شهرداری‌ اراک سهم نیم درصد کتابخانه‌ها را پرداخت کند
کد خبر: 3857957
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵

شهرداری‌ اراک سهم نیم درصد کتابخانه‌ها را پرداخت کند

گروه فرهنگی ــ استاندار مرکزی با ابراز تأسف از عدم پرداخت نیم‌ درصد شهرداری به کتابخانه‌ها، ادامه داد: قانون، شهرداری‌ها را مکلف کرده است که نیم درصد از درآمدهای خود را به کتابخانه‌ها تخصیص دهند؛ لذا شهرداری در کنار فعالیت‌های فرهنگی که انجام می‌دهد مکلف است نیم درصد را پرداخت کند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سید‌علی آقازاده، استاندار مرکزی امروز 27 آبان‌ماه در مراسم استانی تجلیل از کتابداران، کتابخوانان و مروجان کتاب که در سالن اجتماعات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان برگزار شد، گفت: دانش‌اندوزی و کتاب‌خوانی در اسلام از جایگاه والایی برخوردار است و روایات زیادی از ائمه معصومین(ع) در این خصوص ذکر شده است که پیروان دین مبین اسلام را به دانش‌اندوزی و کتاب‌خوانی سفارش کرده است.

وی تصریح کرد: مطالعه یکی از مهمترین کارهایی است که می‌تواند آفت جهل را بزداید و کتابخوانی می‌تواند شبهه‌های ذهنی را رفع و اطمینان را به قلب‌ها بازآورد. کتاب حافظ و احیا‌کننده تفکر و اندیشه‌های والاست، کتاب منبع عظیمی است که طالبان علم اندیشه را سیراب می‌کند.

آقازاده ادامه داد: کتاب به عنوان وسیله مطمئن و کارآمد در بهینه‌سازی فرهنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و جامعه‌ای که انس و الفت با کتاب دارد گواه بر این موضوع است، جامعه بشری راه توسعه خود را در کتاب و کتابخوانی یافته است و در این مسیر موفقیت‌هایی را داشته است.

مهمترین راه‌های توسعه فرهنگی

استاندار مرکزی بیان کرد: توسعه علمی، فرهنگی، اقتصادی جامعه در گرو خواندن کتاب است و اهمیت دادن به کتاب و کتابخوانی و فرهنگ مطالعه از مهمترین راه‌های توسعه فرهنگی است. بی‌دلیل نیست که میزان سرانه مطالعه یکی از شاخصه‌های توسعه محسوب می‌شود.

آقازاده خانواده را یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین نهاد فرهنگ‌ساز در امر ترویج کتابخوانی دانست و تشریح کرد: بی شک تاثیرگذاری خانواده در توسعه ترویج کتابخوانی امری بسیار حائز اهمیت است، خانواده‌ها می‌توانند با اجرای برنامه‌هایی نظیر مطالعه همزمان و خانوادگی، رفتن خانواده به نمایشگاه‌های مختلف فرهنگی از جمله کتاب و مطبوعات، قصه‌گویی، اختصاص بخشی از فضای منزل به کتابخانه، عضویت افراد خانواده در کتابخانه از جمله اقداماتی است که می‌تواند مورد توجه خانواده‌ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: در نظام آموزشی با اجرای برنامه‌هایی نظیر تقویت کتابخانه‌ها در واحدهای آموزشگاهی، معرفی کتاب در کلاس درس، آشنا کردن دانش‌آموزان با شیوه‌های صحیح مطالعه می‌توان به توسعه فرهنگ مطالعه کمک کرد.

آقازاده در تشریح نقش رسانه‌های مکتوب و مجازی در توسعه فرهنگ مطالعه هم اظهار کرد: رسانه‌ها یکی از ارکان مهم در ترویج کتاب به شمار می‌آیند که می‌توانند با اجرای برنامه‌هایی نظیر ساخت فیلم با مضمون مطالعه، تبلیغ رایگان کتاب، معرفی نویسندگان، کتابخانه‌ها، کتابفروشان و ناشران مروج فرهنگ مطالعه باشند.

وی لزوم تقویت ایستگاه‌های مطالعه را مورد تأکید قرار داد و افزود: افزایش ایستگاه مطالعه در مراکز تجمع افراد، مجتمع های مسکونی، اماکن مذهبی، مراکز ارائه خدمات در ترویج فرهنگ مطالعه مؤثر است.

