نقش پدری شورای توسعه فرهنگ قرآنی/ از جزیره‌ای عمل کردن پرهیز شود
کد خبر: 3860730
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷

نقش پدری شورای توسعه فرهنگ قرآنی/ از جزیره‌ای عمل کردن پرهیز شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مشاور رسانه‌ای رئیس اداره قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه فلسفه وجودی تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی، پیشگیری از موازی‌کاری فعالیت‌های قرآنی است، افزود: در واقع این مجموعه نقش پدری را برای مجموع فعالیت‌های قرآنی کشور ایفا می‌کند.

حجت‌الاسلام داوود قاسمی، مشاور رسانه‌ای رئیس اداره قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: فلسفه وجودی تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی، پیشگیری از موازی‌کاری فعالیت‌های قرآنی است. این مجموعه در واقع نقش پدری را برای مجموع فعالیت‌های قرآنی کشور ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دامنه فعالیت‌های قرآنی وسیع است و قرار براین است که شورای توسعه آن را راهبری و مدیریت کند، اظهار کرد: سازمان تبلیغات، اوقاف و آموزش و پرورش به این نقطه رسیدند که اگر بخواهند جزیره‌ای فکر کرده و جدای از هم کار کنند فعالیت آنان ثمره واقعی را ندارد، اجرای طرح‌های قرآنی همچون 1453 نماد فعالیت همکارانه در حوزه حفظ قرآن کریم است.

حجت‌الاسلام قاسمی ادامه داد: در راستای مشارکت و پرهیز از هرگونه فعالیت جزیره‌ای آزمون تربیت حافظان که تا سال گذشته به همت ارشاد و اوقاف برگزار می‌شد امسال به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده است. ارشاد آزمون کتبی را برگزار و اسامی برگزیدگان را به اوقاف اعلام می‌کند، اوقاف از پذیرفته شدگان رشته حفظ 5 جزء آزمون شفاهی گرفته و به تمامی افراد مسلط بدون محدودیت هدیه‌ای اعطا می‌شود که امید است شاهد همراهی و همکاری بیشتر دستگاه‌های فعال در حوزه قرآن باشیم.

حجت‌الاسلام قاسمی در توصیه به نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها تأکید کرد: حفظ قرآن لذتی دارد که جز کسی که آن را درک کرده است نمی‌تواند وصفش کند، گاه سؤال می‌کنند حفظ قرآن چه سودی دارد؟ این سؤال‌ها برای افرادی که با قرآن انس ندارند پیش می‌آید. دانش‌آموزان، دانشجویان و اولیا برای یک بار هم که شده در این مسیر قرار گرفته و با شرکت در طرح 1453 لذت حفظ را تجربه کنند، حفظ جزء سی آسان و روان و دارای سوره‌‌های کوچک است.

حجت‌الاسلام قاسمی به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) که فرمودند: « فَإِذَا دَخَلَ صَاحِبُ اَلْقُرْآنِ اَلْجَنَّةَ قِيلَ لَهُ اِقْرَأْ وَ اِرْقَ لِكُلِّ آيَةٍ دَرَجَةٌ فَلاَ تَكُونُ فَوْقَ حَافِظِ اَلْقُرْآنِ دَرَجَةٌ؛ هنگامی که صاحب قرآن داخل بهشت شود به او گویند بخوان و بالا برو، پس برتر از درجه حافظ قرآن درجه‌ای نیست» استناد کرد و افزود: ممکن است فردی توان حافظ کل شدن ندارد، اما اگر جزء سی را به همراه دیگر سوره‌های قرآن همچون «واقعه، ملک، یس، فاتحةالکتاب، انعام و ...» حفظ باشد در کسب درجات بهشت بسیار تأثیرگذار است.

وی لذت بردن از حفظ را پاداش آنی از حفظ بیان کرد و گفت: احساس رضایت از عملی پسندیده بسیار مفید است، حرکت نوجوانان و جوانان در مسیر حفظ این لذت پایدار را به آنان خواهد چشاند، به شرط آنکه در مسیر احساس ضعف و ناتوانی نکنند، حفظ قرآن حتی اگر با سختی همراه باشد به طی کردن و رسیدن به درجات بهشت و ترفیع درجات می‌ارزد.

حجت‌الاسلام قاسمی بیان کرد: خانواده‌ها در نظر داشته باشند برای حفظ فرزندان به استعداد آنان نیز توجه کنند، اما اعتقاد داریم افراد با ضعیف‌ترین حافظه قادرند بخش‌هایی از قرآن را حفظ کنند، کسب نمرات پایین درسی دلیلی بر عدم توانایی حفظ قرآن نیست. جالب این است که حفظ قرآن باعث افزایش حافظه شده و حتی آینده تحصیلی دانش‌آموز را تضمین می‌کند، اما باید دقت کرد روش‌های آموزشی درست باشد، خانواده‌ها و مربیان برای حفظ به استعداد و توانایی حافظ توجه کرده و فشار بیش از حد به او نیاورند.

انتهای پیام
captcha