آمارهای آموزش و پرورش از آموزش قرآن نمایندگان را راضی نکرد/ پای گزارش ایکنا به فراکسیون باز شد
کد خبر: 3856582
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
گزارش نشست فراکسیون قرآن مجلس با حاجی‌میرزایی؛

آمارهای آموزش و پرورش از آموزش قرآن نمایندگان را راضی نکرد/ پای گزارش ایکنا به فراکسیون باز شد

گروه سیاسی ــ در نشست مشترک فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس با وزیر آموزش و پرورش و تعدادی از معاونان وی، گزارشی آماری از برنامه‌های این وزارتخانه در بحث آموزش قرآن ارائه شد. همچنین نماینده مبارکه به استناد گزارش ایکنا درباره مشکلات کتاب قرآن پایه اول ابتدایی، بازنگری در آن را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی، عصر روز گذشته، 20 آبان‌ماه، در محل فراکسیون اصل نود خانه ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین نصر‌الله پژمانفر، رئیس فراکسیون، اظهار کرد: در جمهوری اسلامی ایران باید دانش‌آموزان ما بر روخوانی و روانخوانی قرآن کریم مسلط شوند اما بسیاری از آن‌ها چنین مهارتی ندارند. ما در فراکسیون قرآن مدت‌هاست که پیگیر این موضوع هستیم و حتی با وزارت تعاون نیز هماهنگی کردیم که به کارگران هم روخوانی و روانخوانی قرآن کریم آموزش داده شود.

وی ادامه داد: می‌توانیم با برگزاری ده جلسه این مهارت را به کسی که فارسی بلد است آموزش دهیم و از شما و همکارانتان نیز تقاضا داریم که این موضوع را فراگیر کنید تا همه دانش‌آموزان از این مهارت برخوردار شوند. می‌توان این موضوع را برون‌سپاری نیز کرد و به برخی مجموعه‌های قرآنی که مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش باشند واگذار کنیم.

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس اظهار کرد: بحث ما در مورد تفسیر، ترجمه یا تدبر نیست، بلکه نقطه منفی در جمهوری اسلامی ایران این است که کسی سواد داشته باشد اما توان روخوانی و روانخوانی قرآن را نداشته باشد.

براساس گزارش ایکنا؛ حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، در ادامه گفت: بنده به عنوان مقدمه باید بگویم که یقین داریم که در قبال قرآن مسئول هستیم و باید اطمینان حاصل کنیم که این اتفاق رخ داده است. در وزارت آموزش و پرورش به ویژه در معاونت پرورشی و آموزشی اقدامات ارزنده‌ای در این زمینه انجام شده است البته هنوز ارزیابی دقیقی در مجموعه وزارت وجود ندارد که با صراحت بگوییم به این هدف رسیده‌ایم یا خیر؟

وی افزود: ما قبول داریم که کیفیت این کار هم مهم است. برنامه‌های متنوعی را تاکنون انجام داده‌ایم و قطعاً این مأموریت را به طور تمام و کمال انجام خواهیم داد و آمادگی خود را برای این فریضه بزرگ اعلام می‌کنیم.

حجت‌الاسلام ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در ادامه گفت: در مقطعی در سازمان پژوهش، کارگروه ویژه‌ای برای تقویت توانمندی معلمان قرآنی شکل گرفته و این توجهات برای سالیان متمادی ادامه داشته است. در همین راستا و در جهت افزایش ساعات درسی قرآن، اقداماتی از جمله آموزش قرآن از اول ابتدایی، تدوین کتاب درسی با نقد و بررسی و جذاب کردن کتاب‌های درسی، راهنمای تدریس برای معلمان و همراه کردن سی دی آموزش قرآن با کتاب درسی انجام گرفته است.

