زیست اخلاقی نیازمند سیاست‌گذاری است/ جشنواره سرخ نگاران؛ در پی تربیت نویسندگان متعهد
کد خبر: 3858098
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
محمدحسن کاویانی راد:

زیست اخلاقی نیازمند سیاست‌گذاری است/ جشنواره سرخ نگاران؛ در پی تربیت نویسندگان متعهد

گروه جهاد و حماسه ــ معاون فرهنگی آموزشی بنیاد شهید گفت: برای اینکه بتوان فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه رواج داد، نیازمند ترویج زیست اخلاقی هستیم و برای دستیابی به آن سرمایه‌گذاری و سیاست‌گذاری لازم است.

زیست اخلاقی نیازمند سرمایه گذاری است / جشنواره سرخ نگاران در پی تربیت نویسندگان متعهد است

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری نخستین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب ایثار و شهادت «سرخ‌نگاران» با حضور حجت الاسلام‌و‌المسلمین محمدحسن کاویانی راد، معاون فرهنگی آموزشی بنیاد شهید و رحیم نریمانی، مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید امروز 28 آبان ماه، در ساختمان شهید امیر حسین سلیمانی بنیاد شهید برگزار شد.

در ابتدای این جلسه نریمانی اظهار کرد: جا دارد از اداره کل روابط عمومی بنیاد شهید که با ما در برگزاری این رویداد همکاری داشتند تشکر کنم. در فرهنگ سازمانی ما یک قانون نانوشته وجود دارد آن هم اینکه هر کسی در حوزه شهادت وارد شود خودش نیز از این فرهنگ بهره‌مند خواهد شد. حال می‌خواهد خواسته یا ناخواسته به این حوزه ورود کرده باشد. ما از تمام کسانی که علاقه‌مند به همکاری هستند به ویژه رسانه‌ها تقاضا داریم ما را اعتلای این امر یاری کنند، چون اگر فرهنگ شهادت زمینه‌ساز توسعه شود آن پیشرفت ماندگار خواهد بود. در این میان کتاب نقش قابل توجهی دارد به ویژه با آغاز گام دوم انقلاب کتاب باید ابزاری برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت باشد. کتاب این امکان را میدهد تا گفتگو به شکل مطلوبی انجام شود این اتفاق در کشورهای توسعه یافته رخ داده است و امیدوارم در ایران اسلامی نیز به واسطه چنین جشنوارههای میسر شود.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام کاویانی‌راد ضمن تبریک هفته وحدت و هفته بسیج گفت: به واسطه انقلاب اسلامی گفتمان ایثار و شهادت را تجربه کردیم اما برای اینکه به یک زیست اخلاقی مطلوب دست یابیم باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم. شعار انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جزء امور متعالی است که برای هر یک از آن‌ها هزینههای فراوانی پرداخته شده است. دفاع مقدس توانست شعار را به عمل تبدیل کند؛ 220 هزار شهید، 500 هزار جانباز و چند هزار آزاده از مصادیق این امر است

رئیس شورای مرکزی جشنواره تأکید کرد: در ۴۰ سال بعد از انقلاب هر روز مردم جامعه در حال پرداخت هزینه‌های گوناگون بوده‌اند و اکنون زمان آن فرا رسیده که دستاورد این هزینه‌ها را ببینند در حوزه ادبیات ایثار و شهادت مجموعه‌ای از «خون آورد» به تعبیر مقام معظم رهبری به دست آوردیم. وقتی این اصطلاح مطرح می‌شود یعنی هزینه‌ای منحصر به فردی پرداخت شده و محصولی کمیاب تولید شده است. توسعه این گفتمان که نقطه مقابل دنیاگرایی است به سادگی امکان پذیر نخواهد بود و ما نباید فقط در مرحله الگو شدن باقی بمانیم. بنابراین مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بعد از مسئله خودسازی به مسئله جامعه پردازی اشاره دارند.

رسیدن به تمدن عمیق انسانی، نیازمند عنصر محرک فرهنگی است

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید با بیان این‌که جامعه متوازن باید به تمدن اسلامی برسد، گفت: رسیدن به تمدن عمیق اسلامی نیازمند محرک فرهنگی است که نمود این محرک را در فرهنگ ایثار و شهادت می‌بینیم. در همین راستا بنیاد شهید تلاش کرده، مجموعه دستاوردهایش را در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت به صورت علمی درآورد و متناسب با ذائقه مردم عرضه کند. 1760 کتابی که در آن خاطرات ایثارگران و وصیت‌نامه‌های شهدا بیان شده یکی از تلاش‌هایی است که بنیاد شهید برای رسیدن به اهدافش انجام داده است.این کتاب‌ها در 7 استان منتشر و عرضه شده و امیدواریم بخش‌های باقیمانده نیز به سرعت عرضه شود.

