دانش‌آموزان آموزش‌های مقابله با زلزله را به خانواده‌های خود منتقل کنند
کد خبر: 3861455
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳

دانش‌آموزان آموزش‌های مقابله با زلزله را به خانواده‌های خود منتقل کنند

گروه اجتماعی – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: در کنار مقاوم‌سازی مدارس باید به موضوع آموزش نیز توجه ویژه داشت، شما دانش‌آموزان به عنوان نیروهای آموزش‌دیده می‌توانید اموزش‌ها را به خانواده و بستگان انتقال دهید.

دانش‌آموزان آموزش‌های مقابله با زلزله را به خانواده‌های خود منتقل کنند

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مهدی زندیه‌وکیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی امروز، 12 آذر در بیست و یکمین مانور سراسری زلزله و ایمنی که در دبیرستان حضرت زهرا(س) اراک برگزار شد، به واقع شدن ایران در کمربند زلزله اشاره کرد و گفت: هر 10 سال یکبار زلزله بزرگ با خسارت‌های جانی بسیار، هر 5 سال یکبار زلزله متوسط با تلفات جانی کمتر و تقریبا هر سال یکبار زلزله‌ای کوچک در اقصی‌نقاط ایران رخ می‌دهد، اما در همه زلزله‌ها بروز خسارات مالی بالاست.

وی تصریح کرد: کشور ایران در منطقه‌ای واقع شده است که لایه‌های عربستان به فلات ایران فشار آورده و زمین‌لرزه رخ می‌دهد، نمی‌توان در هیچ نقطه‌ای از ایران بروز زلزله را رد کرد.

زندیه‌وکیلی ادامه داد: در کشورهای توسعه‌یافته با مسأله زلزله کنار آمده و آموزش‌های لازم را در کنار مقاوم‌سازی ساخت و ساز در دستور کار قرار داده‌اند. زلزله یک پدیده عادی همچون موج دریا، تندباد و ...است، زندگی باید به سمتی حرکت کند که با این پدیده مانند دیگر پدیده‌های طبیعی برخورد کرده و خسارت ناچیزی متحمل شویم.

وی به انجام برنامه‌های ژاپن در مقابله با زلزله هم اشاره کرد و افزود: رعایت مقررات ملی ساختمان از جمله برنامه‌های در دستور کار است که پس از زلزله منجیل در برنامه‌های ساخت و ساز جهت مقاوم‌سازی انجام شد. قوانین مصوب 20 مورد بود که در سال‌های اخیر تا 22 مورد افزایش داشته است لذا امروز رعایت مقررات ملی در ساخت و سازها الزامی است.

این مقام مسئول بیان کرد: از 10 سال قبل تاکنون مدارس ساخته شده در زلزله‌های عادی آسیب نمی‌بینند، خوشبختانه مدارسی که توسط سازمان نوسازی مدارس ساخته شده می‌توانند در برابر آسیب‌های جدی زلزله مقاوم باشند.

وی با تأکید براینکه ساخت و سازهای جدید در برابر این پدیده طبیعی مقاوم هستند، اظهار کرد: در کنار مقاوم‌سازی مدارس باید به موضوع آموزش نیز توجه ویژه داشت، شما دانش‌آموزان به عنوان نیروهای آموزش‌دیده می‌توانید اموزش‌ها را به خانواده و بستگان انتقال دهید.

زندیه‌وکیلی با اشاره به این مطلب که بخشی از آموزش‌های زلزله امدادی است و می‌تواند در طول زندگی شما مثمرثمر باشد، تصریح کرد: زلزله کرمانشاه با توجه به اینکه زلزله بسیار سنگینی بود اما آمار تلفات آن قریب یک‌هزار نفر بود البته حتی جان باختن یکی از هم‌وطنان ما نباید اتفاق بیفتد اما در مقایسه با زلزله منجیل دهه 60 که خسارت‌های بسیار مالی و جانی را در پی داشت نشان از مقاوم‌سازی ساخت‌ها دارد.

وی بابیان اینکه زمان وقوع زلزله بسیار کوتاه است و فرصت فرار از محل دست نمی‌دهد، برلزوم حفظ خونسردی در زمان وقوع و پناه گرفتن در اماکنی که مورد تأیید است را مورد تأکید قرار داد. آموزش؛ مکمل مقاوم‌سازی ساخت و سازهاست و ایمنی را تضمین می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد: 150 مدرسه در استان برنامه آموزشی مانور زلزله را با شعار مدرسه ایمن، جامعه تاب‌آور انجام دادند.

وی خبرداد: از زمان توجه به استانداردهای مقررات ملی در ساخت و سازها آمار تلفات و میزان خسارت‌ها در زلزله‌های بزرگ نسبت به قبل کاهش داشته که این امر می‌طلبد به بحث ساخت و سازهای ایمن و مقاوم در همه بخش‌ها توجه جدی شود.

شهریار فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی به نقش آموزش و پرورش در فرهنگ‌سازی مقابله با بلایای طبیعی اشاره کرد و گفت: این مرکز آموزشی هرجا نیاز به بحث فرهنگ‌سازی در حوزه‌های مختلف باشد با هدف جریان‌سازی ورود خواهد داشت.

فولادوند اضافه کرد: آموزش‌های پیشگیری و مقابله با بلایای طبیعی از جمله زلزله از مواردی است که آموزش و پرورش در سال‌‌های گذشته با جدیت ورود پیدا کرده و با توفیقات خوبی همراه بوده است.

وی برلزوم رعایت استانداردهای لازم در ساخت‌وسازهای جدید مدارس توسط سازمان نوسازی تأکید کرد و افزود: ساخت و سازهای جدید نوسازی مدارس استان مرکزی با رعایت تمام استانداردها پیش می‌رود. امید است در سایه همدلی خیران تمام سازه‌های تحصیلی در نقاط مختلف شهری و روستایی ایمن و مقاوم شود.

یاداور می‌شود؛ بیست و یکمین مانور سراسری زلزله و ایمنی همزمان در 20 مدرسه استان اجرا شد و دانش‌آموزان آموزش‌های پناه‌گیری، آواربرداری، اطفاء حریق، نجات و حمل مصدومان را به معرض نمایش گذاردند.

انتهای پیام
captcha