تصمیم سران قوا فاقد زمان‌شناسی مناسب است/ سازمان‌‌یافته بودن اقدامات آشوب‌گران
کد خبر: 3858246
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶
احمد کریمی اصفهانی:

تصمیم سران قوا فاقد زمان‌شناسی مناسب است/ سازمان‌‌یافته بودن اقدامات آشوب‌گران

گروه سیاسی ــ دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار با تأکید بر قانونی‌ بودن مصوبه سران قوا، با اعلام حمایت رهبر معظم انقلاب از این طرح، گفت: با وجود این به اعتقاد من این مصوبه همراه با کار کارشناسی دقیق نبوده و بدون موقعیت‌شناسی و زمان‌شناسی مناسب اجرا شده، زیرا اگر این موارد لحاظ شده بود با ضایعات و آسیب‌های کمتری همراه می‌شد.

احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره بی‌توجهی مسئولان به کرامت مردم در نحوه اعلام اجرای مصوبه مدیریت مصرف سوخت و ضرورت در نظر گرفتن علمی مسیر قانونی اعتراض برای مردم گفت: کرامت انسان‌ها در وهله اول دست خودشان است و اگر افراد اقداماتی انجام دهند که کرامت‌شان را خدشه‌‌دار کند به طور طبیعی دولت و نظام نبوده‌اند که کرامت افراد را زیر سؤال برده‌اند.

وی ادامه داد: مسئله این است که در هر کشور و جامعه‌ای چارچوب و قوانینی حاکم است و قانون بد به مراتب از بی‌قانونی بدتر است. در این وضعیت عدم رعایت قانون به هرج و مرج دامن می‌زند؛ افراد اگر در چارچوب قانون عمل کنند و اعتراضات خود را پیگیری کنند قطعاً کرامت‌شان حفظ می‌شود. مردم حق دارند در چارچوب قانون اعتراض کنند و لازم است برای این کار مجوزهای قانونی اخذ شود. حال اگر مجوز هم دریافت نمی‌کنند باید به شکل مسالمت‌آمیز و در آرامش اعتراضات خود را به گوش مسئولان برساند تا کمترین آسیب به جامعه برسد.

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار بیان کرد: البته برخی اقدامات آشوبگرانه مانند آتش‌زدن بانک‌ها و ادارات حکایت از سازمان‌یافته بودن آن‌ها دارد و اعتراض ما به مسئولان مربوطه این است که چرا اساساً اجازه دادند که اعتراضات مسالمت‌آمیز و منطقی مردم به یک جنجال تبدیل شود. اگر مسئولان ذی‌ربط مانند مسئولان امنیتی و قضایی وظایف خود را به خوبی انجام می‌دادند شاید بسیاری از این اتفاقات نمی‌افتاد.

کج‌سلیقگی دولت در انتخاب زمان و نحوه اعلام افزایش نرخ بنزین  

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: صحبت اصلی من این است که دولت نباید چنین زمانی را برای اجرای این طرح انتخاب می‌کرد، اما به هر حال در این شرایط لازم است اقدامات غیر قانونی که توسط برخی فریب‌خوردگان و گروه‌های سازمان‌یافته دستور گرفته از دشمن کاملاً از اقدامات معترضان واقعی جدا شود و لذا به اعتقاد من نظام کرامت افراد را زیر سؤال نبرده و به هرکسی که در چارچوب قانون بخواهد اعتراض کند حق می‌دهد. بیانات امام(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز سرشار از احترام به مردم است و در نگاه رهبران انقلاب مردم ولی‌نعمت مسئولان هستند. ‌

کریمی اصفهانی با انتقاد از مسئولان برای اعلام ناگهانی چنین افزایش قیمتی گفت: در جریان گذاشتن مردم و توجیه و اقناع آن‌ها حق مردم است. مسئولان برای چنین اقدامی تمام جوانب و ابعاد آن را بررسی می‌کردند، اما در حالی که در این زمان کنفرانس بین‌المللی وحدت در کشور در حال برگزاری بود و حدود 400 میهمان خارجی در کشور حضور داشتند، انجام چنین کاری نوعی کج‌سلیقگی بود و هر فرد عادی که الفبای سیاست و اقتصاد را هم نمی‌داند به خوبی آگاه است که اعلام یک‌باره چنین تصمیمی تبعات منفی زیادی در جامعه دارد.

چرا دولت نرخ سوخت را تدریجی افزایش نداد

وی ابراز کرد: درست است که رهبر معظم انقلاب از تصمیم نهایی سران قوا حمایت کردند اما آیا سران قوا نمی‌توانستند این تصمیم را به شکل بهتر و در زمان مناسب‌تری اعلام و اجرایی کنند؟ آیا اکنون که دو کشور همجوار ما، عراق و لبنان، درگیر اعتراضات معیشتی و اقتصادی هستند زمان مناسبی برای اعلام اجرای این مصوبه بود؟ مسئله مهم دیگر کارشناسی شتاب‌زده و غیر دقیق این مصوبه است و نشانه این کارشناسی شتاب‌زده، تغییرات زیادی است که در افزایش سهمیه‌های سوخت در برخی قسمت‌ها انجام گرفته است.

کریمی اصفهانی با اشاره به اجازه قانون‌گذار به دولت از هشت سال پیش برای رساندن نرخ بنزین به نرخ با افزایش پلکانی و تدریجی سالیانه گفت: اگر این کار به مرور انجام شده بود قطعاً نه اثر تورمی زیادی داشت، نه اغتشاشات اخیر ایجاد می‌شد. سؤال این است که چرا دولت با وجود چنین اجازه قانونی یک‌باره این افزایش شدید را انجام داد؟ براین مبنا معتقدم این مصوبه با وجود قانونی بودن همراه با کار کارشناسی دقیق نبوده و بدون موقعیت‌شناسی و زمان‌شناسی مناسب اجرایی شده است و اگر این موارد لحاظ می‌شد با ضایعات و آسیب‌های کمتری همراه می‌شد.

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار در پایان اظهار کرد: از طرفی برخی آشوب‌ها و آسیب‌های وارده نشان ‌دهنده هدایت شدن آن‌ها از سوی دشمن و سازمان‌یافتگی اغتشاشگران دارد و لازم است نهادهای امنیتی و قوه قضاییه در زمینه شناسایی، دستگیری و به اشد مجازات رساندن این افراد به سرعت و قاطعیت عمل کنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۹ - ۱۲:۲۵
0
0
بایستی حقوق بازنشستگان و خانواده های مستمند و به شدت نیازمندشان که جمعیت قابل توجهی از خانوارهای طبقه متوسط و محروم و خدوم و رنج کشیده مدافع نظام و انقلاب رو با خدمت صادقانه ۳۰ ساله بدون فساد( دزدی ، رشوه ، اختلاس و فرار از کشور)تشکیل می دهند با توجه به منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین بطور کامل در سال ۹۹ همسان سازی شود.تا شرایط برای ادامه حیات و زندگی خانوارهای بدنه اصلی مدافع نظام و انقلاب در تمامی عرصه های مهم کشور، فراهم گردد.
captcha