مجید باباخانی، مدیرکل تشکلهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور، در گفتوگو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: مجامع تخصصی سازمان در قالب مجامع چهارگانه انجمنهای اسلامی همچون اصناف و بازار، محلات، ادارات و کارخانجات، مجمع کانونهای فرهنگی ـ تبلیغی، شوراهای هیئتهای مذهبی و کانون مداحان تعریف میشود که این شبکه ارتباطی بیش از یکصدهزار عضو دارد.
وی با بیان اینکه سازمان تلاش دارد ارتباط بین ما وسیع باشد، اظهار کرد: ارتباط با مجامع شاخص در کنار جلسات جزء قسمتهای مهم کار است و مجموع شاخص در تأثیرگذاری استانها نقش بیشتری دارند.
حجتالاسلام باباخانی با بیان اینکه مجموعههای بیان شده مجموعههای تأثیرگذاری در استانها هستند که میتوانند برای سایر نهادهای فرهنگی الهامبخش باشند، افزود: قصد داریم شبکه ارتباطی پرمحتواتر باشد در حال حاضر 93 هزار هیئت مذهبی در کشور ثبت شده است و تنها ارتباط هیئتهای کوچکتر در استانها با فضای حاکمیتی، شورای هیئات است.
حجتالاسلام باباخانی تصریح کرد: تلاش بر این است برای سازماندهی هرچه بهتر مرکز آموزشی برای مجموعههایی همچون کانونهای فرهنگی تبلیغی و شورای هیئات گذارده شود.
بزرگترین شبکه تبلیغ دینی
مدیرکل تشکلهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور ادامه داد: شبکه ارتباطی سازمان تبلیغات اسلامی بزرگترین شبکه تبلیغ دینی در کشور محسوب میشود که از همه این ظرفیتها استفاده نشده است، به طور مثال موضوع سیل توسط این مجمعها و هیئتها ساماندهی شد و سازمان هم سعی بر کمک داشته و اقدامات لازم را صورت داده است.
حجتالاسلام باباخانی ابراز کرد: هیئتهای مذهبی و تشکلهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی نقاط مختلف کشور در جریان سیل بهار امسال و پیادهروی اربعین حسینی(ع) نقش گستردهای ایفا کردند و علاوه بر توزیع موادغذایی رایگان بین افراد در فعالیتهای عمرانی نیز شرکت میکردند، حضور مبلغان در ساماندهی سیل بسیار تأثیرگذار بود و همکاری حوزهها و مراجع عظام تقلید برای تعطیلی حوزه ها برای کمک به مردم از جمله خدمات صورت گرفته است.
وی ادامه داد: 400 گروه تبلیغی در کشور فعالیت دارند که قریب به 200 گروه تبلیغی در حوزه سیل و کمک به هموطنان فعال بودند. سازمان میتواند برای برخی مسائل کشور تسهیلگر باشد، شبکه بزرگ هیئات که خودشان مستقل عمل میکنند میتوانند با ایجاد ظرفیت و همافزایی بین خود مباحث کشوری از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و دینی را حل کنند.
این مقام مسئول در خصوص برگزاری جلسات متعدد تشکلهای دینی هم گفت: با برگزاری این جلسات نظرات شبکه مجامع فرهنگی تبلیغی هیئتهای مذهبی، کانونهای مداحان و انجمنهای اسلامی برای سازمان تبلیغات اسلامی راهگشا است و باید از آن بهرهمند شد. برای تبادل اندیشهها میتوان هم از شیوههای سنتی و هم جدید با تشکیل سامانه استفاده کرد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا که پرسید چرا جایگاه قرآن در تشکلهای دینی و هیئتهای مذهبی کمرنگ است، افزود: رویکرد برنامههای قرآنی در سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات انجام و برنامهریزی میشود.
استفاده از نیروهای قرآنی
باباخانی اضافه کرد: رویکرد سازمان تبلیغات اسلامی در دوره جدید با تغییر امنای صورت گرفته در سازمان دارالقرآن مشهود است، فعالیتها در این مجموعه عمدتاً در حوزه قرائت بوده و مفاهیم در کنار فعالیتهای قرائت جای داشت.
وی ادامه داد: رویکرد جدید براین است که مبانی مفاهیمی را تقویت کند، این بدان معناست که سازمان دارالقرآن خیلی بهتر از گذشته میتواند ورود پیدا کرده و فضای عمومی کشور را قرآنی کند. باید همه مباحث قرآنی به کار گرفته شود و سازمان هم در این بخش ورود جدی دارد و نکات و برنامههای مفاهیمی قرآن در اختیار تشکلها قرار میگیرد.
حجتالاسلام باباخانی لزوم استفاده از قاریان، اساتید قرائت و مفاهیم را مورد تأکید قرار داد و گفت: دارالقرآن سازمان این ظرفیت را دارد تا از این ظرفیت برای ایام محرم و صفر نهایت استفاده را ببرد؛ لذا بین شورای هیئات مذهبی و سازمان دارالقرآن کشور تفاهمنامهای مبنی بر استفاده از نیروهای اعزامی قرآنی منعقد شده است. امید است با رویکرد سازمان دارالقرآن ظرفیت بهرهمندی از مبانی قرآنی در شورای هیئات مذهبی چندین برابر شود.
انتهای پیام