انتظار 9 ما‌هه برای برپایی مرحله کشوری مسابقات قرآن ورزش و جوانان/ نبود اعتبارات برای استان میزبان
کد خبر: 3856712
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
ایکنا بررسی کرد؛

انتظار 9 ما‌هه برای برپایی مرحله کشوری مسابقات قرآن ورزش و جوانان/ نبود اعتبارات برای استان میزبان

گروه مسابقات ــ برپایی مرحله کشوری چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن وزارت ورزش و جوانان که مقرر بود اسفندماه 97 برپا شود، با وجود انتظار راه‌یافتگان استان‌ها به این رقابت‌ها در هاله‌ای از ابهام است و نبود بودجه را دلیل آن دانسته‌اند.

به گزارش ایکنا؛ مسابقات قرآن ورزش و جوانان از سال ۹۲ با تأیید و تصویب طرح آن در وزارتخانه ورزش و جوانان آغاز شد.

«نظام‌نامه فرهنگی ورزش کشور» نیز در سال ۹۵ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. در این نظام‌نامه مهمترین فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که وزارتخانه می‌تواند در حوزه فرهنگی داشته باشد مطرح شده است. یکی از مواردی که از این نظام‌نامه استخراج می‌شود، ترویج فرهنگ قرآنی در میان جوانان و ورزشکاران است. در همین راستا تاکنون شاهد برپایی سه دوره مسابقات قرآن ویژه ورزشکاران، جوانان و کارکنان این وزارتخانه بودیم و با وجود برپایی مراحل مختلف چهارمین دوره، همچنان مراسم اختتامیه دوره چهارم که مقرر بود اسفندماه 97 برگزار شود برگزار نشده است.

چهارمین دوره در مرحله استانی در رشته‌های قرائت تحقیق قرآن، حفظ جزء اول، حفظ 10 جزء، حفظ کل قرآن و فهم زبان قرآن به‌ صورت شفاهی و کتبی در دو بخش بانوان و آقایان در بهمن ماه سال 97 برگزار شد. مقرر بود تا مرحله کشوری و مراسم اختتامیه چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه ورزشکاران، جوانان و کارکنان وزارت ورزش و جوانان به میزبانی استان آذربایجان شرقی در اسفند‌ماه سال گذشته برپا شود، اما با گذشت چندین ماه، برپایی این مسابقه در هاله‌ای از ابهام است. البته پس از پیگیری‌ها، دلیل برپا نشدن این مرحله از مسابقات، نبود اعتبارات اعلام شد.

اعتراض راه‌یافتگان به مرحله کشوری

بنا بر اعلام یک منبع آگاه و تماس تلفنی چندین نفر از متسابقان با خبرنگاران ایکنا که به مرحله کشوری راه‌یافته‌اند، بخشی از اعتبارات به استان میزبان اعطا شده است و استان منتظر بخش دیگری از اعتبارات به منظور برپایی مرحله کشوری چهارمین دوره است. برای صحت و سقم این ادعا با مسئولان وزارتخانه ورزش و جوانان گفت‌وگو داشتیم.

در همین راستا، یکی از مسئولان وزارت ورزش و جوانان به خبرنگار ایکنا گفت: «وزارت ورزش و جوانان تاکنون در برگزاری مسابقات قرآن از همکاری دستگاه‌های قرآنی بهره‌مند شده است و از نظر داشتن منابع انسانی و کادر فنی مجهز است، اما از نظر بودجه‌ای برای برپایی مرحله کشوری این دوره از مسابقات با مشکل همراه شده است. امیدواریم بتوانیم پس از دریافت بودجه این دوره را برگزار کنیم».

به گزارش ایکنا، این مسئول وزارت ورزش، که تمایلی به انتشار نامش نداشت، این موضوع را یک مسئله داخلی برشمرد و از تماس تلفنی خبرنگار ایکنا اظهار تعجب کرد و گفت: «دلیلی برای ورود رسانه‌ها در مسائل بودجه‌ای وجود ندارد، زیرا نگرانی در مردم ایجاد می‌کند!» بنا بر صحبت‌های این مسئول، برگزاری زمان مسابقات قابل پیش‌بینی نیست و به محض تأمین منابع، مسابقات طی یک هفته برگزار خواهد شد.

