همنوایی شور دف با نوای میلاد
کد خبر: 3856548
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳

همنوایی شور دف با نوای میلاد

گروه فرهنگی- همزمان با آغاز ماه ربیع‌الاول بلند شدن نوای عرفانی دف و مراسم مولودخوانی از جای جای استان کردستان نوید میلاد پیامبر نور و رحمت را می‌دهد و این مراسم شور و شعفی وصف ناشدنی برای عاشقان و شیفتگان پیامبر اسلام ایجاد خواهد کرد.

به گزارش ایکنا از کردستان، دف بین مردم کُرد یک ساز عرفانی بوده که نواختن آن همراه با ابیاتی در مدح خدا و پیامبر اکرم(ص) معنویتی وصف‌ناشدنی در وجود فرد ایجاد می‌کند که همنوا شدن روح انسان با این نوای دف انسان را در پیشگاه خداوند متعال بدون هیچ پرده قرار می‌دهد و نوعی حس نزدیکی به باری تعالی را در درون انسان زنده خواهد کرد و با نوای این ساز عرفانی، عاشقان حضرت حق(جل وعلاء) و مریدان رسولش در خانقاه‌های طریقت‌های نقشبندیه و قادریه با ذکر «حی الله» و «یا قیوم» و دیگر اذکار به سماع درمی‌آیند و ندای وحدت بین مسلمین را به صدا در‌می‌آورند.
یکی از مهم‌ترین افتخارات مردم کردستان این است که تلفیقی اصولی و منطقی را بین دین و موسیقی پایه‌گذاری کرده‌اند. وجود ساز عرفانی دف و مراسم مولودی‌خوانی و اجرای موسیقی دینی و مذهبی در صحن مساجد، تکایا و خانقاه‌های کردستان همگی ناشی از نگاه ویژه مردمان این خطه از میهن اسلامی برای حفظ ارزش‌ها و نشر مبانی اعتقادی دارد.
وجود مقدس پیامبر اکرم(ص)؛ مهم‌ترین نقطه ایجاد وحدت بین مسلمانان
امین مرادی، رئیس حوزه هنری کردستان، در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، با اشاره به برگزاری شانزدهمین یادواره خالق مولود نامه، مرحوم سید بهاءالدین شمس قریشی به عنوان بزرگترین مراسم مولودخوانی کشور در هفته وحدت اظهار کرد: برنامه شانزدهمین یادواره خالق مولود نامه، مرحوم سید بهاءالدین شمس قریشی به مناسبت میلاد باسعادت حضرت ختم مرتبت(ص)، پیام‌آور مهر و رحمت و آغاز هفته وحدت، برگزار شد. وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) مهم‌ترین نقطه ایجاد وحدت در میان مسلمانان است.
وی با اشاره به اینکه دشمنان اسلام در میان مسلمانان اهل سنت و تشیع اختلاف و تفرقه‌افکنی می‌کنند افزود: قرآن و پیامبر عظیم شأن اسلام توصیه و سفارش کردند که باید وحدت در میان مسلمانان برقرار باشد.
رئیس حوزه هنری کردستان، ضمن اینکه این برنامه هرساله در هفته وحدت برگزار می‌شود، تصریح کرد: مردم کردستان نه‌تنها در این هفته بلکه در ایام ماه مبارک ربیع‌ الاول و دف و نوای مولودی‌خوانی در مساجد، تکایا، خانقاه و منزل های شخصی این جشن را برگزار می‌کنند.
کُردها مولودخوانی را به خاطر حب و عشق به پیامبر پایه‌گذاری کردند
اقبال بهمنی، مرکز بزرگ اسلامی سنندج در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: در صدر اسلام زمانی پیامبر اکرم(ص) وارد مدینه شدند یاران و دوستداران آنحضرت با نوای دف و شور و اشتیاق فراوان به استقبال ایشان رفتند.
وی افزود: نوای «طلع البدر علینا» یادگار همان زمان هجرت پیامبر(ص) به مدینه است که امروز هم همراه اجرای دف‌نوازی جایگاه خود را بین مردم حفظ کرده است.
مسئول مرکز بزرگ اسلامی سنندج با اشاره به اینکه در طول زمان عرب‌ها، فارس زبان‌ها و کُردها بیشترین خدمت را به پیامبر کرده‌اند، عنوان کرد: مراسم مولودی خوانی را کُردها به خاطر حب و عشق به پیامبر (ص) پایه گذاری کرده و موسس آن بوده‌اند.
وی با بیان اینکه در مجالس مولودی خوانی، ذکر و مدح خداوند و پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت انجام می‌شود، تصریح کرد: مراسم مولودی خوانی در مواقع مختلف سال و در خانه‌ها، تکایا و خانقاه‌های استان با شور و حال خاصی برگزار می‌شود.
ماموستا بهمنی یادآور شد: مولوی شاعر بلندآوازه کشورمان، زبان موسیقی را رساترین زبان برای ابراز عشق و علاقه عنوان کرده و نغمه‌های ایشان در دیوان شمس بر همین اساس سرورده شده است.
