استقلال اقتصادی و رونق تولید، بهترین راه مصون‌سازی کشور در مقابل تهدیدات اقتصادی
کد خبر: 3855135
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۴
حجت‌الاسلام رئیسی مطرح کرد:

استقلال اقتصادی و رونق تولید، بهترین راه مصون‌سازی کشور در مقابل تهدیدات اقتصادی

گروه سیاسی ــ رئیس قوه قضاییه با تأکید بر ضرورت به حداقل رساندن آسیب‌پذیری کشور با اقدامات مصون‌ساز و طراحی ساز و کارهای فسادزا از سوی خود دستگاه‌ها، استقلال اقتصادی و رونق تولید را بهترین راه مصونیت کشور در مقابل تهدیدات دانست.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی امروز، سه‌شنبه 14 آبان‌ماه، در همایش ملی پدافند غیرعامل با تسلیت شهادت امام حسن عسگری(ع) و تبریک آغاز دوره امامت حضرت ولی‌عصر(عج) تصریح کرد: طبق آیات نورانی قرآن کریم، اولین تهدید برای انسان در درون خود انسان است. امام حسن عسگری(ع) برای مصون‌سازی انسان در مقابل هوای نفس، می‌فرماید انسان نباید شب و فرصت نجوا و مناجات با خداوند را از دست بدهد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: انبیای الهی، امامان و پیشوایان دینی همواره نسبت به تهدید درونی به انسان‌ها هشدار داده‌اند. گاهی تهدیدهای بیرونی باعث غفلت ما از تهدیدهای درونی می‌شود؛ لذا ضرورت دارد انسان همواره خود را در مقابل تهدیدات درونی مصون سازد.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به تهدیدات بیرونی از جمله بلایای طبیعی و امراض صعب‌العلاج، اظهار کرد: طبیعت برای مصون‌سازی در برابر تهدیدات خود، قانون دارد. در مصون‌سازی نفس نیز قوانین تشریعی خدا و در مصون‌سازی زندگی در مقابل بلایا و آفات، قوانین تکوینی وجود دارد. در روایات آمده است که خداوند هیچ بلا و مرضی را قرار نداد، مگر اینکه دوای آن درد و مرض در خود طبیعت نهفته است؛ منتها انسان باید با فکر و اندیشه خود، این قوانین را کشف کند.

رئیس قوه قضاییه با ذکر مثالی افزود: اگر ما در مقابل باران‌های سیل‌آسا مسیل‌ها را لایروبی و رسوب‌زدایی کنیم، این باران به نعمتی در جهت آبادانی و عمران کشور تبدیل می‌شود، اما اگر این کار انجام نشود، این موضوع به یک تهدید برای زندگی انسان تبدیل خواهد شد.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه کشور ما از جمله کشورهایی است که در معرض برخی آفات و بلایای طبیعی قرار دارد، راهکار مواجهه با این آسیب‌ها را تجهیز به آخرین روش‌های علمی، فناورانه و دانش‌بنیان دانست و در خصوص امراض صعب‌العلاج نیز خاطرنشان کرد: این امراض امروز در جهان گسترش یافته که ناشی از برخی بی‌دقتی‌ها و استفاده از بعضی از روش‌هاست. برخی به خاطر سودجویی، این روش‌ها و این نوع انتفاعات را دنبال می‌کنند که باید توسط دستگاه‌های بهداشتی و مصون‌ساز، مردم را در مقابل این بلاها مصون نگه داشت تا هر روز شاهد افزایش آمار امراض صعب‌العلاج نباشیم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه، به تهدید دیگری با عنوان «تهدید خصمانه» اشاره کرد و گفت: به خاطر اهداف بلندی که نظام جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کرده، همواره در معرض خصومت استکبار بوده‌ایم. مستکبرین نه فقط امروز بلکه همواره در طول تاریخ با روحیه استکباری خود، استقلال، آزادی، زندگی دینی و حاکمیت خدا را خلاف روحیه استبدادی، استکباری و استعماری خود می‌دانستند.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به برخی مصادیق این روحیه استکباری در طول تاریخ ایران، یادآور شد: بنای استکبار آن است که با خودبزرگ‌بینی، خودمحوری و خودخواهی اجازه ندهد یک ملت روحیه استقلال داشته باشد، روی پای خود بایستد، بخواهد به داشته‌های خود اعتماد کند و با اتکای به خداوند زندگی کند. این هم در طول تاریخ همواره تهدیدی از ناحیه مستکبران نسبت به بزرگمردان، زنان آزادیخواه و ملت‌ها بوده است و بارها جلوه‌های آن را از سوی دشمن در کشور خود دیده‌ایم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه تهدیدات استکبار نسبت به جمهوری اسلامی بیشتر جلوه نظامی داشته و تهدید سخت بوده است، تصریح کرد: امروز ما به گستردگی همه داشته‌هایمان تهدید می‌شویم. این تهدیدات شامل تهدیدات اقتصادی، فرهنگی، زیستی و ... است.

