بررسی زوایای تصویب «قانون ضد فرقه» در فصلنامه «روشنا»
کد خبر: 3856355
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰

بررسی زوایای تصویب «قانون ضد فرقه» در فصلنامه «روشنا»

گروه اندیشه ـ هشتاد و دومین شماره فصلنامه تخصصی فرق و ادیان «روشنا» با محوریت نقد و بررسی زوایای تصویب «قانون ضد فرقه» منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ هشتاد و دومین شماره فصلنامه تخصصی فرق و ادیان «روشنا» به صاحب‌امتیازی موسسه مطالعاتی تحلیلی فرق و ادیان (روشنگر) و مدیرمسئولی عمادالدین مرتضوی مجد ویژه پاییز 98 در 112 صفحه منتشر شد.

در این شماره گفت‌وگو و یادداشت‌هایی با موضوع ادیان، انجمن حجتیه و مسیحیت تبشیری منتشر شده است که از جمله آنها می‌توان به مصاحبه با حجج اسلام محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و محمدمهدی تسخیری، رئیس مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با موضوع نقد و بررسی زوایای تصویب «قانون ضد فرقه» اشاره کرد.

در مقدمه پرونده ویژه این شماره با عنوان «قوانین ضد فرقه» آمده است: «در کشور ما نیز با توجه به فعالیت جریان‌های فرقه‌ای سنتی و نوظهور و آثار عیان آنها بر حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، اعتقادی و امنیتی در سال‌های گذشته، بحث قانون ضد فرقه‌گرایی در نهاد قانون‌گذاری کشور مطرح گردید که مدت‌ها راکد باقی ماند اما به تازگی، بار دیگر نمایندگان خانه ملت از طرح مجدد این لایحه در مجلس و قرار گرفتن آن در چرخه بررسی و تصویب خبر دادند؛ امری که با واکنش تند رسانه‌های منتسب به جریان‌های فرقه‌‌ای همراه بود که نشان از احساس خطر از سوی ایشان است. با عنایت به این مهم، دفتر ادیان این شماره از فصلنامه روشنا در قالب پرونده‌ای ویژه به تبیین و بررسی این موضوع اختصاص یافته تا آن را از زاویه صاحبان آرا و دیدگاه‌های مختلف مورد تحلیل و واکاوی قرار دهد.»

در قسمتی از مصاحبه حجت‌الاسلام مختاری می‌خوانیم: «امروز حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، اهل قلم و نخبگان ما وظیفه مهمی در این زمینه دارند. علوم اهل بیت(ع) یک سرمایه و گنجینه پایدار است که برای تنویر افکار عمومی کفایت می‌کند. ما باید از امکانات موجود بهترین استفاده را کنیم تا نسل جوان به سمت این فرقه‌ها گرایش پیدا نکند. ضمن اینکه امروز فرقه‌های نوظهوری سر برآورده‌اند که تحت عناوین «مهدویت» و مانند آن، خطری بزرگتر برای اسلام محسوب می‌شوند. حتی در نهادهای حساسی مانند حوزه‌های علمیه هم بعضی فرقه‌ها ظهور پیدا کرده‌اند. نمی‌خواهم بگویم حوزه‌های علمیه وارد عمل نشده‌اند؛ ولی هنوز به لحاظ کمی و کیفیف ضعیف است و باید با قوت بیشتری صورت گیرد.»

انتهای پیام
captcha