چندهمسری حتی جزء ۵۰ اولویت زندگی مردان جامعه ما نیست/ هر قبحی را به هر بهانه‌ای نشکنیم
کد خبر: 3855415
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
رئیس انجمن مطالعات خانواده کشور:

چندهمسری حتی جزء ۵۰ اولویت زندگی مردان جامعه ما نیست/ هر قبحی را به هر بهانه‌ای نشکنیم

گروه جامعه ــ رئیس انجمن مطالعات خانواده کشور با بیان اینکه موضوع چندهمسری حتی جزء ۵۰ اولویت زندگی مردان جامعه ما نیست و نباید هر قبحی را به هر بهانه‌ای شکست، گفت: ضرورت این بحث در وضعیت فعلی کاملا نابخردانه است و اگر دوستان دغدغه این موضوع را دارند به سراغ جوانانی که سال‌هاست به دنبال ازدواج هستند بروند و در این میان مجموعه‌هایی که ادعای کار فرهنگی دارند، نسبت به مهارت‌افزایی اقدام کنند.

به گزارش ایکنا؛ همین چند وقت پیش بود که برنامه گفت وگو محور «بدون‌ توقف» شبکه سه سیما به زعم خود موضوع جنجالی چندهمسری را انتخاب کرد و با دعوت از حجت‌الاسلام قاسمیان، از روحانیون مشهور در حوزه جهادی و کار‌های خیریه، آن را به عنوان بهترین راهکار کاهش تجرد قطعی دختران در این برنامه پرمخاطب پیشنهاد داد.

بعد از این برنامه انتشار پوستر برگزاری کارگاه مهارت‌های ارتباطی خانواده چندهمسری هم بار دیگر این موضوع جنجالی را بر سر زبان‌ها انداخت و این‌بار هرکسی با هر تریبونی که داشت نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. در این میان کارشناسان خانواده و ازدواج نیز معتقدند که هرچند چندهمسری در اسلام مباح است، اما لزوما به معنی صحیح بودن آن برای جامعه فعلی ما نیست؛ لذا خبرگزاری ایکنا برای بررسی بیشتر این موضوع، گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور، رئیس انجمن مطالعات خانواده کشور به عنوان یکی از نهاد‌های مهم در موضوع خانواده و ازدواج انجام داد که مهمترین بخش‌های آن را در ادامه می‎خوانید.

ایکنا ــ اولویت پرداختن به موضوع چندهمسری در جامعه امروز را چگونه می‎بینید و دلایل پرداختن به این موضوع را چه می‎دانید؟

وقتی قرار است موضوعات اجتماعی مطرح شود معمولا به مواردی پرداخته می‌شود که در اجتماع بالای ۳۰ درصد به‌طور حداقلی جامعه مخاطب داشته باشد و یا به طور آهسته نمودار رشد مخاطبش در حال افزایش باشد؛ وقتی امروز معضلی به نام طلاق را در کشور داریم و یا زوجین بسیاری را می‌بینیم که بعد از گذشت چند سال به دلیل مشکلات مالی و عدم حمایت‌های دولت هنوز نتوانسته‌اند زیر یک سقف بروند و ازدواج کنند، سوال اینجاست که آیا این موارد مهم است و یا درصد‌های بسیار کم چند همسری؟

حوزه خانواده و موضوعاتی پیرامون آن را که در طول چند سال گذشته مطرح شده است به طور کلی باید از چند جنبه مورد بررسی قرار داد. از جنبه فرهنگی زمانی که به موضوع خانواده نگاه کنیم، می‌بینیم که این مسئله در کشور ما تا سال ۱۳۹۳ مورد توجه ویژه‎ای قرار داشت و آن هم به دلیل این بود که در همان ایام هجمه بزرگ فرهنگی که از آن به عنوان ناتوی فرهنگی یاد می‌شود از سال ۸۸ بر ضد کیان خانواده شروع شده بود و دشمنان ما از همه ابزار فرهنگی از جمله تولید و انتشار فیلم‌ها و سریال‌های ماهواره‌ای در این جهت استفاده کردند. در آن مقطع رسانه‌های داخلی کشور ازجمله رسانه ملی و رسانه‌های فعال در حوزه فرهنگی و خانواده فعالیت های بزرگی کردند. با توجه به نتایجی که در آن مقطع به وجود آمد، شاهد آن بودیم که کشور در این نبرد پیروز و موفق شد و این موفقیت را هم کسی مطرح نکرد.

