درصد کمی از دانش‌آموزان قرآن را صحیح می‌خوانند/ خالق جذابیت‌های دینی باشیم
کد خبر: 3858011
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
کسمایی در گفت‌وگو با ایکنا:

درصد کمی از دانش‌آموزان قرآن را صحیح می‌خوانند/ خالق جذابیت‌های دینی باشیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داور مسابقات قرآن لزوم پرداختن به برنامه‌های فرهنگی و قرآنی در مدارس را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای اینکه موج قرآنی در جامعه ایجاد شود باید از مدارس شروع کرد. در برخی استان‌ها طی تحقیقات صورت گرفته تنها بین ۲ تا ۵ درصد دانش‌آموزان قادرند قرآن آن‌هم سوره‌های راحت را بدون اشکال و حتی بدون لهجه تلاوت کنند. این امر نشان از عقب‌گرد دارد که اصلاً پسندیده نیست.

حیدر کسمایی، داور مسابقات قرآن و عضو هیئت علمی دانشگاه مجازی جامعة‌المصطفی(ص)، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در پاسخ به سؤال ایجاد موج قرآنی مستلزم چه ابزاری است، گفت: اینکه ما مورد هجوم فرهنگی دشمنان و فتنه‌جویان قرار گرفته‌ایم واقعیتی است که مقام معظم رهبری بارها در خصوص آن هشدار داده‌اند، اما مورد بی‌توجهی و غفلت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه فشارهای فرهنگی دشمن از هر سو جوانان و نوجوانان را احاطه کرده است، تصریح کرد: سال‌های قبل هجوم ماه‌ها به طول می‌انجامید، اما وسایل و ابزار ارتباطی امروز همچون کانال‌های تلگرامی، واتس‌آپ و غیره هجوم فرهنگی را به دقیقه کاهش داده است.

اسلام؛ جذاب‌ترین دین

کسمایی به جذابیت کانال‌های مختلف شبکه‌های مجازی اشاره کرد و افزود: جذابیت این شبکه‌ها همه مردم بزرگ و کوچک را درگیر خود کرده است، اسلام دینی کامل و پر از جذابیت است، اما نتوانسته‌ایم خالق جذابیت‌های دینی برای مردم باشیم و تا رسیدن به این مرحله فاصله داریم. متأسفانه سرعت بیان مطالب دینی و قرآنی ما برابر سرعت جذابیت کانال‌های موجود کند است و می‌طلبد برای سرعت‌بخشی به بیان مبانی اسلامی و قرآنی که مورد استفاده عموم و اقشار مختلف باشد از جوانان خلاق و با ذوق، فرهیختگان حاضر در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه استفاده شود.

کسمایی با اشاره به وضعیت اقتصادی مردم، بیان کرد: سخت شدن امورات زندگی رابطه مستقیم با کاهش امورات فرهنگی دارد، پرداختن به وضعیت معیشتی خانواده به حدی است که نمی‌توان از آنان انجام فعالیت‌های فرهنگی را مطالبه کرد و خود آنان نیز به دلیل سخت بودن گذران زندگی به سمت امور فرهنگی و قرآنی گرایشی ندارند.

داور مسابقات قرآن لزوم پرداختن به برنامه‌های فرهنگی و قرآنی در مدارس را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای اینکه موج قرآنی در جامعه ایجاد شود باید از مدارس شروع کرد، به نظر کار خاصی در مدارس صورت نمی‌گیرد، تاکنون کوتاهی شده و به شدت کوتاهی می‌شود. در برخی استان‌ها طی تحقیقات صورت گرفته تنها بین 2 تا 5 درصد دانش‌آموزان قادرند قرآن آن‌هم سوره‌های راحت را بدون اشکال و حتی بدون لهجه تلاوت کنند، این امر نشان از عقب‌گرد دارد که اصلاً پسندیده نیست. موج قرآنی نیاز به اقدامات اساسی و تشویق‌های مؤثر دارد، اینکه امتیازاتی برای سربازان، دانشجویان و .. برای حفاظ قرار دارد اقدامی پسندیده است، اما توجه به قاریان و حافظان تنها نباید به مباحث مالی خلاصه شود، آنان دارای دغدغه‌هایی هستند که باید به آن توجه شود.

کسمایی مدارس به ویژه مدارس ابتدایی را اساسی‌ترین و مهم‌ترین مکان برای ایجاد موج قرآنی بیان کرد و گفت: کمیسیون‌ها و کارگروه‌های برنامه‌ریزی برای هدایت دانش‌آموزان در مسیر قرآن باید تشکیل و به آن‌ها بها داده شود، اینکه کارگروه‌هایی تشکیل شوند اما مورد استفاده قرار نگیرند دردی دوا نمی‌شود.