حجت‌الاسلام رئیسی، نیروی انسانی کارآمد، دانشمندان فرهیخته، نوآوران و خلاقانِ به نام در سطح ایران، منطقه و جهان، ظرفیت‌های صنعتی و کشاورزی، پیشرفت در زمینه‌های گوناگون علمی از جمله نانوتکنولوژی و بسیاری از منابع مادی و معنوی را از جمله مهم‌ترین داشته‌های کشور دانست و با تاکید بر ضرورت صیانت از این دارایی‌ها افزود: باید تهدیدات را پیش‌بینی، از آنها پیشگیری و در صورت وقوع حادثه برخورد به موقع، زمان‌شناسانه و سریع انجام دهیم. هیچ کس نمی‌تواند در کشور عذری بیاورد و بگوید که ما نمی‌دانستیم و پیش‌بینی نمی‌کردیم. حوادث، قضایا، تهدیدات، توطئه‌ها و فتنه‌ها در این رابطه بسیار است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به مزایای تشکیل سازمان پدافند غیرعامل از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: این سازمان در سایه همکاری همه دستگاه‌ها می‌تواند مصون سازی و صیانت‌بخشی از داشته‌‎های کشور را صورت دهد و از سوی دیگر همه بخش‌ها را نسبت به داشته‌های خود و آنچه که در مراکز حیاتی، اسناد، چهره‌های ارزشمند، داشته‌های علمی و فناورانه و ... وجود دارد، حساس کند.

حجت‌الاسلام رئیسی با تاکید بر لزوم یک اقدام دانش‌پایه در این عرصه بیان کرد: یک کار سلیقه‌ای، زودگذر و مقطعی کارساز نیست بلکه یک کار کاملا دانش‌بنیان، علمی و فنی باید مورد توجه قرار گیرد. نسبت به این کار گام‌هایی برداشته شده اما ضرورت دارد باز هم با توجه به نوع تهدیداتی که نسبت به مردم عزیز و کشور ما وجود دارد، این مصون‌سازی صورت گیرد و نسبت به این موضوع باید حساسیت داشت.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: باید آسیب‌پذیری کشور را با اقدامات مصون‌ساز به حداقل برسانیم. البته اعتقاد داریم کاری از دشمن برنمی‌آید و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ما در منطقه با دشمن در رودررویی بودیم؛ او خواست و نتوانست و ما خواستیم و توانستیم. اما به هر حال برای مواجهه با تهدیدات باید پیش‌بینی لازم را کرد. خصوصا در تهدیدات نرم باید پیش‌بینی‌های‌جدی صورت گیرد. به این منظور ضرورت دارد نوع تهدیدات نرم شناسایی شود، آموزش‌های لازم داده شود و مصونیت‌‍‌های فیزیکی نیز در بخش‌های مختلف انجام گیرد. این موضوع مربوط به یک دوره خاص و اقدامات مقطعی نیست.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به تهدیدات اقتصادی دشمن، ادامه داد: دشمنان تصور می‌کردند که کشور ما با این تهدیدات از پای درمی‌آید اما به لطف خدا امروز علیرغم همه تهدیداتی که شده و تحریم‌هایی که نسبت به اشخاص، سازمان‌ها و بسیاری از دستگاه‌ها انجام داده‌اند، کشور با قوت و قدرت کار خود را پیش می‌برد و اهدافمان را در کشور و منطقه و جهان دنبال می‌کنیم. منتها باید در این نشست‌ها کاملا هم‌اندیشی و همفکری برای مصون‌سازی بهتر کشور انجام شود.

