رود و این امر جایگاه برجسته‌ای از نظر علمی برای یونان رقم زده است.
رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به تأکید اسلام بر اهتمام مسلمانان به دانش‌اندوزی، خاطرنشان کرد: در میان مذاهب، اسلام و به ویژه مکتب اهل‌بیت (ع)، علاقه فراوانی به فلسفه و علوم عقلی نشان داده است و فلسفه که بخش زیادی از آن در یونان ریشه دارد، در حوزه‌های علمیه رایج است.
عباسی ادامه داد: در دنیای اسلام، فلسفه سنتی شاید تنها در حوزه‌هایی همانند حوزه علمیه قم رواج داشته باشد که ارتباط فکری و فرهنگی عمیقی با تفکر یونان دارد.
وی افزود: امروز فلسفه یکی از رشته‌های رایج در حوزه علمیه برشمرده می‌شود و در جامعةالمصطفی، که بخش بین‌المللی حوزه علمیه به شمار می‌رود نیز این گونه است و چنین استقبال و رویکردی در مراکز علمی دیگر به چشم نمی‌خورد.
رئیس جامعةالمصطفی ضمن اشاره به ارتباط عاطفی و فکری اندیشمندان ایرانی و یونانی، تصریح کرد: این روابط فرهنگی و تاریخی می‌تواند نقش مهمی در ارتباطات ملت و دولت ایران و یونان داشته باشد.
رئیس جامعةالمصطفی، آموزش‌های مجازی و کوتاه‌مدت المصطفی را ظرفیت‌های خوبی برای علاقه‌مندان و اندیشمندان یونان دانست و تأکید کرد: بستر مناسب روحی، روانی و عاطفی بین ایران و یونان می‌تواند در توسعه روابط فی‌مابین مؤثر باشد.
عباسی، تبادل استاد و دانشجو، شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی را زمینه‌های ارتباط جامعةالمصطفی و مراکز علمی یونان برشمرد و تصریح کرد: می‌توان همکاری‌های مشترکی در زمینه‌های علمی داشت و ارتباطات علمی را بسیار افزایش داد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروزه و در فلسفه‌های جدید غرب، کمتر از اتفاقات جدید دنیای اسلام در عرصه‌های علمی و فلسفی سخن گفته می‌شود. قرائت‌های گوناگونی از اسلام وجود دارد و لازم است بین قرائت عقلانی رایج در قم و قرائت تکفیری تمایز فراوانی قائل شد. از سوی دیگر، باید این تفاوت‌ها را به دنیای غرب بیشتر نشان دهیم.
عباسی افزود: بخشی از تفاوت دو قرائت مزبور به این دلیل است که قرائت عقلانی به فلسفه و عرفان توجه دارد، در حالی که قرائت دیگر، به این مسائل بی‌توجه است.
وی تصریح کرد: شاید جهانیان تفاوت بین دیدگاه‌های اسلامی را به درستی نشناسند و ما باید با ارتباط علمی، این مسئله را آشکار سازیم.

انتهای پیام
captcha