حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی در حوزه گردشگری سلامت
کد خبر: 3857750
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷
هاشم‌زاده بیان کرد؛

حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی در حوزه گردشگری سلامت

گروه سلامت ــ رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت کار پژوهشی در حوزه گردشگری سلامت، نیازهای این حوزه را تشریح کرد.

حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی در حوزه گردشگری سلامت/تعداد شرکت‌ها و بیمارستان‌های مجاز به جلب گردشگرسعید هاشم‌زاده، رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به تفاهم‌نامه اخیر بین وزارت متبوع خود و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اظهار کرد: صدور پروانه تأسیس شرکت‌های گردشگر و اعطای مجوز به بیمارستان‌های دارای شرایط برای جلب گردشگر و پذیرش بیمار خارجی و همچنین نظارت بر تبلیغات و بازاریابی برای بیمارستان‌های ایران در آن سوی مرز‌ها از جمله مفاد این تفاهم‌نامه بوده است.

وی تأکید کرد: هدف اصلی این تفاهم‌نامه نظارت بر ورود بیمار از طریق یک دالان امن به ایران و بازگشت او به کشور خود و پیگیری وضعیت سلامت او در آنجاست.

هاشم‌زاده اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۶۶ بیمارستان گواهینامه IPD یا بخش خدمات بین‌الملل دارند. البته اعتبار گواهی‌نامه‌های برخی از این بیمارستان‌ها پایان یافته و برخی دیگر نیز در حال اخذ گواهی مجدد هستند؛ ضمن اینکه حدود ۲۰ شرکت تسهیل‌گر هم موفق به اخد پروانه فعالیت شده‌اند.

اختلاف نظر میراث فرهنگی و وزارت بهداشت

هاشم‌زاده در رابطه با نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر عدم دخالت وزارت بهداشت در پذیرش گردشگر تا پیش از ورود به بیمارستان، اظهار کرد: بیماری که وارد کشور می‌شود ممکن است در بدو ورود به کشور و قبل از پذیرش در بیمارستان نیاز به خدمات پزشکی داشته باشد. از سوی دیگر ما باید وضعیت بیمار پس از بازگشت به کشور را نیز پیگیری کنیم. به همین دلیل وزارت بهداشت باید از صفر تا ۱۰۰ این موضوع را زیر نظر داشته باشد.

وی ادامه داد: موضوع بازاریابی پزشکی نیز وجود دارد و در آن تمام مسیری را که یک بیمار باید طی کند تا به مقصد برسد و به کشور خود بازگردد روشن می‌کند، این یک فرایند تخصصی است و نمی‌توان آن را بدون نظارت نهاد متولی سلامت انجام داد.

رئیس اداره گردشگری سلامت در ادامه از دستور وزیر بهداشت مبنی بر اختصاص تعدادی تخت بدون متقاضی در بیمارستان‌های نقاط مرزی خبر داد و اظهار کرد: این کار آغاز شده و تعداد بیمارستان‌ها هم بسیار بیش از ظرفیت مورد نظر بوده است.

اولویت‌ها و نیاز‌های گردشگری سلامت
 
هاشم‌زاده در ادامه با تأکید بر لزوم انجام کار پژوهشی در حوزه توریسم سلامت، اظهار کرد: نیاز‌های پژوهشی را اعلام کرده و بر این اساس با برخی دانشگاه‌ها به تفاهم رسیده‌ایم تا هر دانشگاهی پروژه‌ای را که مد نظر داریم انجام دهد. از سوی دیگر از دو سال قبل همکاری با دانشجو‌ها را در مقاطع مختلف برای انجام پایان‌نامه و دادن آمار و اطلاعات لازم و پیشنهاد عنوان پایان‌نامه آغاز کرده‌ایم و در ازای آن انتظار داریم دانشجویان نیز عناوین پیشنهادی را مد نظر قرار دهند. ضمن اینکه در حال حاضر ۱۰ عنوان پایان‌نامه انجام یا در حال انجام است؛ امیدواریم حوزه گردشگری سلامت به صورت آکادمیک پیگیری شود.

وی با بیان اینکه نیازسنجی برای اولویت‌های گردشگری سلامت انجام شده و براساس این نیاز‌ها پژوهش‌ها را متمرکز کرده‌ایم، ادامه داد: مهمترین اولویت در این حوزه، آموزش و فقدان نیروی آموزش دیده است که به عنوان بزرگترین اشکال حوزه گردشگری سلامت رخ می‌نماید. اولویت دیگر که به عنوان یک مشکل دیده می‌شود، فراموش کردن یا نبود توجه کافی به فضای مجازی است. اولویت سوم نیز لزوم توجه به حضور در رخداد‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.

رئیس اداره گردشگری سلامت همچنین در رابطه با برخی دانشگاه‌های کشور که به حوزه سلامت بی‌ارتباط بوده و با تأسیس شرکت‌هایی سعی در فعالیت در حوزه گردشگری سلامت دارند، گفت: به این امر اعتقاد داریم که اگر فرد یا نهادی می‌تواند به پیشبرد گردشگری سلامت یاری رساند به آن‌ها کمک کرده و پذیرای آن‌ها باشیم، اما وقتی تعدد این مراکز به وجود می‌آید ادبیات مشترک بین آنها فراموش می‌شود.

هاشم‌زاده بیان کرد: این دانشگاه‌ها و شرکت‌ها با توجه به اینکه تخصصی در گردشگری سلامت نداشته، به ابداع و نوآوری در این حوزه می‌پردازند که تا حد زیادی به زیان گردشگری سلامت تمام می‌شود؛ لذا پیشنهاد می‌کنم اگر سازمان یا نهادی می‌خواهد در این حوزه ورود کند باید مجوز‌های لازم را از وزارت بهداشت اخذ کند و پروژه‌های نوآورانه خود را هماهنگ پیش ببرد.
انتهای پیام
captcha