ذوعلم گفت: حتی یک دوره آموزشی ویژه برای معلمان قرآن انجام گرفته است. البته باید این نکته را ذکر کنم که کیفیت آموزش ما در همه حوزه‌ها مطلوب نیست. الان درصد بالایی از دانش‌آموزان ما تا کلاس ششم ابتدایی اصلاً توان خواندن زبان فارسی را ندارند، بنابراین در بحث زبان آموزشی هم نیازمند اقداماتی هستیم و حتی زبان فارسی از زبان انگلیسی هم برای ما مهم‌تر است.

وی گفت: ما برنامه‌ای با حضور معلمان ماهر و توانمند طراحی کرده‌ایم اما در عرصه اجرایی به خوبی اجرا نمی‌شود. در حد توانایی، در زمینه آموزش معلمان و تدوین کتاب‌های آموزشی اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و 700 ساعت تا دوران متوسطه برای دانش‌آموزان طراحی کرده‌ایم که حدود 350 ساعت مربوط به دوره ابتدایی است. امیدواریم که نمایندگان هم در این زمینه با ما همراهی کنند.

علیرضا کاظمی، معاون فرهنگی آموزش و پرورش، نیز گفت: آنچه ما در بخش پرورشی و فرهنگی اجرا می‌کنیم فعالیت‌های فوق برنامه قرآنی است که بخشی در داخل مدرسه و بخشی در داخل دارالقرآن‌ها است. احیای 750 دارالقرآن در کشور یکی از کارهای ماست که سالانه حدود 3 میلیون دانش‌آموز در آن شرکت می‌‌کنند.

وی ابراز کرد: اکثر چهره‌های قرآنی برجسته در این دارالقرآن‌ها فعال هستند و علاوه بر آن‌ به طور ویژه مهم‌ترین مسیر برای آشنایی دانش‌آموزان با قرآن را حفظ قرآن می‌دانیم و بیشتر همت خود را بر این کار گذاشته‌ایم تا دانش‌آموزان روخوانی و روانخوانی را هم یاد بگیرند. حدود یک میلیون نفر، نصف جزء 30 قرآن را حفظ کرده‌اند و حدود دو میلیون و پانصد هزار دانش‌آموز هم کلاس درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام قرائتی را مشاهده می‌کنند.

کاظمی افزود: مهم‌ترین کار ما آموزش قرآن در سال سوم ابتدایی است که در 63 هزار مدرسه ابتدایی در کشور انجام شده است. یادگیری و آموزش اتفاق می‌افتد اما مشکل در ممارست در انس با قرآن است؛ بخشی از این به خانواده‌ها و فضای عمومی جامعه مربوط است.

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، نیز گفت: آشنایی با قرآن، تقویت انس با قرآن، توانایی روخوانی قرآن به صورت شمرده و آرام، حفظ برخی سوره‌های کوتاه و آشنایی با مفهوم برخی از مفاهیم قرآنی از جمله اقدامات ما در این راستاست. کتاب گویا و کتاب روش تدریس معلم در پایه‌های چهارم، پنج و ششم نیز از دیگر اقداماتی است که برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: یک برنامه سالانه جهت کیفیت‌بخشی به آموزش قرآن طراحی کرده‌ایم و حدود 3031 جلسه با معلمان قرآنی داشته‌ایم و بارها به صورت تصادفی از کلاس‌های آموزشی قرآن بازدید شده است. یک جشن شکرگزاری روخوانی قرآن را نیز برگزار خواهیم کرد تا باعث انگیزه برای دانش‌آموزان شود. یک برنامه سی و سه روزه برای آموزش قرآن و تکمیل اطلاعات دانش‌آموزان نیز طراحی کرده‌ایم.

حکیم‌زاده گفت: هدف ما این است که همه این کارها نتیجه‌بخش باشد. بنابراین شاید اگر با این دید نگاه کنیم که یک آسیب‌شناسی بشود که در کجا موفق بوده‌ایم و علت عدم توفیق برخی برنامه‌ها چیست، بسیار بهتر است. ما آماده همکاری با فراکسیون قرآن برای تدوین برنامه‌های دقیق و هدفمند هستیم تا همه دانش‌آموزان پس از پایان کلاس ششم به روخوانی و روانخوانی قرآن مسلط باشند.