هنوز بودجه‌ مسابقات به آذربایجان شرقی تخصیص نیافته است

مسئول دیگری در این وزارتخانه اظهار کرد: به منظور برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن ورزش و جوانان، برای موافقت با پرداخت بودجه با معاونت توسعه و پشتیبانی این وزارتخانه مکاتباتی شده است، اما تاکنون موافقتی برای پرداخت انجام نشده است. در ردیف بودجه قانونی حوزه قرآن، معاونت توسعه و پشتیبانی پیشنهادهایی ارائه داده و هنوز بودجه‌ای به استان پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: هر زمان معاونت توسعه و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان اعلام آمادگی کند و هزینه پرداخت شود، اداره کل فرهنگی استان آذربایجان شرقی مسرانه آماده برپایی مرحله کشوری مسابقات قرآن است. البته برای دوره جدید، پیش‌نویس برنامه اجرایی پنجمین دوره مسابقات قرآن ورزش و جوانان آماده شده است که پس از برگزاری جلسات، آیین‌نامه مسابقات به استان‌ها ارسال می‌شود.

در ادامه پیگیری‌ها امیر تقی‌زاده، معاون فرهنگی و امور جوانان استان آذربایجان شرقی، گفت: استان آذربایجان شرقی فقط میزبان برگزاری مسابقات است و به منظور برپایی مسابقات، باید متولیان برپایی هزینه‌های این دوره را به استان تخصیص دهند. تأخیر در برگزاری مسابقات به دلیل تخصیص نیافتن به موقع هزینه‌های مرحله کشوری مسابقات قرآن ورزش و جوانان است. استان آذریابجان شرقی ظرفیت بالایی برای برگزاری دارد که به محض تخصیص اعتبارات، آمادگی برپایی را خواهد داشت.

احتمال برگزاری در آذرماه به شرط تخصیص بودجه

معاونت فرهنگی و امور جوانان استان آذربایجان شرقی با تأکید براینکه مقرر بود این دوره از مسابقات در اسفندماه سال گذشته برپا شود، به دلایل اعتباری به 26 مهر همزمان با هفته تربیت بدنی موکول شد و پس از پیگیری‌ها، زمان برپایی مسابقات آذرماه سال جاری تعیین شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون مبلغی برای برگزاری مسابقات از سوی وزارتخانه به استان پرداخت شده است، بیان کرد: برای این دوره از مسابقات تاکنون مبلغی واریز نشده است و در حال پیگیری هستیم. وزارتخانه از شش ماهه دوم سال 96 تاکنون در مجموع  در راستای فعالیت‌های فرهنگی، مرحله استانی مسابقات قرآن و ... 128 میلیون تومان واریز کرده است که با توجه به هزینه‌کرد در این سال‌ها، مبلغ ناچیزی باقی مانده که حتی یک‌پنجم هزینه برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن هم نیست.

وی افزود: از آنجایی که هزینه‌کرد اعتبارات باید طبق یک روند قانونی انجام شود، نمی‌توان مبلغ باقی‌مانده از اعتبار را مسکوت نگه داشت، زیرا در بخش‌های فرهنگی هزینه خواهد شد. به منظور برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن از معاونت توسعه و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان پیگیری شده است که مقرر شد از فصل دوم اعتبارات به مسابقات تخصیص داده شود.

تقی‌زاده تصریح کرد: تعداد 300 نفر متسابق در بخش بانوان و آقایان در مدت پنج روز با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت که هزینه برآورد شده از سوی استان با مبلغ به تصویب رسیده وزارتخانه، که 250 میلیون است، تفاوت چشمگیری دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه حوزه فرهنگی وزارتخانه با معاونت ورزش همگانی ادغام شده و به عنوان «معاونت امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی» است، اعتبار تخصیص داده شده در راستای توسعه و فرهنگسازی ورزش همگانی است که نمی‌توان در بخش دیگری هزینه کرد.

تقی‌زاده در پایان گفت: به دنبال پیگیری‌های استان مبنی بر برگزاری مسابقات و تخصیص هزینه از سوی وزارتخانه، نبود اعتبار در فصل اول، تنها پاسخ وزارتخانه بوده است. امیدواریم به محض تخصیص بودجه این دوره از مسابقات نیز در آذرماه برپا شود.

انتهای پیام
captcha