افزایش آمار کودک‌آزادی در شش ماهه نخست سال جاری در استان مرکزی
کد خبر: 3860182
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۱

افزایش آمار کودک‌آزادی در شش ماهه نخست سال جاری در استان مرکزی

گروه اجتماعی – مدیرکل بهزیستی استان مرکزی از افزایش آمار کودک‌آزادی شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبرداد و افزود: استان از پنج خانه نگهداری فرزندان بدسرپرست و بی‌سرپرست در دلیجان، خمین و اراک بهره می‌برد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، زهرا امینی، مدیرکل بهزیستی استان مرکزی امروز ششم آذر در کنفرانس تخصصی حقوق کودک که در استانداری این استان برگزار شد، از افزایش آمار کودک‌آزادی شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبرداد و افزود: استان از پنج خانه نگهداری فرزندان بدسرپرست و بی‌سرپرست در دلیجان، خمین و اراک بهره می‌برد.
وی تصریح کرد: استان دارای 2 مرکز ساماندهی کودکان کار در اراک، مراکز آموزش و توانبخشی معلولان در تفرش، آشتیان، اراک، شازند، محلات، خمین و دلیجان برای کودکان زیر ۱۴ سال و ۶ مرکز مشاوره ژنتیک غیردولتی است.
امینی در تعریف معنی کودک‌آزادی، آزارهای فکری، جسمی، جنسی و سوءاستفاده از کودکان زیر ۱۸ سال را تعریف کودک آزاری دانست و غفلت را به عنوان یکی از مصادیق کودک آزاری که ضربات شدید و جدی را به کودکان وارد می‌کند بیان کرد.
وی برضرورت جدی گرفتن مصادیق و آسیب‌های وارده کودک آزاری تأکید کرد و افزود: متأسفانه صدمات روحی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، به منظور پیشگیری از کودک آزاری در قالب یک مبحث مهم فرهنگی، اجتماعی و پزشکی باید همه وارد عمل شوند.
امینی با یادآور شدن روند افزایشی کودک آزاری در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مشابه سال قبل در این خصوص تشریح کرد: نیمه نخست سال ۹۷، بالغ بر ۱۲ دختر و ۹ پسر مورد آزار قرار گرفتند که این آمار در سال 98 به ۳۰ دختر و ۲۷ پسر رسید لازم است برای جلوگیری از روند افزایشی تدابیر لازم اخذ شود.
وی تصریح کرد: رهایی فرزندان توسط والدین، عدم مسئولیت‌پذیری، عدم تبصره قانونی برای والدین بی‌مسئولیت، سلب مسئولیت نسبت به فرزند از جانب والدینی که پس از طلاق حضانت فرزند را بر عهده دارند، عدم اوراق هویتی برای برخی کودکان، پرهیز از نگهداری کودکان از جانب جد پس از طلاق یا نبود والدین را تنها گوشه‌ای از چالش‌های جدی حوزه کودکان است که لازم است مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.
امینی گفت: مداخله مبتنی بر جامعه و محیط، مداخله مبتنی بر خانواده و مداخله مبتنی بر مدرسه و محیط آموزشی از جمله راهکارهای مهم تا افق 1404 بخشی از راهکارهای پیشنهادی تا افق ۱۴۰۴ است.
این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه در بحث مداخله مبتنی بر مدرسه و محیط آموزشی، ایجاد محیط عاری از خشونت، تدوین برنامه درستی متناسب با وضعیت کودک، پرهیز از اعمال خشونت و تنبیه می‌تواند مثمرثمر باشد گفت: آموزش مربی و کادر مدرسه و برخورد با کودک بدون توسل به ترس، تهدید و تحقیر باید به عنوان راهکار مدنظر قرار گیرد. همچنین مداخله سیستم قضایی در خصوص ممنوعیت تمامی اشکال خشونت علیه کودکان، آموزش قضات در زمینه حقوق کودکان و نحوه برخورد مناسب با کودکان در معرض آسیب می‌تواند در کاهش کودک‌آزاری مورد توجه واقع شود.

انتهای پیام
captcha