محتکرین شغل از دایره «محسنین» خارجند
کد خبر: 3858566
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵

محتکرین شغل از دایره «محسنین» خارجند

گروه معارف ــ عضو هیئت علمی دانشگاه، افراد چندشغله و محتکرین شغل را از دایره محسنین خارج دانست و اظهار کرد: افرادی که دارای مشاغل متعدد و امکانات بیشتری هستند از نظر فعالیت‌های اقتصادی برای جوانان فضا باز کنند و آن‌ها را به‌کارگیری کنند تا «محسن» به حساب آیند.

محتکرین شغل از دایره محسنین خارجندسید احمد میریان، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ساری در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران با اشاره به نشانه‌های مؤمن، اظهار کرد: از امام صادق (ع) نقل شده، مومن را با سه علامت می‌شود شناخت؛ اینکه، اصحاب و دوستان و یارانش چه کسانی هستند، نمازش را در چه وقتی و چگونه می‌خواند و اگر شخص ثروتمندی است اموالش را کجا و چگونه هزینه می‌کند.

وی افزود: اگر شخصی با افراد ناصالح و بی‌بند و بار دوست شود نمی‌تواند از اصحاب حق و پیرو مکتب اهل (ع) بیت باشد، اما دوستی با انسان‌های شایسته با تقوا و خوشنام یکی از نشانه‌های خوب بودن انسان است.

میریان با بیان اینکه، نماز اول وقت و با آداب مناسب و خشوع و حضور قلب معیار مناسبی برای شناخت افراد است، تصریح کرد: کسی که برای ارتباط با خالقش اهمیت قائل شود، برای ارتباط با مخلوقات خدا هم ارزش قائل است.

وی نگاه به چگونگی مصرف ثروت را یکی از راه‌های شناخت افراد دانست و افزود: کسانی که از حق دم می‌زنند؛ ولی تمام ثروت و دارایی خود را جهت ساخت‌وساز خانه، تزئینات منزل و تشریفات و هزینه‌های غیر ضروری زندگی صرف می‌کنند و از همسایگان، دوستان همکاران و بستگان نیازمند و فقیر خود خبری ندارند، یا مطلع‌اند و نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت هستند انسان‌های حق‌مداری به شمار نمی‌روند و شیعه واقعی محسوب نمی‌شوند.

میریان کمک به ضعفا و «جا باز کردن برای دیگران» را از ویژگی‌های محسنین دانست و گفت: در ادبیات دینی اسلام توصیه شده اگر تازه واردی وارد مجلس شد برای او جا باز کنیم، هر چند این کار به ظاهر کار کوچکی است؛ اما توجه به این جزئیات دلیل بر حق‌شناسی دقت و تعمق شخص است و نشان می‌دهد وقتی فرد در این کار‌های به ظاهر کوچک، حقوق دیگران را رعایت می‌کند، در کار‌های بزرگ نیز حقوق افراد را مراعات خواهد کرد.

وی ادامه داد: معنای وسیع‌تر «جا باز کردن برای دیگران» این است، افراد تازه‌ای که وارد عرصه جامعه می‌شوند از شغل، مسکن، مرکب و لوازم زندگی بی‌بهره‌اند و در چنین شرایطی افرادی که دارای مشاغل متعدد و امکانات بیشتری هستند از نظر فعالیت‌های اقتصادی برای آنان جا باز کنند و آن‌ها را به‌کارگیری کنند تا «محسن» به حساب آیند و محسن بودن فقط گلیم خود از آب بیرون کشیدن نیست بلکه فرد محسن باید به یاری دیگران هم بشتابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه احتکار شغل را یکی از مشکلات کشور دانست و بیان کرد: افراد خودبرتربین و کسانی که فقط خودشان را لایق همه مشاغل می‌دانند، افراد طماع و انحصارطلب که فقط به فکر خود و حزب و گروه خویش هستند از محتکرین اشتغال در کشورند.

وی با بیان اینکه، افراد چندشغله و محتکرین شغل از دایره محسنین خارج هستند، افزود: یکی از مفاسد دامنگیر در جامعه ما چند شغله بودن برخی مسئولان و مدیران دولتی است به طوری که فرد قادر نیست حق هیچ یک از مسئولیت‌های مختلف را ادا کند و به‌سامان برساند.

میریان اظهار کرد: جوان‌گرایی و مهیا کردن فضای خدمت برای جوانان را از اخلاق محسنین دانست و اظهار کرد: غالب جوانان ایران اسلامی از تحصیلات کافی، توان مدیریتی لازم، وقت وسیع و صبر و حوصله مناسب برای انجام برخی مسئولیت‌ها برخوردارند بنابراین باید محسن بود و فضا را برای اشتغال دیگران باز کرد و جلوی آثار منفی احتکار اشتغال را گرفت.

انتهای پیام
captcha