کاویانی‌راد تأکید کرد: از دیگر اقدامات بنیاد شهید شناسنامه‌‌‌هایی است که برای همه شهدا تهیه شده است که در آن حداقل 100 کلمه وجود دارد، البته شاید تعدادی هم باقی مانده باشد که امیدوارم با یک حرکت جهادی آن‌ها نیز جمع‌آوری شود. بخش دیگر فعالیت ما سیره‌نگاری است تا به صورت پیش‌بینی شده، سیره شهدا را برای آیندگان ترسیم کنیم. این امر سبک زندگی تمدن‌ساز را میسر می‌کند. 

اگر نتوانیم تجربه‌های ارزشمند ایثار و شهادت را در تضارب با اندیشه‌های جهانی قرار دهیم، مبانی دیگران معیار اندیشه‌ ما خواهد شد. این جشنواره قصد دارد با ساماندهی، چهارچوبی برای تولیدات داخلی فراهم کند تا به این واسطه از آن‌ها حمایت شود و دیگران هم از آن بهره‌مند شوند

تضارب فرهنگ شهادت با سایر کشورها

وی درباره چگونگی تبدیل ادبیات ایثار و شهادت به ادبیات بین‌المللی گفت: اگر نتوانیم تجربه‌های ارزشمند ایثار و شهادت را در تضارب با اندیشه‌های جهانی قرار دهیم، مبانی دیگران معیار اندیشه‌ ما خواهد شد. این جشنواره قصد دارد با ساماندهی، چهارچوبی برای تولیدات داخلی فراهم کند تا به این واسطه از آن‌ها حمایت شود و دیگران هم از آن بهره‌مند شوند. 

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید متذکر شد: استعداد‌‌های جوان بسیاری وجود دارند که علاقه‌مندند در حوزه ادبیات ایثار و شهادت کار کنند، اما این امکان برایشان مهیا نیست این جشنواره شرایطی به وجود خواهد آورد که آن‌ها تحت پوشش قرار بگیرند تا بتوانند اندیشه‌های خود را ثبت کنند. با توجه به شرایط اقتصادی کشور، 15 دستگاه فرهنگی ما را در برگزاری این جشنواره یاری خواهند رساند. این اقدام علاوه بر این‌که موجب اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت خواهد بود باعث می‌شود هزینه‌ها سرشکن شده و بار اضافی بر دوش بنیاد شهید نباشد.

وی اعلام کرد: شعار این دوره «نقش ادبیات ایثار و شهادت در توسعه فرهنگی» است. این شعار اگر محقق شود محورهایی دیگری هم شناسایی خواهد شد و نتیجه آن مطمئن باشید در تمامی بخش‌ها به سود انقلاب خواهد بود.در جنگ اقتصادی اگر از نویسنده حمایت نشود آن فرد آسیب خواهد دید و نهایتاً از این حوزه دور خواهد شد، پس تلاش کردیم از تغییر جایگاه تصدی‌گری به سمت حمایت و مشارکت پیش رویم. در این راستا از تمامی کسانی که به ما یاری رساندند به ویژه رسانه‌هایی که در حوزه ایثار و شهادت کار می‌کنند کمال تشکر را دارم. در همین زمینه از همه رسانه‌ها و سازمان‌هایی که می‌خواهند در غالب مصاحبه با خانواده شهدا به ما یاری رسانند دعوت به عمل می‌آوریم تا گنجینه‌ای را در یک پروسه زمانی یک یا دو ساله به وجود آوریم.

پاسخ به سؤالات

در بخش دوم این جلسه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داده شد. نریمانی درباره شرایط حضور در جشنواره گفت: آثاری که از سال 95 تا 98 تولید شده باشند قادرند در این جشنواره حضور پیدا کنند. این رویداد سه بخش دارد؛ «کودک و نوجوان»، «بزرگسال» و «تاریخ شفاهی و مستند نگاری». همچنین در این اتفاق ادبی از نویسندگان نوقلم تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی متذکر شد: در عرصه بین‌المللی با رصدی که انجام داده‌ایم با نویسندگانی از کشور آلمان و ترکیه ارتباط برقرار کردیم. البته در سال اول در حوزه بین‌الملل هدفمند ورود می‌کنیم، اما در دوره‌های بعد دایره فعالیت ما گسترده‌تر خواهد بود.

نریمانی با بیان این‌که بحث ایثار و شهادت ربطی به دولت‌ها ندارد، گفت: این گونه نیست که با عوض شدن دولت‌ها، فرهنگ ایثار و شهادت کمرنگ یا پررنگ شود، بنابراین بنیاد شهید از ابتدای شکل‌گیری در تمامی دولت‌ها به فکر دستیابی به آرمان‌هایش است.