ارتقای سطح سرانه مطالعه

آقازاده تصریح کرد: صنعت نشر با ارائه تسهیلاتی جهت کاهش قیمت کتاب، نشر کتب با در نظر گرفتن نیازسنجی‌ها و شناسایی نیازهای مخاطبان، تخفیف ویژه و ... نیز می تواند گامی در راستای توسعه فرهنگ مطالعه بردارد.

این مقام مسئول گفت: همچنین دولت هم یکی دیگر از پایه‌های اساسی در امر ترویج کتابخوانی و ارتقای سطح سرانه مطالعه در کشور است که می تواند با کاهش و یا معافیت مالیاتی برای ناشران و کتابفروشان به توسعه فرهنگ مطالعه کند. دولت می تواند با تقویت و راه اندازی کتابخانه های عمومی حتی در زندان‌ها و اختصاص یارانه خرید کتاب نقش مهمی در تقویت فرهنگ کتابخوانی داشته باشد.

وی افزود: کتابداران و کتابخانه‌های ما هم در افزایش سرانه مطالعه می‌توانند نقش بسیار مهمی را داشته باشند، اگر کتابخانه‌های عمومی جایگاه واقعی خود را بیابند و امکانات لازم و گسترده مناسب با رشد جمعیت را به دست آورند حتما جامعه مخاطب از حیث تاریخی و اجتماعی در جایگاهی قرار می‌گیرند که نه تنها برآوردنده نیاز اطلاعاتی هر متقاضی و زمینه‌ساز رویکرد مردم به سوی مطالعه و کتابخوانی است بلکه می‌توانند به عنوان پشتیبان امر تحقیقات در کشور و ضمانتی مطمئن برای سرآمد جامعه باشند. همه باید تلاش کنیم سرانه مطالعه در استان ارتقا یابد.

آقازاده در بخشی از سخنان خود به تخصیص نیم درصد شهرداری به کتابخانه‌های عمومی اراک هم اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف مدیریت شهری کمک به مسیر فرهنگ و ارتقای فرهنگی شهرهاست.

ساخت بزرگترین کتابخانه کشور در اراک

وی با ابراز تأسف از عدم پرداخت نیم درصد شهرداری به کتابخانه‌ها، ادامه داد: در جلسه‌ای که با فرماندار اراک برگزار شد مطلع شدم نیم درصد شهرداری اراک متأسفانه پرداخت نمی‌شود، این نیم درصد قانون است و قانون، شهرداری‌ها را مکلف کرده است که نیم درصد از درآمدهای خود را به کتابخانه‌ها تخصیص دهند.

آقازاده افزود: ممکن است شهرداری بیان کند ما هم در حوزه فرهنگ هزینه‌هایی داشته‌ایم اما این هزینه‌کردها کاملاً در قانون تفکیک شده است و شهرداری در کنار فعالیت‌های فرهنگی که انجام می‌دهد مکلف است نیم درصد را پرداخت کند. تاجاییکه بنده اطلاع دارم تقریبا همه شهرداری‌ها نیم درصد را تخصیص می‌دهند فقط شهر اراک است که این کار انجام نمی‌شود، از شورای شهر خواستارم اگر قصد دارند در حوزه توسعه مطالعه گام‌های خوبی برداشته شود حتما این موضوع را با جدیت پیگیری کند تا شهرداری و مدیریت شهری براساس قانون این مبلغ را اختصاص دهد.

استاندار مرکزی در خصوص برپایی دهمین نمایشگاه استان مرکزی که اوایل آبان برگزار شد اظهار کرد: این نمایشگاه پس از سه سال برگزار و مورد استقبال عموم شهروندان قرار گرفت. بیش از یک میلیارد و 220 میلیون تومان کتاب با تخفیف فروخته شد.

وی در بخش پایانی سخنان خود به ساخت کتابخانه مرکزی هم اشاره کرد و گفت: بزرگترین کتابخانه کشور در اراک در حال ساخت است، قرار براین شده است امسال نهاد کتابخانه‌‌های کشور 5 میلیارد تومان و استانداری هم 5 میلیارد تومان اعتبار تخصیص دهد تا این کتابخانه تا پایان سال 99 مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha