فعالیت‌‌های قرآنی خارج از برنامه‌های تشکیلاتی انجام شود/ آموزش فقط به کتب درسی محدود نشود
کد خبر: 3859023
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳
چاوشی در گفت‌وگو با ایکنا:

فعالیت‌‌های قرآنی خارج از برنامه‌های تشکیلاتی انجام شود/ آموزش فقط به کتب درسی محدود نشود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر‌عامل مؤسسه کشوری مهد قرآن با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی باید خارج از برنامه‌های تشکیلاتی و مسئولیتی انجام شود، افزود: در هر مسئولیتی که هستیم باید در کنار آن به برنامه‌های قرآنی بپردازیم تا هر سال شاهد حضور جمع بیشتری از نوجوانان، کودکان و جوانان و حتی سالمندان در جلسات قرآنی باشیم.

سید‌محمود چاوشی، مدیر‌عامل مؤسسه کشوری مهد قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات قرآن ویژه کودکان و نوجوانان اقدامی ارزشی است که در واقع قشر کودک و نوجوان را مخاطب قرار می‌دهد. سنین کودکی و نوجوانی یکی از مهمترین و حساس‌ترین مقاطعی است که باید در آن کار آموزشی دقیق، برنامه‌ریزی شده و استاندارد انجام شود.

وی بیان کرد: خوشبختانه در سنین کودکی و نوجوانی شاهد حضور پررنگ دانش‌آموزان در فعالیت‌های قرآنی هستیم و برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی گواهی بر این ادعاست، اما اصل کار مربیان و مدیران مؤسسات قرآنی پس از برگزاری مسابقات و جشنواره‌هاست.

چاوشی اضافه کرد: فعالیت‌های مسابقه‌ای و جشنواره‌ای مقطعی است، در صورتی‌ که اگر قصد داشتن جوانانی با روحیه‌های قرآنی را داریم، باید آنان را از سنین کودکی به صورت مستمر در معرض آموزش قرآن قرار دهیم. از طرف دیگر آموزش دانش‌آموزان در حوزه قرآن نباید فقط به کتب درسی و حضور در کلاس‌های جشنواره محدود شود.

مدیر‌عامل مؤسسه کشوری مهد قرآن بر لزوم استمرار فعالیت و آموزش قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان تأکید کرد و گفت: کار اصلی این است که روند آموزش و تشویق کودکان ادامه یابد و مستمر در کلاس شرکت کنند تا در زمینه حفظ، قرائت و معارف قرآن به جایگاه خوبی برسند.

چاوشی با اشاره به استعدادیابی و کشف نوجوانان مستعد در بخش‌های مختلف به ویژه کودکان قرآنی روستایی اظهار کرد: اگر استعداد کودکان به درستی شناسایی شود قطعاً در رشد و شکوفایی به مراتب خوبی دست خواهند یافت، برای توسعه فعالیت‌های قرآنی تنها نباید به مراکز استان‌ها و شهرها توجه کرد، چه بسا در دل روستاها افرادی مستعد در حوزه قرآن وجود دارند که اگر کشف شوند می‌توانند به عنوان بزرگان قرآنی مطرح باشند.

وی با بیان این مطلب که هر سال باید برنامه‌ها، محافل و دوره‌های آموزش قرآن مورد بازبینی و رصد قرار گیرند، گفت: جذب نوجوان و کودک در جلسات مختلف قرآن کار مهمی است اما اولویت این است که آنان را با ابزار و روش‌های جذاب در این دوره‌های آموزشی حفظ کنیم، برای جذب حداکثری برنامه‌ریزی‌ها باید جدی‌تر در حوزه آموزش در نظر گرفته شود.

چاوشی با ذکر این نکته که فعالیت‌های جشنواره‌های مختلف مقطعی اما فعالیت مهدهای قرآن در سراسر کشور مستمر است، تصریح کرد: با هم‌افزایی، محصلان فعال در حوزه قرآن که در جشنواره‌ها و مسابقات قرآن شرکت مستمر دارند می‌توانند به کلاس‌های مهد قرآن هدایت شده و برنامه‌های آموزشی را کارشناسی‌تر از سوی اساتید قرآن دنبال و به نتیجه مطلوب برسند.

وی تأکید کرد: برگزاری مسابقات و جشنواره‌های مختلف در استان مرکزی در سال‌های اخیر نشان‌دهنده عزم جدی، همبستگی و تعامل خوب بین مسئولان استانی برای اقامه فعالیت‌های قرآنی است. البته می‌بایست هر سال فعالیت‌ها نسبت به سال گذشته توسعه پیدا کند.

مدیر‌عامل مؤسسه کشوری مهد قرآن در بخش پایانی سخنان خود گفت: فعالیت‌های قرآنی باید خارج از برنامه‌های تشکیلاتی و مسئولیتی انجام شود، همه ما در هر مسئولیتی که هستیم باید در کنار آن به برنامه‌های قرآنی بپردازیم تا هر سال شاهد حضور جمع بیشتری از نوجوانان، کودکان و جوانان و حتی سالمندان در جلسات قرآنی باشیم.

انتهای پیام
captcha