جایزه هفت میلیونی به برگزیدگان اول

مدیر کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید اعلام کرد: برای برگزیدگان جشنواره، هدایای نقدی در نظر گرفته‌ایم که نفر اول هفت میلیون تومان دریافت خواهد کرد، البته به واسطه شرایط اقتصادی تلاشمان این بوده از ریخت و پاش کردن جلوگیری شود، ولی همانگونه که حجت‌الاسلام کاویانی راد گفتند، همکاری 15 سازمان به ما این امکان را داده که هزینه‌هایی برگزاری جشنواره را کاهش دهیم.

کاویانی راد در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چگونه می‌توان خاطرات والدین شهدا به شکلی قابل باور ثبت کرد گفت: حتماً شهدای ما کراماتی داشتند، اما شاید بیان همه آن‌ها، برای مخاطب قابل باور نباشد، پس در جمع آوری اطلاعات و خاطرات سعی خواهیم کرد مستندنگاری داشته باشیم تا نقل قول‌ها متکی بر مبانی عقلی و قابل درک باشد.

همکاری بنیاد شهید با وزارت ارشاد برای نظارت بر چاپ کتب

وی ادامه داد: جدا از این جشنواره، بنیاد شهید با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباطاتی برقرار کرده تا اگر کتابی با فرهنگ ایثار و شهادت قرار است به چاپ شود، آن کتاب توسط هیئتی مورد ارزیابی قرار گیرد. این اقدام در جهت همان واقع‌نگری است که از آن سخن گفتم. یکی دیگر از اقدامات بنیاد شهید این بوده، زمینه همکاری خانواده شهدا را برای خاطره‌نگاری از شهیدانشان فراهم آورد، یعنی علاقه‌مندان می‌توانند خاطرات خود را در سایت ثبت کنند.

هزینه‌هایی چاپ این روزها بسیار گران شده، اما این امر نباید بهانه‌ای برای ثبت نشدن خاطرات شهدا باشد پس نشر الکترونیکی، یکی دیگر از اقدامات بنیاد شهید است که به صورت ماهیانه منتشر می‌شود تا علاقه‌مندان به فرهنگ ایثار و شهادت به شکلی ساده‌‌تری اطلاعات مورد نظرشان را کسب کنند

رئیس شورای مرکزی جشنواره ابراز کرد: هزینه‌هایی چاپ این روزها بسیار گران شده، اما این امر نباید بهانه‌ای برای ثبت نشدن خاطرات شهدا باشد پس نشر الکترونیکی، یکی دیگر از اقدامات بنیاد شهید است که به صورت ماهیانه منتشر می‌شود تا علاقه‌مندان به فرهنگ ایثار و شهادت به شکلی ساده‌‌تری اطلاعات مورد نظرشان را کسب کنند.

وی درباره همکاری با سازمان صداوسیما نیز گفت: رویکرد سازمان صداوسیما به شهدا و خانواده‌های آن‌ها متعهدانه بوده و هست، اما در بخش کیفیت با آن‌ها حرف داریم. پس تلاش می‌کنیم از طریق گفت‌وگو به درک مشترکی با آن‌ها برسیم.

این مدیر فرهنگی با بیان این‌که برگزاری با کیفیت جشنواره اولین خواسته برگزارکنندگان آن است تصریح کرد: من نمی‌توانم قول دهم مدیران آینده حتماً این رویداد را ادامه دهند، اما تلاشمان این است به اندازه‌ای غنی و پربار در این عرصه حرکت کنیم که هر مدیری روی کار آمد نتواند این جشنواره را نادیده گیرد.

وی تأکید کرد: وضعیت اقتصادی کشور در زمان حال نشان می‌دهد دشمنی که ناامید شده آخرین راهش را از طریق جنگ اقتصادی پی گرفته است اما با هدایت رهبر فرزانه انقلاب آن‌ها در جنگ اقتصادی نیز مغلوب خواهند شد، اما همانگونه که گفتم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یکی از ابزارهای بسیار مفید در این زمینه است. امیدوارم این جشنواره شرایطی فراهم آورد تا نویسندگانی متعهد تربیت شوند این خواسته اگر رخ دهد مطمئن باشید ادبیات ایثار و شهادت در حوزه فرهنگ جاودانه خواهد شد.

در انتهای این مراسم از پوستر جشنواره رونمایی به عمل آمد. در این بخش دو نفر از خبرنگارانی که از خانواده شهدا بودند حجت‌الاسلام کاویانی را همراهی کردند.

انتهای پیام
captcha