رئیس قوه قضاییه گفت: ان‌شاءالله قله‌های ارزشمندی را برای کشور بتوانیم فتح کنیم. این روز ممکن است از نظر خیلی از دشمنان و افراد غافل و جاهل بعید باشد اما ما این روز را بسیار نزدیک و چشم‌انداز و افق آینده را بسیار روشن می‌بینیم.

حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر با برخی مشکلات مواجهیم که باید آنها را خوب بشناسیم و ببینیم راهکار برون‌رفت از آنها چیست. نکته اساسی این است که هیچ راه حلی را نباید در خارج از این مرز‌ها دنبال کرد. تمام راهکار‌ها در درون کشور و در دستان توانای جوانان عزیز و متخصص این کشور وجود دارد.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: یقین بدانید امروز استقلال اقتصادی و اقداماتی که در حوزه رونق تولید انجام شود، بهترین مصون‌سازی را می‌تواند در مقابل دشمن و تهدیدات دشمن داشته باشد. امروز دشمن بدنبال این است که اقتصاد ما فلج شود و در حوزه اقتصاد فضای مجازی کار نکنیم و به یکسری از مسائل ظاهری فضای مجازی بپردازیم؛ درحالیکه اقتصاد فضای مجازی، اقتصادی است که باعث شده امروز پاکستانی‌ها و هندی‌ها و بسیاری از کشور‌ها در حد پول نفت ما از آن کسب درآمد کنند.

حجت‌الاسلام رئیسی با تاکید بر لزوم توجه به اقتصاد دریا بیان کرد: ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی بعضی از کشور‌های اروپایی از اقتصاد دریاست ولی آیا ارتباط آن‌ها با دریا به اندازه ماست؟ ۳ هزار کیلومتر با دریا ارتباط و ساحل داریم. اقتصاد دریا می‌تواند فرصت‌های شغلی بسیاری ایجاد و تولید را در کشورمان فعال کند. لذا اقتصاد را در حوزه‌های مختلف می‌توانیم به برکت داشته‌هایی که خداوند متعال به کشورمان مرحمت کرده است، دنبال کنیم.

رئیس قوه قضاییه، رونق تولید را در گرو امنیت اقتصادی و امنیت اقتصادی را در گرو مبارزه با فساد اقتصادی دانست و بیان کرد: هر جا از دری فساد وارد شد، امنیت مختل می‌شود. امنیت مختل شود، تولید مختل می‌شود؛ لذا این وظیفه اولیه همه مدیران و دست‌اندرکاران است در برابر فساد حساسیت داشته باشند و اولین حساسیت نیز پیش‌بینی ساز و کار‌های ضد فساد است؛ به‌گونه‌ای که اگر کسی اراده فساد هم داشت، نتواند فساد کند.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: ساز و کار‌های فسادزدا باید بوسیله خود دستگاه‌ها طراحی شود یعنی اینکه بتوانیم در نظام پولی و بانکی و نظام مالیاتی، نظام واردات و صادرات و نظام‌های مختلف ساز و کار‌هایی ایجاد کنیم که ضد فساد باشد. اینکه با یک مفسد برخورد شود یک طرف قضیه است اما سازوکار‌ها باید بتواند جلوی فساد را بگیرد.

رئیس قوه قضاییه گفت: ما باید کاری کنیم که در گام اول، در تربیت‌ها و انتخاب‌ها انگیزه و اندیشه جرم بوجود نیاید واگر به وجود آمد ابزار جرم در اختیار مجرم قرار نگیرد یعنی ساختار‌ها طوری تنظیم شود که اصلا این ابزار در اختیار مجرم نباشد و اگر تبدیل به جرم شد علی‌القاعده برخورد می‌شود.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: تمام این موارد مقدمه است و تا هنگامی که این مقدمات خوب طی شود طبیعتا نوبت به برخورد نمی‌رسد؛ لذا بر همه دستگاه‌هاست که در مصون‌سازی کاری کنند که اصلا مجرم نتواند مرتکب جرم شود.

رئیس قوه قضاییه در پایان، راه برون‌رفت از تهدیدات اقتصادی را بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب، اجرای عدالت دانست و یادآور شد: قوانین عادلانه، اجرای عادلانه و برخورد عادلانه می‌تواند همان مصون‌سازی در بخش‌های مختلف را بدنبال داشته باشد.

انتهای پیام
captcha