اما دقیقا بعد از آن تاریخ موضوع خانواده به چند قسمت تقسیم شد. یک قسمت تبدیل به منبع درآمد و سوءاستفاده افرادی شد که به دنبال فرایند‌های این چنینی بودند. این افراد آمار‌هایی می‌دادند و سیاه‌نمایی می‌کردند و گاهی اوقات گفتمان‌هایی را مانند جشن طلاق و طلاق عاطفی در کشور به‌وجود آوردند که از آن‌ها درآمدزایی کنند. در این جریان برای این گفتمان‌ها اقدام به برگزاری نشست‌هایی کردند که در آن‌ها دلایل خود را مطرح می‌کردند و در نهایت به بی‌راهه رفتند. ماحصل این کار‌ها هم درآمدزایی برای افرادی شد که هم صاحب نام و هم گمنام بودند. اگر شما از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور هم پیگیری کنید خواهید دید که چند نفر در این رابطه دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

اتفاق دومی که رخ داد این بود که در فضای چند سال اخیر بعد از اینکه برخی افراد حوزه خانواده به شدت به دنبال ترویج فرهنگ غربی در کشور بودند و تلاش کردند عهدنامه ۲۰۳۰ در کشور اجرا شود، موضوع خانواده را به جریان‌های سیاسی کشاندند. جریان‌های سیاسی در این مسئله به شکل عجیبی برای منفعت‌ها و امیال این افراد بود و اگر جریان‌های انقلابی نبود این موضوعات حاشیه‌ساز می‌شد و در رأس همه آن‌ها هشیاری و فضایی بود که مقام معظم رهبری مقابل چشمان جریان‌های انقلابی قرار داد. در موضوعات سیاسی ما شاهد این خواهیم بود که بحث‌های زیادی را با مواردی مانند حجاب، خانواده و امثال آن مطرح می‌کنند که تماما برای منافع شخصی است و در مقاطعی هم مانند انتخابات، بیش از گذشته مطرح می‌شود.

نکته دیگر آن است که تشکیل خانواده در حوزه عام جزو وظایف دولت‌هاست و مجلس و سایر نهاد‌ها در این رابطه و تسهیل آن نقش مخصوص خود را دارند.
نمی‌پذیرم که مطرح کردن موضوع چندهمسری تنها یک سهل‌انگاری باشد و قطعا عده‌ای با برنامه تلاش کرده‌اند که در این رابطه هم فشاری را به جوانان وارد کنند
علیرغم همه صحبت‌ها و مسائلی که مطرح می‌شود ما شاهد این هستیم که این اتفاق در طول سه سال گذشته نیفتاده است. برای اثبات این حرف اگر فراخوانی ویژه جوانانی که در شرف ازدواج هستند و یا حتی نامزدند، ولی توان ازدواج ندارند بدهید، عدد قابل توجهی را شاهد خواهید بود. متأسفانه در این زمینه هم شاهدیم که موفقیتی حاصل نشد؛ لذا نمی‌پذیرم که مطرح کردن موضوع چندهمسری تنها یک سهل‌انگاری باشد و قطعا عده‌ای با برنامه تلاش کرده‌اند که در این رابطه هم فشاری را به جوانان وارد کنند.

ایکنا ــ اساس پرداختن به موضوع چندهمسری در رسانه ملی را چه می‎دانید و آیا این مسئله به واقع باعث تحکیم خانواده می‎شود و اگر نه چه عواقبی را می‎توان برای آن در جامعه امروز متصور شد؟
ما هر روز و هر ساعت در مجموعه خودمان شاهد حضور قشر جوان هستیم؛ این در حالی است که طی دو سال اخیر شاهد بودیم که فعالیت خیریه‌ها و مراکز این چنینی در موضوع ازدواج کاهش یافته و هماهنگی و انسجام در این حوزه رخ نداد. همین موضوع آسیب‌هایی را در پی داشت. از طرف دیگر مجموعه‌های فرهنگی و دولتی مانند شهرداری و مراکز دیگر حقیقتا در دو سال گذشته تنها سمبلیک کار کردند و شاهد فعالیتی که بتوان روی آن برنامه‌ریزی کرد نبودیم. برای مثال اگر نگاهی به برنامه‌های تابستان شهرداری تهران داشته باشیم می‌بینیم که در بسیاری موارد از موضوعات خانواده و دانش‌افزایی تهی بود و به‌جای آن در حوزه‌های پوپولیستی فعالیت کرد که نه عمقی داشت و نه اثر مطلوبی. در این فضا و ده‌ها موضوع دیگر به یک‌باره شاهد این هستیم که موضوعی به نام چندهمسری در رسانه ملی ما مطرح می‌شود؛ آن‌هم با این عنوان که چرا باید دخترانی که سن بالایی دارند را از ازدواج محروم کنیم. سوال اینجاست که مطرح کردن چنین حرفی لزومی دارد یا خیر؟ دوم اینکه ضرورت امروز این مسئله چیست و سوم اینکه اگر هر دوی این موارد بود آمار آن‌ها کجاست؟ چهارم اینکه با این آمار و ارقامی که در اختیارشان است کجا را هدف قرار داده‌اند؟

