تطبیق انسان‌شناسی قرآنی و نگاه غربی با رویکرد مسئله‌محور
کد خبر: 3856381
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۳
در پژوهشگاه علوم انسانی جهاد دانشگاهی صورت گرفت؛

تطبیق انسان‌شناسی قرآنی و نگاه غربی با رویکرد مسئله‌محور

گروه اندیشه ــ مدیر گروه الهیات و فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی با اشاره به چهار برنامه علمی در گروه علمی متبوع خود، اظهار کرد: برنامه سوم خود را انسان‌شناسی قرار دادیم و با رویکرد مسئله‌‌محور سعی کردیم انسان‌‌شناسی قرآن را با انسان‌شناسی فلسفه‌های غربی مقایسه کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست «نهج‌البلاغه و انسان امروز»، امروز، 20 آبان‌ماه، با حضور جعی از اندیشمندان و علاقه‌‌مندان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

مژگان محمدی، مدیر گروه الهیات و فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، در پایان این نشست به بیان گزارشی از گروه علمی که در آن فعالیت می‌کند، پرداخت و اظهار  کرد: پژوهش‌‌های علوم انسانی و الهیات و فلسفه در رده هنرهای انسانی قرار دارند. همچنین علوم انسانی در کشور ما با مسائل عدیده‌‌ای مواجه است و ابهاماتی در این خصوص وجود دارد؛ یعنی همچنان مفهوم تغییر و تحول و پیشرفت روشن نیست، لذا صحبت‌‌های مختلفی هم در این زمینه صورت گرفته و هزینه‌‌های زیادی هم خرج شده است. اما شاهد این هستیم که دست آخر بسیاری از افرادی که در این زمینه تلاش می‌‌کنند، رنجور و خسته می‌‌شوند.

وی در ادامه افزود: این امر در سرمایه‌‌گذاری‌‌هایی که مسئولین مرتبط با پژوهش در کشور ما می‌‌کنند، اثرگذار بوده و پیامدهای منفی زیادی هم در امور پژوهش دینی به بار آورده است و با این وجود، گروه الهیات و فلسفه در این پژوهشگاه طی این سال‌‌ها سعی کرده که از تمام توان و ظرفیت خود استفاده کند و در حد بضاعت خود برای ورود هرچه بیشتر آموزه‌‌های دین به عرصه زندگی مردم تلاش کند. این کاری که انجام داده‌‌ایم، از برنامه‌‌های اول و دوم شروع شد و با ورود به برنامه سوم، تجربیاتی که از قبل به دست آمده بود، مورد استفاده قرار گرفت و سعی کردیم که با رویکردی متفکرانه و مسئله‌‌محور با آموزه‌‌های دینی رو به رو شویم. ما برنامه سوم خود را انسان‌شناسی قرار دادیم و با رویکرد مسئله‌‌محور سعی کردیم انسان‌‌شناسی قرآن را با انسان‌شناسی فلسفه‌های غربی مقایسه کنیم.

محمدی تصریح کرد: در برنامه چهارم، تلاش گروه بیشتر شد و مسئله پیشرفت علوم شناختی مد نظر قرار گرفت. سرعت تحول علوم شناحتی زیاد بوده است، اما در زمینه علوم انسانی تلاش زیادی انجام نشده است و لذا ما سعی کردیم که با رویکردهای علوم شناختی، متن قرآن را مورد پژوهش قرار دهیم که این برنامه در دست تدوین است.

وی در ادامه افزود: در کشور ما علوم شناختی رشد نامتوازنی داشته است و در برخی از رشته‌‌ها مانند دین و فلسفه هیچ کاری صورت نگرفته است و ما اولین تجربه گرفتن طرح از ستاد علوم شناختی در زمینه فلسفه را داشته‌‌ایم، همچنان که اولین طرح فلسفه و روانشناسی را از معاونت تحقیقات وزارت بهداشت در زمینه آسیب‌‌های روانی گرفته‌‌ایم.

انتهای پیام
captcha