سلیمی، عضو فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس در ادامه این جلسه اظهار کرد: سخنان بنده در مورد مربیان قرآنی است. الان در بیشتر مدارس، کسی که لیسانس الهیات دارد و حتی ممکن است روخوانی قرآن بلد نباشد به تدریس قرآن اشتغال داشته باشد لذا شما در استخدام‌ها توجه بیشتری به این موضوع داشته باشید. البته معتقدم آموزش‌های کنونی برای جامعه اسلامی خیلی کم است.

فاطمه ذوالقدر عضو هیئت رئیسه فراکسیون نیز در ادامه افزود: آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم، دغدغه فراکسیون قرآن از سال اول است. با وزرای قبلی هم این مشکلات را در میان گذاشته‌ایم. حتی از آقای بطحایی هم در این مورد سؤال پرسیدم. پیشنهاد بنده این است که آن 700 ساعت را فقط در دوران ابتدایی آموزش دهید تا دیگر در دوران متوسطه این مشکل را نداشته باشند و مشغول کنکور و یادگیری زبان انگلیسی باشند.

وی ادامه داد: چرا از اولیا استفاده نمی‌کنید؟ سیستم مدرسه به تنهایی توانایی آموزش قرآن ندارد لذا از آموزش و پرورش درخواست داریم که از اولیا بخواهند که در آموزش قرآن به دانش آموزان کمک کنند.

اصغر مسعودی، دیگر عضو فراکسیون قرآن نیز گفت: باید مشخص کنیم که کجای کار می‌لنگد. مهم‌ترین نکته‌ای که باید مطالبه شود پیدا کردن راهکارهایی برای بهترین بازدهی است. باید در برنامه‌هایی که انجام شده تجدیدنظر کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سالک نیز اظهار کرد: گزارش آماری دلیل بر محتوا و عملیاتی شدن نیست. بنده با تعداد دارالقرآن‌ها و ساعت‌های آموزشی کاری نداریم شما به ما بگوئید که کیفیت کار چگونه بوده و دانش‌آموزان ما چه تحولی در خانواده‌ها ایجاد کرده‌اند؟ بنابراین با یک ساعت در هفته نمی‌توانیم به ادعا کنیم که دانش‌آموزان با روخوانی و روانخوانی قرآن کریم آشنا شده‌اند.

وی ادامه داد: پیشنهادم این است که اگر کسی بهترین نمره قرآنی آورد بر نمرات دیگر دروس وی تکیه کنیم. این زشت است که 41 سال پس از انقلاب دانش‌آموزان ما توان روخوانی و روانخوانی قرآن را نداشته باشند، چراکه قرآن کتاب زندگی است. البته زحمات شما عزیزان قابل تقدیر است اما فعلاً مطلوب نیست چراکه حدود 14 میلیون دانش‌آموز داریم اما آماری که شما ارائه دادید در مورد حدود 3 میلیون نفر از آن‌هاست.

حسین مقصودی، نماینده سبزوار نیز ضمن تبریک فرا رسیدن هفته وحدت گفت: این فراکسیون باید چشم‌اندازی برای خود داشته باشد، چراکه در جلسات قبل هم درباره همین موضوعات صحبت کرده‌ایم. اگر به روال کنونی، دانش‌آموزان قرآن را یاد نگیرند باید هم به شیوه و هم به معلمان شک کرد.

وی بیان کرد: علاوه بر روخوانی باید فضای جامعه و مدرسه و فضای برخوردها هم قرآنی باشد. حتی نحوه برخورد مدیر مدرسه هم باید قرآنی باشد تا از فضای قرآنی فاصله نگیریم.