مراسم مولودخوانی؛ تازه كردن عهد و پيمان با خدا و پیامبر
عليرضا غوثي، يكي از مولودخوانان با سابقه استان كردستان كه ذكر اين عرفان معنوي را از پدر خود آموخته، در اين رابطه گفت: مراسم مولودي‌خوانی اقدامي جهت ولادت گل بستان نبوت، شمع بوستان فتوت حضرت ختمي مرتبت و نشان از ارادت به حضرت رسول اكرم(ص) است.
وي با اشاره به اینکه این مراسم عملي شريف براي اداي تشكر از آن حضرت و شناخت و دانستن شمائل مبارك و خصوصيات و صفات حضرت محمد(ص) است، افزود: مجلس مولودخواني شامل اجتماع مسلمانان و ذكر صلوات دسته‌جمعي، مديحه‌سرايي و بزرگداشت حضرت رسول(ص) است.
غوثی بیان کرد: در حديث موقوف حضرت عبدالله بن مسعود(ره) آمده است، «هر آن چه را كه مسلمانان نيكو دانستند، پس آن عمل در نزد خدا نيكو و پسنديده است» كه اين امر در مورد مجلس مولودي به تحقيق رسيده و برگزاري مراسم مولودي يا جشن ولادت پيامبر اكرم(ص)، ثواب فراواني دارد و در مولودنامه شمس به آن اشاره شده است.
اين مولودخوان با سابقه كردستاني با بيان اين كه در مورد تاريخ و بدعت حسنه مولودخواني گفته شده كه اين مراسم سه قرن بعد از هجرت، بين مسلمانان پيدا شده است، گفت: از آن تاريخ در ماه ربيع‌الاول به ويژه روز دوازدهم ماه مولود و هفته وحدت، جشن گرفته شده و در كشورهاي مسلمان‌نشين، مراسم مولودي پيامبر(ص) برگزار مي‌شود.
وی ادامه داد: مراسم مولودخواني براي تشويق مسلمانان به تازه كردن عهد و پيمانشان با خدا و پيامبرش و ابراز محبت به حضرت ختمي مرتبت(ص) برگزار مي‌شود و در روايتي آمده است كه شيخ حسن بصري رحمة‌الله فرموده است «خيلي طلا و جواهر داشتم، همه را صرف مولودي پيامبر اكرم(ص) كرده‌ام».
غوثي گفت: مرحوم پدرم «خليفه ميرزا آغه غوثي»، بیان می کردکه: «اولين پادشاهي كه جشن مولودي را برگزار كرده، مظفر ابوسعيد پادشاه اربيل(هولير)، عراق بوده است. اين انسان ارجمند احترام زيادي براي جشن مولودي قايل بوده و در هر جشن مولودي، مسلمانان را دور هم جمع كرده و سيصد هزار دينار نيز خرج مي‌كرد».
در مراسم مولودخوانی؛ ابتدا چند آيه از قرآن مجيد تلاوت می‌شود، بعد از بيان مقدمه‌ای، فصلی از قصيده برديه خوانده می‌شود، اين اولين و معمولی‌ترين آهنگ مولودخوانی است. همه آن را می‌دانند. همزبان و همصدا در نوبت خود، شعرهای سربند را تكرار می‌كنند. اين آهنگ به وسيله دف، تاس، دوطبله و گاهی شمشال همراهی می‌شود. بعد از پايان آهنگ، سخنران بحثی را آغاز می‌كند كه محتوای آن عظمت قرآن يا شخصيت و رسالت پيامبر(ص) يا هر مبحث دینی دیگر است كه بيشتر جنبه تشويق مسلمانان برای تازه كردن عهد و پيمانشان با خدا را دارد و دادن تعهد دوباره به حضرت محمد(ص) كه اصل و فلسفه و حكومت مولودی است. اگر در اجرای دستورات الهی سستی و ركودی روی داده است، تجديد ميثاق كرده تا دل‌ها از خواب غفلت بيدار شوند و اعمال خود را با اوامر حضرت محمد(ص) تطبيق دهند و از گمراهی و هر آنچه مقام انسان را تنزل می‌دهد، نجات يابند
بعد از آن موضوع اصلی مولودنامه شروع می‌شود و آن تاريخچه‌ای است قبل از تولد حضرت، يعنی ازدواج پدر و مادر ايشان و بعد از تولد، دوران كودكی و نوجوانی و شناخت خدا و عبادت و چگونگی بعثت و نيز يادآوری اينكه حضرت مدت 13 سال در مكه ايمان و عقيده باور را در قلب و روح مردم نهاد و بيان اذيت و آزار مشركان و كفار كه حضرت بسياری از ياران را به اطراف می‌فرستد و بعد خود نيز هجرت می‌فرمايند.
در پايان با خواندن خطبةالوداع كه آخرين خطبه پيامبر(ص) است، حاضران به احترام حضرت به پا می‌خيزند و رو به قبله ايستاده آهنگ «يا محمد المصطفی» را می‌خوانند و نيز برای حاضران، شفای بيماران، ترقی اسلام و موارد ديگر را به طور دسته جمعی در فضايی سرشار از سرور و با قلب‌هايی پر از محبت، ايمان و معنويت و اخلاص به پيغمبر(ص)، را از درگاه خداوند متعال طلب می‌كنند.

انتهای پیام
captcha