لزوم احیای جلسات خانگی

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ قرآنی باید در جامعه همه‌گیر باشد، اظهار کرد: از احیای جلسات خانگی نباید غفلت کرد، جلسات در سال‌های بسیار قبل از رونق خاصی برخوردار بودند حتی اگر فردی سواد خواندن و نوشتن نداشت، اما سواد قرآنی داشت و از این نمونه‌ها به وفور یافت می‌شود که مرهون برگزاری همان جلسات خانگی است. مسابقات مختلف فرهنگی قرآنی در مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شد که امروز به دلیل کمی اعتبارات خبری از آنان نیست.

کسمایی با بیان این نکته که برای فرهنگ‌سازی قرآن باید همه مردم همچون اقامه عزای امام حسین(ع) پابه‌کار باشند، اظهار کرد: برپایی مراسم سوگواری سید‌الشهدا(ع) فرهنگ‌سازی شده و همه مردم برای اقامه عزای حسینی(ع) به میدان می‌آیند، قرآن که از ائمه معصومین(ع) جدا نیست پس اگر فرهنگ‌سازی درست و اصولی انجام شود قطعاً مردم با اشتیاق به میدان خواهند آمد. فرهنگ‌سازی وقف برای ترویج موقوفه‌های قرآنی هم امری بسیار ضروری است، چرا باید از  100 درصد موقوفات سهم 2 درصدی به موقوفه‌های قرآنی برسد؟

تعریف نخبه قرآنی

وی در تعریف نخبه قرآنی گفت: نخبه قرآنی آن فردی است که در احادیث به آن تعبیر شده است، قصد زیر سؤال بردن حافظان و قاریان را ندارم اما در تعریف نخبه قرآنی آنچه در احادیث بیان شده است این است که حملة‌القرآن، (حامل قرآن) باشد و صورت زیبا داشته باشد، حُسن حفظ بی‌اشکال در جای خود بسیار با ارزش و مورد تأکید است، اما آنچه از یک قاری و یا حافظ باقی می‌ماند متخلق بودن به اخلاق قرآنی است، باید دید تدبر در قرآن کریم در کجای زندگی و جامعه قرآنی وجود دارد.

کسمایی استاد مرحوم علامی را نمونه بارز نخبه قرآنی دانست و اظهار کرد: به معنای واقعی روح قرآن در زندگی استاد علامی متجلی شده بود، متخلق به اخلاق قرآنی بود و با همه افراد اعم از خانواده، اطرافیان، شاگردان و غیره با خو و منش نیکو برخورد می‌کرد.

وی جوانان قاری، حافظ و دیگر فعالان حوزه قرآن را به داشتن خلق نیکوی قرآنی توصیه کرد و افزود: قرآن به ما جوانان احترام و عزت بخشیده است، خود را به مبانی قرآنی آراسته کنید و اجازه ندهید کبر و خودخواهی وجود پاک و قرآنی شما را احاطه کند.

استقبال از تأسیس فرهنگستان قرآن

کسمایی با بیان اینکه داشتن فرهنگستان قرآن می‌تواند به شناخت واژگان قرآنی نوجوانان و جوانان کمک بسیاری کند، تصریح کرد: در 2 دهه اخیر فعالیت‌های قرآنی به صورت متمرکز برگزار نمی‌شد که با تشکیل شورای قرآن قرار بر ساماندهی فعالیت‌های قرآن شد، تشکیل فرهنگستان قرآن جهت ساماندهی اصولی فعالیت‌های قرآنی ایده خوبی است که می‌تواند محقق شود.

وی در ادامه سخنان خود فعالیت‌های قرآنی را در دو گروه تخصصی و عمومی تقسیم کرد و افزود: خوشبختانه فعالیت‌های قرآنی در حوزه تخصصی رشد خوبی دارد و هر روز قاریان و حافظان ما حرفه‌ای‌تر پیش می‌روند، اما در امور قرآنی مهم عموم مردم هستند که متأسفانه از آن غفلت شده است، مردم از ابتدایی‌ترین آموزش‌های قرآن همچون تلفظ صحیح قرآن تا پرداختن به آموزش‌های تخصصی دور هستند.

کسمایی از عدم صحت قرائت نماز برخی افراد تحصیل‌کرده و نمازخوان گلایه کرد و افزود: انسان تأسف می‌خورد برخی افراد در رده‌های بالای تحصیلی بسیار متین و خوش برخورد اما در قرائت نماز اشکال دارند، برای رفع این مشکل باید فکری کرد، این نشان می‌دهد که ما برای داشتن صحت قرائت نماز هیچ وقتی نگذرانده‌ایم.

این داور بین‌المللی انجام ناهنجاری‌های اجتماعی همچون عبور از چراغ قرمز، بی‌حوصله بودن در رانندگی را از دیگر آسیب‌های جامعه برشمرد و اظهار کرد: ملت ما ملتی فهیم با پیشینه‌ای چندین هزارساله است، اسلام بر این پیشینه قوت و قدرت چندین برابری افزوده است، پسندیده نیست مردمی با فرهنگ غنی ایرانی اسلامی هنجارهای جامعه را نادیده بگیرند.

انتهای پیام
captcha