دانشگاه دارای رسالتی در ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت است
کد خبر: 3858445
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
طهرانچی بیان کرد:

دانشگاه دارای رسالتی در ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت است

گروه دانشگاه ــ رئیس دانشگاه آزاد در همایش الگوی مفهومی عفاف جنسی بیان کرد: محیط دانشگاه باید همه وجوه تعلیم و تربیت را در بر بگیرد. اگر غفلت کنیم؛ دیگران از غفلت ما بهره خواهند برد.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی؛ همایش ملی «الگوی مفهومی عفاف جنسی» امروز چهارشنبه، ۲۹ آبان‌ماه با حضور محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مجتمع دانشگاهی ولایت واحد تهران مرکزی برگزار شد.

در این همایش، سعید آزادیان، دستیار ویژه رئیس دانشگاه آزاد، سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد استان تهران و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه و پژوهشگران علوم اجتماعی، روانشناسی و علوم تربیتی حضور داشتند.

طهرانچی در این همایش طی سخنانی با بیان اینکه نگاه به مدل تربیتی عفاف‌محور باید از دو منظر صیانتی و تربیتی باشد، بیان کرد: مدل تربیتی عفاف جنسی به صورت سلبی یا ایجابی باید منجر به تقویت حجاب شود و نگاه صیانتی نیز از گسترش بی‌عفتی در جامعه جلوگیری می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تربیت شامل شش ساحت «علمی، فناوری و نوآوری»، «اقتصادی و حرفه‌ای»، «زیبایی‌شناختی و هنری»، «تربیت اعتقادی، اخلاقی و عبادی»، «اجتماعی و تمدنی» و «زیستی و بدنی» است که باید به همه ابعاد آن توجه شود.

وی در پایان گفت: در دانشگاه، رسالت جامع تربیتی در ابعاد شش‌گانه ساحت‌های تعلیم و تربیت داریم و باید دانشگاهی توانا در علم، توانا در زندگی اجتماعی و صاحب دانش اجتماعی داشته باشیم تا دانشجویان بتوانند وضع معیشت خود را در آینده به نحو احسن رقم بزنند و از طرف دیگر از سلامت روح و جسم بالایی برخوردار باشند. این محیط باید کاملاً همه وجوه تعلیم و تربیت را در بر بگیرد. غفلت نکنیم که دیگران از غفلت ما بهره خواهند برد.
 
مدل عفاف‌ورزی یک مدل مفهومی علمی است
حجت‌الاسلام سید محمود مرویان حسینی، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی نیز در این همایش طی سخنانی گفت: عفاف به عنوان یکی از مولفه‌ها و آموزه‌های دینی در اقتصادی و جنسی گذاره‌های فراوانی در دین اسلام دارد.

وی افزود: عفاف، برخورد عفیفانه با نیاز‌های نفس و مواجهه و کنترل تمایلات انسان است که امروز دارای چالش‌هایی است. مسئله عفاف یک مسئله عمومی است و در همه رفتار‌های انسانی تجلی دارد و یکی از پیش‌نیاز‌های عفاف مسئله تأمین نفس است.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی اظهار کرد: این‌چنین به‌نظر می‌آید که عفاف سدی برای ارضای تمایلات است، در حالی که این نوع برداشت، بدترین تفسیر از عفاف است. مجموعه‌ای از آموزه‌های دینی را داریم که دیده‌های نابایسته را پالایش می‌کند. مدل عفاف‌ورزی یک مدل مفهومی علمی است.

حجت‌الاسلام مرویان حسینی بیان کرد: باید با مقوله‌های تمایلات جنسی، کنترل، مواجهه با امیال درونی عالمانه رفتار و پرداخت شود. فرصت جوانی و محیط‌های اجتماعی باید عالمانه مدیریت شود و اینکه مدیران دانشگاه آزاد اسلامی چنین دغدغه‌های ارزشمندی داشته و این همایش پُرمایه را برگزار کرده‌اند، شایان تشکر است.

وی گفت: بنیاد پژوهش‌های اسلامی در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) با ۳۰ سال قدمت پژوهش در حوزه‌های دین و علم آماده حمایت از نخبگان دانشگاهی و حوزوی اندیشمند در زمینه‌های عفاف است.
 
فقه عفاف؛ از حلقه‌های مفقوده مطالعات عفاف
حجت‌الاسلام محمدرضا سالاری‌فر، دبیر علمی همایش ملی الگوی مفهومی عفاف جنسی نیز دیگر سخنران این همایش بود. وی با بیان اینکه عفاف از ارزش‌های مهم همه ادیان الهی است که ریشه در فطرت هر انسانی دارد، گفت: روایات اسلامی نیز عفاف را از ارزش‌های والا تلقی می‌کند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز عفاف را از نقاط اقتدار نظام جمهوری اسلامی می‌دانند. در چهل سال اخیر موضوع عفاف، در حجاب متمرکز شده است و یکی زمینه‌های عدم موفقیت در این حوزه به همین تمرکز برمی‌گردد. کشور از نظر علمی مدل قدرتمندی در حوزه عفاف ندارد و باید به مدل مفهومی و چیستی آن پرداخته شود.

دبیر علمی همایش ملی الگوی مفهومی عفاف جنسی اظهار کرد: نخست باید چیستی عفاف تبیین شود تا بتوان درخصوص اصل زندگی عفیفانه بحث کرد. فلسفه عفت جنسی، تعریف عفاف جنسی، رابطه عفاف با سایر ارزش‌ها، عفاف جنسی در ادیان مختلف و الگوی مفهومی عفاف، از جمله محور‌های این همایش است.

حجت‌الاسلام سالاری‌فر با بیان اینکه فقه عفاف از حلقه‌های مفقوده مطالعات عفاف است، بیان کرد: جلسات، نشست‌ها و کرسی‌های متعددی در حاشیه این همایش برگزار می‌شود. ۶۵ مقاله به دبیرخانه ارسال شده که از این تعداد ۲۱ اثر به مرحله پایانی و روز برگزاری همایش، راه یافته است.
انتهای پیام
captcha