تصمیمات و اقدامات اجتماعی صرفاً با مشارکت مردم صورت گیرد
کد خبر: 3855957
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶

تصمیمات و اقدامات اجتماعی صرفاً با مشارکت مردم صورت گیرد

گروه اجتماعی ــ مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی گفت: مشارکت اجتماعی گروه‌های مختلف جامعه یکی از ضرورت‌های جوامع امروز است، چرا که اگر همه تکالیف برعهده دولت باشد هیچ اتفاق خاصی در بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و ... شاهد نخواهیم بود؛ لذا هر تصمیم اجتماعی و پس از آن هر اقدام اجتماعی باید با مشارکت عموم صورت گیرد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، زهرا فرجی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی امروز، ۱۹ آبان در جلسه شورای مشورتی دانش‌آموزی با موضوع مشارکت دختران، موانع و چالش‌ها و راه‌های افزایش آن که در سالن غدیر استانداری مرکزی برگزار شد، گفت: مشارکت اجتماعی گروه‌ های مختلف جامعه یکی از ضرورت‌های جوامع امروز است، چرا که اگر همه تکالیف برعهده دولت باشد هیچ اتفاق خاصی در بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و ... شاهد نخواهیم بود، لذا هر تصمیم اجتماعی و پس از آن هر اقدام اجتماعی باید با مشارکت عموم صورت گیرد.

وی مشارکت اجتماعی را تضمین اقدامات و تصمیمات دانست و اظهار کرد: مشارکت اجتماعی پدیده عامی، دستوری و اجباری نیست بلکه فرهنگی است که نیازمند فرهنگ‌سازی است، مشارکت می‌تواند در اشکال و زوایای تعاون، همیاری، همبستگی و پذیرش مطرح باشد. نکات بخش‌های مهم اجتماعی و انجام وظایفی که با این نقش‌ها ملازمت دارند مبین مشارکت معمولی در حیات اجتماعی است و این ایفای نقش‌ها تجلی اراده انسان‌ها جهت تعلق به جمع و یکپارچگی آنان است.

فرجی اضافه کرد: همکاری و مشارکت میان انسان‌ها از مهم‌ترین عواملی هستند که به تداوم حیات کمک می‌کنند، از منظر جامعه‌شناسی مشارکت به عنوان فرایندی چند سویه مطرح می‌شود که با نظارت و مداخله مردم و قابلیت سیاسی اجتماعی نظام در دست‌یابی به توسعه همراه با عدالت اجتماعی در پی خواهد داشت.  بنیادی‌ترین اندیشه زیرساخت مشارکت اجتماعی پذیرش اصل برابری مردم در مشارکت است و هدف از آن هم هم‌فکری و همکاری افراد در جهت بهبود کمیت و کیفیت زندگی در تمام زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه است.

فرجی اضافه کرد: مشارکت در قالب توانمند‌سازی افراد جامعه تعریف می‌شود و ارزش بنیادی مردم این است که سهم مهمی در مشارکت اجتماعی داشته باشند. مردم با استفاده از فرصت‌ها می‌توانند در فعالیت‌های اجتماعی حاضر باشند و نظام هم بر این امر تأکید دارد. با توجه به اهمیت مشارکت اجتماعی لازم است این مشارکت خارج از خانواده مطرح باشد.

وی ادامه ‌داد: مشارکت اجتماعی رسمی در مکان و زمان مشخص صورت می‌گیرد اما مشارکت غیر‌رسمی مشارکتی خاص است که در فواصل نامنظم انجام می‌شود و‌ یا با سایر گروه‌ها وارد عمل می‌شوند، مشارکت پایدار از دیگر فعالیت‌هایی است که در مؤسسات خاص انجام می‌شود، با توجه به افزایش جمعیت هم در کشورهای صنعتی و در حال توسعه لزوم فعالیت‌های اجتماعی ضروری ارزیابی می‌شود و با توجه به مشارکت اجتماعی، توانمند‌سازی دانش‌آموزان کاهش مشکلات و چالش‌ها را در بر دارد.

انتهای پیام
captcha