مؤسسات قرآنی با مدیریت شهریه‌ها به رونق فعالیت‌ها می‌پردازند/ اخذ شهریه؛ لازمه خودکفایی
کد خبر: 3857647
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴

مؤسسات قرآنی با مدیریت شهریه‌ها به رونق فعالیت‌ها می‌پردازند/ اخذ شهریه؛ لازمه خودکفایی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ نباید به بودجه‌های دولتی و حمایت‌های آن اتکا داشت؛ این به معنای عدم اخذ تسهیلات در نظر گرفته برای مؤسسات قرآنی نیست، بلکه معتقدم نباید تنها متکی به آن ماند. مؤسسات باید سعی کنند با مدیریت برنامه‌های مؤسسه و شهریه‌هایی که دریافت می‌کنند، خودکفا شوند.

ارسالی//مؤسسات قرآنی با مدیریت شهریه‌ها به رونق فعالیت‌ها و جذب مخاطبان بپردازند/ اخذ شهریه‌های معقول و کار خالصانهبه گزارش ایکنا؛ مؤسسه قرآن و عترت ولی‌عصر(عج) دورود لرستان از جمله تشکل‌های قرآنی مردم‌نهادی است که از سال 82 تا 83 فعالیت خود را آغاز کرده و در همان سال‌ها موفق شده است تا مجوز فعالیتش را اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دریافت کند. این مؤسسه با مدیریت مژگان امیری، یکی از دانش‌آموخته‌های علوم اسلامی و حوزه علمیه اداره می‌شود. فردی که به دلیل پرداخت زکات عملش در اولویت اول و سپس به دلیل ترویج فرهنگ قرآنی در شهر و استان محل سکونتش، اقدام به راه‌اندازی این مؤسسه می‌کند.
وی که پس از کسب علوم دینی از حوزه علمیه در خرمشهر به زادگان خود باز می‌گردد و حدود دو، سه سالی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دورود در بخش انجمن قرآنی به صورت فی‌سبیل‌الله فعالیت می‌کند و پایه ثابت در برگزاری کلاس‌های قرآن و فراهم کردن مقدمات جشنواره‌ها و مسابقات قرآن در سطح دورود بود.
امیری ادامه می‌دهد: البته پس از مدتی جذب این اداره شدم و در حال حاضر نیز به عنوان کارشناس اداره امور قرآنی ارشاد شهرستان دورود فعالیت می‌کند و در کنار آن نیز مؤسسه را نیز اداره می‌کنم، اما باید بگویم پیش از اینکه کارشناس اداره شوم، مؤسسه را راه‌اندازی و تأسیس کردم.
رویکرد فعالیت این مؤسسه بیشتر برگزاری دوره‌ها برای خردسالان در کنار دوره‌های آموزشی بزرگسالان است، چنانکه از خردسالان چهار تا شش سال در مقطع مهد قران و پیش‌دبستانی پذیرش دارد. همچنین برای خردسالان مقطع ابتدایی نیز دوره‌های حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم، اما با توجه به تجوید آموزش داده می‌شود.
بنا برگفته مدیر مؤسسه قرآن و عترت ولی‌عصر(عج) دورود، «درحال حاضر حدود 60 قرآن‌آموز در گروه سنی ابتدایی در مؤسسه مشغول تعلیم و فراگیری قرآن هستند. همچنین در مقطع پیش‌دبستانی نیز علاوه بر سرفصل‌های مصوب آموزش و پرورش، واحدهای آموزش مهد‌الرضا(ع) آموز داده می‌شود».
این مؤسسه دارای شش شعبه در شهرستان‌ دورود است که یکی از آنها در روستای داریاب است که هر کدام حدود 20 قرآن‌آموز خردسال دارد و در شعبه مرکزی نیز حدود 40 قرآن‌آموز خردسال از دوره‌ها بهره‌مند می‌شوند.
امیری درباره حمایت‌هایی که تشکل‌های مردمی خودجوش انجام می‌شود، اظهار می‌کند: این حمایت‌ها در دوره‌‌هایی مطلوب و خوب بود، اما بعدها کم و کمتر شد. البته معتقدم نباید به بودجه‌های دولتی و حمایت‌های آن اتکا داشت. این به معنای عدم اخذ تسهیلات در نظر گرفته برای مؤسسات قرآنی نیست، اما معتقدم نباید تنها متکی به آن ماند، بلکه مؤسسات باید سعی کنند با مدیریت برنامه‌های مؤسسه و شهریه‌هایی که دریافت می‌کنند، در موارد مختلف چون پرداخت حق‌الزحمه مربیان و صرف دیگر هزینه‌های جاری مؤسسه تا حدودی خودکفا شوند. البته باید در کنار آن فعالیت خالص نیز باشد.
وی ادامه می‌دهد: شهریه‌هایی که اخذ می‌شوند باید طبق محیط فعالیت مؤسسه و امکانات آن، نه کم باشد و نه بیش از حد توان اهالی آن منطقه، بلکه شهریه‌ای در حد معقول تا بتوانند از این طریق به فعالیت‌های مؤسسه در کنار عمل خالصانه، رونق دهند.
مدیر مؤسسه ولی‌عصر(عج) درباره استقبال از فعالیت‌های قرآنی در شهرستان دورود، می‌گوید: استقبال خوب است، اما باید در مورد تألیف و تهیه منابع آموزشی برای خردسالان بیشتر تلاش کنیم. همچنین باید در مؤسسات و دستگاه‌ها و نهادها و آموزش‌ و پرورش در حوزه قرآن از نیروهای متخصص و مؤسسه‌های قرآنی توانمند استفاده شود و زمینه‌ای فراهم شود تا آنها به صورت حق‌التدریس در آموزش و پرورش فعالیت کنند.
یادآور می‌شود، مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی ولی‌عصر(عج) در لرستان، شهرستان دورود، خیابان سی متری، فیض ششم، جنب مدرسه شهید صدوقی قرار داد.

انتهای پیام
captcha