امروز ما به هرجا که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که عده‌ای به دنبال ایجاد جریان‌هایی بودند. از صدا و سیما تعجب می‌کنم که در یک شبکه که بیشترین مخاطب جوان را دارد، با یکی از پرحاشیه‌ترین مدیران صدا و سیما، که برنامه‌های خوبی را هم در گذشته از این شبکه شاهد بودیم، به یک‌باره فردی را برای کارشناس برنامه‌ای با موضوع خانواده دعوت می‌کنند که در گذشته مشغول فعالیت‌های جهادی و خدماتی به محرومان بوده است و بعد سخنانی را مطرح می‌کنند که این حرف‌ها بسیار قابل تأمل است؛ لذا باید گفت ضرورت این بحث در وضعیت فعلی کاملا نابخردانه است و اگر دوستان دغدغه این موضوع را دارند به سراغ جوانانی که سال‌هاست به دنبال دریافت وام ازدواج هستند و مؤسسات خیریه این حوزه بروند. مجموعه‌هایی که ادعای کار فرهنگی دارند باید به حوزه‌های مهارت‌افزایی و کار‌های فرهنگی و ریشه‌ای ورود کنند. شاهد طرح‌های بسیار خوبی هستیم که نیازمند فعالیت و کار عمقی بیشتری است.

سوال دیگری که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا طرح چند همسری و مطرح کردن آن با هدف تحکیم خانواده است؟ چرا باید حرفی را گفت که بعد از آن
این موضوع به هیچ وجه در جامعه ما ضرورت ندارد؛ چرا وقت خود را در این مسائل حرام می‌کنید؛ لذا از مدیر شبکه سوم صدا و سیما برای این اتفاق انتقاد داریم و از ایشان تقاضا می‌کنم که اگر قرار است به موضوعی در حوزه خانواده بپردازند، ابتدا نسبت به آن بررسی بیشتری انجام دهند و با کارشناسان این حوزه هم مشورت کنند
گروهی را محکوم کنند و مجبور شویم سخنانی را مطرح کنیم که داستان چه بوده است؟ آیا این سخن عاقلانه و عقلانی است؟ چرا در این جریان دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و بزرگان دین را به‎گونه‌ای مطرح می‌کنند تا طرح خود را به اثبات برسانند. این موضوع به هیچ وجه در جامعه ما ضرورت ندارد؛ چرا وقت خود را در این مسائل حرام می‌کنید؛ لذا از مدیر شبکه سوم صدا و سیما برای این اتفاق انتقاد داریم و از ایشان تقاضا می‌کنم که اگر قرار است به موضوعی در حوزه خانواده بپردازند، ابتدا نسبت به آن بررسی بیشتری انجام دهند و با کارشناسان این حوزه هم مشورت کنند. برای اینکه فردی در زمان انتخابات فکر و گروهش مطرح شود، به هر قیمتی این کار را انجام ندهند و ذهن مردم را درگیر نکند. اگر خانه‌هایی که تا دیروز در آن همسران به همدیگر اعتماد داشتند با این حرف دچار بی‌اعتمادی شوند، چه کسی پاسخگو است.

مقام معظم رهبری می‌فرمایند که شوخی این حرف هم بد و زشت است و سؤال اینجاست که این افراد با چه رویکرد و هدفی این مسائل را مطرح می‌کنند؟ موضوع چندهمسری حتی جزء ۵۰ اولویت زندگی مردان جامعه ما نیست. از این حوزه گذشته مگر امیرالمؤمنین(ع) نمی‌فرمایند که فرزند زمان خود باشید؟ آیا عرف جامعه ما این عمل را می‌پذیرد؟ هراس اخلاقی بنیان خانواده‌ها را سست می‌کند. به همین دلیل طرح مسئله تعدد زوجات نه تنها سودی ندارد بلکه باعث سست شدن بنیان خانواده‌ها می‌شود که این نکته مهمی است. ما ازدواج را تشکیل خانواده می‌دانیم. نباید ازدواج را زمینه تجویز رابطه جنسی بدانیم. این چه تصوری است که هر قبحی را به هر بهانه‌ای بشکنند؟ لذا درخواست دارم که این افراد کمتر به مردم استرس و هیجان بی‌جا بدهند.

عدم رعایت این حرف‌ها خسران بزرگی را در آینده ایجاد می‌کند، ذهن جامعه ما باید به سمت مشکلات اصلی برود نه این که هر بار پرونده جدیدی پیش روی جامعه باز شود که نه تنها سودی ندارد بلکه اضطراب جدیدی را ایجاد می‌کند که چندان شایسته وضعیت فعلی جامعه ما نیست؛ لذا امیدوریم رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی سخن مقام معظم رهبری را به عنوان نامه رسمی به افرادی که این برنامه‌ها را مدیریت می‌کنند نشان دهد و از آن‌ها سؤال شود که آیا شما این را می‌دانستید و این کار را کردید؟ پس بدانید که عمومی کردن این مسئله اصلا صحیح نبود.
انتهای پیام
captcha