ارتباط با کودک و نوجوان رسانه خود را می‌‌طلبد/ آموزش قرآن فقط حفظ و قرائت نیست
کد خبر: 3857370
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳
معاون مؤسسه مهد قرآن در گفت‌وگو با ایکنا:

ارتباط با کودک و نوجوان رسانه خود را می‌‌طلبد/ آموزش قرآن فقط حفظ و قرائت نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون مؤسسه مهد قرآن با بیان اینکه امروز زبان ارتباط با کودک و نوجوان رسانه خود را می‌‌طلبد، اظهار کرد: باید نگرش خود را به آموزش قرآن تغییر دهیم زیرا آموزش قرآن فقط حفظ و قرائت نیست. اگر قرآن‌‌آموز مهارت‌های زندگی قرآنی را بیاموزد و در زندگی فردی و اجتماعی اجرا کند، می‌توان انتظار جامعه‌ای قرآنی را داشت.

مسعود تهرانی‌فرجاد، معاون کودک و نوجوان مؤسسه کشوری مهد قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، لزوم توجه به حوزه کودک و نوجوان را مورد تأکید قرار داد و گفت: فعالیت رسانه‌ها به ویژه خبرگزاری ایکنا باعث می‌شود تا فعالیت‌های قرآنی ارتقا یابد.

وی تصریح کرد: امروز با دنیایی مواجه هستیم که کودکان و نوجوانان با ابزار و رسانه‌های مختلفی درگیر هستند و این تغییر شاکله‌ها فقط به دوره ما بازنمی‌گردد، اهمیت این موضوع تا بدین‌جاست که حتی ائمه(ع) فرمودند فرزندانتان را برای نسل خودشان تربیت کنید نه نسل خودتان.

تهرانی‌فرجاد با بیان اینکه امروز زبان ارتباط با کودک و نوجوان رسانه خود را می‌‌طلبد، اظهار کرد: تلفیق هنر نویسندگی یا نقاشی با مضامین دینی، اسلامی و قرآنی به تشویق کودکان در حرکت در مسیر قرآن ختم می‌شود. ما اعتقاد داریم برای برون‌رفت کودکان و نوجوانان از معضلات اجتماعی و فرهنگی تنها راه پناه بردن به ائمه(ع) و قرآن است.

این مقام مسئول ادامه داد: در مقوله شعر، قصه، نثر و متن‌هایی که بتوان کودک و نوجوان را با مفاهیم قرآنی آشنا کرد، باید با جدیت وارد شد. کودک با مطالعه این کتب می‌تواند با مضامین ارتباط حسی برقرار کند و برای همیشه در ذهنش بماند.

مفاهیم در قالب داستان کوتاه بیان شود

وی اضافه کرد: تأثیر صاحب‌نظران و دغدغه‌مندان حوزه کودک و نوجوان این است که به جای بیان مستقیم مفهوم یا ارائه و مطرح کردن مضامین به زبان فلسفی و عینی، بهتر است مضمون را در قالب نثری روان، قصه و داستان کوتاه بیان کنند.

تهرانی‌فرجاد گفت: شاید این سخن من برای بعضی از افراد قابل تحمل نباشد اما بهتر است در ابتدای امر مضامین دینی و روایی از معصومین(ع)، قرآنی و... بدون نام بردن از آیه یا اسم معصوم باشد، پس از اینکه داستان با لسانی ساده نقل شده و به خوبی در ذهن کودک و نوجوان نقش بست و پذیرای متن شد آخر کتاب منبع بیان شود که این مضمون به کدام آیه اشاره دارد یا از کدام‌یک از معصومین(ع) است.

وی همچنین به نویسندگان موفق همچون جواد محدثی، سنگری و سید‌مهدی شجاعی اشاره و اظهار کرد: آقای محدثی مباحث تربیتی و اجتماعی ویژه کودک و نوجوان را با مسائل قرآنی آمیخته و در اختیار قرار داده است که وقتی کودک کتاب را می‌خواند متوجه می‌شود زبان‌حال دل او را می‌گوید، آقای سنگری هم تاریخ عاشورا را برای کودکان و نوجوانان بسیار زیبا و روان تشریح کرده است، سیدمهدی شجاعی داستان حضرت زهرا(س) را در کتاب کشتی پهلو‌گرفته مطالب و مضامین را بسیار قابل فهم به زبان مخاطب بیان می‌کند.

معاون کودک و نوجوان مؤسسه کشوری مهد قرآن بیان کرد: بسیار مهم است که همانطور که به لباس، خوراک وسایر کودک اهمیت می‌دهیم در انتخاب کتاب و اسباب‌بازی هم سایر شرایط ویژه کودکان رعایت شود و مهد قرآن با استفاده از تمام ظرفیت‌ها می‌تواند در تربیت و پرورش کودکان و نوجوانان قدم‌های مؤثری بردارد.

نگرش خود را به آموزش قرآن تغییر دهیم

وی اضافه کرد: برای ساماندهی و پشتیبانی برنامه‌های آموزشی و تربیتی ویژه کودکان و نوجوانان مهد شکوفه‌ها در شعب و کانون‌های مهد قرآن سراسر کشور کارگروه تخصصی تشکیل شده است تا قدم‌های اساسی برای سازمان یافتن و نظام‌مند شدن در راستای تحول و گسترش فعالیت‌ها و برنامه‌های آموزشی مهد قرآن شکوفه‌ها تحت پوشش مؤسسه کشوری مهد قرآن سراسر کشور برداشته شود.

تهرانی‌فرجاد لزوم اجرای کلاس‌های آموزش مهارت زندگی برای کودکان و نوجوانان را مورد تأکید قرار داد و افزود: آموزش و بیان مهارت‌های زندگی اسلامی باید از خانواده‌ها آغاز شود، نگرش خود را به آموزش قرآن تغییر دهیم آموزش قرآن تنها حفظ و قرائت نیست، اگر قرآن‌‌آموز مهارت‌های زندگی قرآنی را آموخته و در زندگی فردی و اجتماعی عملیاتی کند می‌توان انتظار جامعه‌ای قرآنی داشت؛ چراکه اگر قرآن‌آموز مهارت‌های زیادی بیاموزد می‌تواند تعادل روحی و روانی، کنترل خشم، استرس و ... را در زندگی اعمال کند.

وی در پایان گفت: آموختن مهارت‌های زندگی اسلامی به این معنا نیست که از آموزش روخوانی و روان‌خوانی صحیح، تجوید و ... غفلت کنیم، زندگی نباید هیچ‌گاه خالی از متن قرآن باشد.

انتهای پیام
captcha