حجت‌الاسلام سیدصادق طباطبایی‌نژاد، نماینده اردستان نیز بیان کرد: بهترین راه برای روخوانی قرآن، گوش دادن به قرآن است و به نظرم باید دانش‌آموزان جلسات قرائت قرآن داشته باشند و بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که با اهل فن در این زمینه هم جلساتی داشه باشیم.

احمد همتی، عضو دیگر فراکسیون قرآن در ادامه اظهار کرد: دوستان به آمارها اشاره کردند اما مملکت ما در تولید آمارها مشکلی ندارد و همه چیز خوب است اما مشکل در مورد سنجش این آمارهاست. مهم خروجی و برآیند کار است و باید گفت که افت آموزش‌های قرآنی جای شک ندارد.

وی گفت: فضای فیزیکی کلاس‌ها نیز مؤثر است تعداد دانش‌آموزان در سر کلاس‌ها هم استاندارد نیست و می‌تواند در آموزش قرآن مؤثر باشد. وضعیت معیشتی معلمان و میزان رغبت دانش‌آموزان هم باید در امر آموزش قرآن مورد توجه قرار گیرد؛ دانش‌آموزشی که دین‌گریز است نمی‌توان قرآن را به خوبی بیاموزد.

در ادامه این جلسه، زهرا سعیدی، منتخب مردم مبارکه و عضو هیئت رئیسه فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس گفت: کاری پژوهشی و تحقیقاتی را خبرگزاری ایکنا انجام داده و نتیجه این شده که کتاب قرآن پایه اول ابتدایی مشکلات اساسی دارد که موجب دلزدگی دانش‌آموزان می‌شود و با وجود اینکه این گزارش به وزارتخانه هم ارجاع شده ولی تا امروز پاسخی به این پژوهش به ما داده نشده است، لذا در این زمینه باید بازنگری شود. همچنین ان‌شاءالله شاهد راه‌اندازی مرکز آموزش قرآن در وزارت آموزش و پرورش باشیم.

وی ادامه داد: یکی از فعالان قرآنی فوق لیسانس گرفته است و بعد به وی گفته‌اند که مدرسه‌ای که به شما دیپلم داده است، این مدارک را به صورت جعلی و تقلبی داده‌ است. این موضوعی است که نیازمند بررسی است. موضوع دیگر درباره بی‌‌عدالتی محض وزارت آموزش و پرورش درباره مجوزها در این زمینه است. بنده از شما خواهش دارم این موضوع را پیگیری کنید.

در بخش بعدی این نشست حجت‌الاسلام پژمانفر اظهار کرد: از جناب وزیر درخواست داریم به دغدغه‌های اعضای فراکسیون توجه کنند. از سوی دیگر پیشنهاد می‌کنیم روزانه حداقل نیم ساعت کلاس آموزشی برای دانش‌آموزان گذاشته شود. فراکسیون نیز آماده همکاری است؛ باید از والدین نیز در این راستا استفاده شود. از شما و همکاران درخواست داریم تا بیست روز دیگر نتایج را به ما اطلاع دهید.

وزیر آموزش و پرورش نیز در پاسخ گفت: واقعیت این است که بر روی کاغذ و به ویژه در مورد برنامه‌ریزی تمهیدات خوبی را اندیشیده‌ایم اما در مورد اثربخشی آن اطمینان کافی نداریم. البته ما از اثربخشی مجموعه نظام تعلیم و تربیت اطمینان کافی نداریم و این مستلزم یک تأمل ویژه است. ما نیازمند توجه به نیروی انسانی هستیم؛ وضعیت آموزش و پرورش در این زمینه در حد فاجعه است.

حاجی‌میزایی در پایان بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی در مورد خود خانواده‌ها است؛ اگر خانواده‌ها انگیزه داشته باشند این دغدغه‌ها هم برطرف خواهد شد اما متأسفانه الان پیوندی ارگانیک بین خانواده و مدرسه وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha