مجازات برای بی‌حجابی در صدر اسلام وجود نداشت/ دشمن بی‌حجاب‌ها نیستیم
کد خبر: 3862864
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
مجتهده گل‌گیری بیان کرد:

مجازات برای بی‌حجابی در صدر اسلام وجود نداشت/ دشمن بی‌حجاب‌ها نیستیم

گروه فرهنگی ــ استاد جامعه‌الزهرا با بیان اینکه در صدر اسلام برخورد مجازات‌آمیز با مقوله بدحجابی وجود نداشته است، گفت: حجابی که اسلام برای عموم جامعه مجاز برمی‌شمرد حجاب حداقلی است که باید رعایت شود اما هرچه بیشتر در این مجال به سمت پوشش حداکثری حرکت کنیم به تقوا نزدیک‌تر خواهیم شد و این موضوع باید میان بانوان طلبه دیده شود.

حجاب حداقلی و حداکثری چیست؟/ حجاب اسلامی، حجاب حداقلی استبه گزارش ایکنا از قم، بانو مجتهده معصومه گل‌گیری، استاد جامعه الزهرا(س) عصر امروز 18 آذرماه، در دهمین کرسی آزاد اندیشی با موضوع «پوشش بانوان طلبه» گفت: عده‌ای گفتند اگر حجاب واجب باشد، فردی که حجاب را رعایت نمی‌کند باید مجازات شود یا خیر؟ لازم به ذکر است که در صدر اسلام برخورد مجازات‌آمیز با مقوله بدحجابی ندیده‌ایم.

وی افزود: در دوره پیش از هجرت پیامبر زنان بدکاره‌ای بودند که زبانزد شهر بودند اما مسئله بدحجابی در بین آنان مطرح نبود پس از اینکه جامعه اسلامی طعم عدالت اجتماعی را متوجه شد و اسلام به عنوان ابر قدرت حضور داشت، برای اینکه آسیب‌های فردی و اجتماعی رخ ندهد، مسئله حجاب مطرح شد.

گل‌گیری اظهار کرد: اسلام که به زن دستور می‌دهد حجاب خود را رعایت کند در مقابل بار از دوش او بر می‌دارد و به شوهر می‌گوید وظیفه تامین معیشت زن را عهده‌دار است و زن نیازی ندارد کار کند، البته حجاب در اسلام به گونه‌ای اندازه‌گیری شده که با کار کردن زن در موقعیت‌های مختلف منافاتی ندارد و هیچ مانعی به وجود نخواهد آورد.

وی افزود: عده‌ای می‌گویند باید پوشش زنان کامل باشد به گونه‌ای که صورت آنان مشخص نباشد، یکی از ادله‌هایی که شهید مطهری در کتاب خود می آورد برای نقض چنین نظری این است که زنان با این نوع پوشش باید در خانه بنشینند و با هیچ کس رفت و آمد نکنند که این امر در اسلام جایگاهی ندارد و در ایران قبل از اسلام تا حدی این موضوع رواج داشت اما اسلام زنان را در گونی قرار نداده و با تکالیفی که برای زنان گذاشتند و نیازمندی‌های جامعه به حضور زنان که روز به روز به وجود می‌آید امکان‌پذیر نیست، که زن در خانه بماند.

شان طلبگی چیست؟

هاجر جعفری پژوهشگر جامعه الزهرا و به عنوان ناقد جلسه نیز گفت: اولین مسئله‌ای که مطرح است این است که احکام پوشش برای بانوان در اسلام بیان شده پس چرا باید پوشش بانوان طلبه به طور خاص مطرح شود؟ آیا بانوان طلبه باید از سایر زنان متدین جدا شوند؟ عده‌ای از بانوان حوزوی در خصوص تبیین پوشش بانوان طلبه، شان طلبگی را بیان می‌کنند و در اینجا ابهام پیش می‌آید که آیا این شان طلبگی توصیه‌ای است یا الزامی و اجباری؟ و حدود این شان طلبگی را چه کسی تعیین می‌کند و آیا این حد فراتر از حجاب واقعی است؟

وی افزود: اگر قرار بر این باشد که بانوان طلبه الگویی برای حجاب زنان در سطح جامعه باشند، آیا در حال حاضر با توجه به حجاب حداکثری بانوان طلبه، جامعه امروز پذیرای چنین حجابی است؟؛ حرف من آن است که حجاب اسلامی را با همان محدوده‌ای که در احکام اسلامی تبیین شده در جامعه ترویج کنیم و مصادیق بیشتری به آن اضافه نکنیم.

جعفری بیان کرد: در حال حاضر اگر یک جوانی بخواهد در جامعه‌الزهرا درس بخواند باید به این مسئله توجه داشته باشیم که این جوان با فرهنگ جامعه که مانوس شده و از طرفی حجاب و پوشش در تلویزیون و سینما را به طور واضح و آشکار می‌شناسد، پس چگونه ما طلاب با پوشش حداکثری (آنچه که بیش از حدود قرآن تعریف کرده‌اند) با او ارتباط برقرار کنیم؟

طلبه با انتخاب نوع حجابش در جامعه متمایز می‌شود

همچنین در این نشست محبوبه زمانی پژوهشگر جامعه‌الزهرا و به عنوان ناقد جلسه بیان کرد: بنده به عنوان طلبه‌ای که در حوزه و جامعه‌الزهرا درس خواندم، اولین ایرادی که به حوزه وارد این است که دانشجویانی که از جامعه با این سطح فرهنگ وارد شده‌اند باید در درجه اول برای آنان کلاس برگزار کرده و آنان را با فضای جامعه‌الزهرا، حریم حوزه و خواندن درس طلبگی آشنا کنیم.

وی افزود: ما هنوز نتوانستیم برخی مسائل حجاب را برای بانوان حوزوی و طلاب تبیین کنیم پس چگونه می‌توانیم برای مردم جامعه الگو باشیم؟.

زمانی اظهار کرد: همانگونه که برای زنان پیامبر(ص) محدودیت‌هایی در قرآن و روایات آمده است باید زنان طلبه نیز برخی نکات را رعایت کنند، چرا یک پزشک با روپوش سفید مشخص می‌شود اما یک طلبه با نوع حجاب یا رفتار او نباید معلوم باشد؟ و حرف ما این است که یک طلبه باید در جامعه با نوع پوشش، رفتار و کرداری که دارد از سایر مردم متمایز باشد.

چرا بانوان طلبه حجاب حداکثری داشته باشند؟

در ادامه نشست گل‌گیری پژوهشگر جامعه‌الزهرا در مقام پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی ناقدین گفت: زنان پیامبر و حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) ویژه بودند لذا این بزرگان مراعات حجاب، رفتار، عفاف، گفتار و کردار به طور کامل داشتند و لذا شان طلبگی از مجموعه این موضوعات برمی‌آید به عبارت دیگر بانوی طلبه مدعی است که تلاش می‌کند هرچه بیشتر به اسوه‌های اصلی نزدیک و بنابراین باید برای او شان طلبگی تعریف شود.

وی افزود: حجابی که اسلام برای عموم جامعه مجاز برمی‌شمرد حجاب حداقلی است که باید رعایت شود اما هرچه بیشتر در این مجال به سمت پوشش حداکثری حرکت کنیم به تقوا نزدیک‌تر خواهیم شد و این موضوع باید در بین بانوان طلبه دیده شود.

گل‌گیری اظهار کرد: اینکه ما بگوییم پوشش صورت برای خانم‌های طلبه واجب است اشتباه است، ما در ابتدا حدود حجاب را برای بانوان طلبه تعریف می‌کنیم و در ادامه به آنان توصیه می‌کنیم که به جهت خاص بودن آنان در جامعه، اگر می‌توانند حجاب خود را بیشتر کنند.

طلاب حجاب خود را برای ارتباط با افراد بی حجاب‌، تنزل ندهیم

وی بیان کرد: اگر کسی فرهنگ دینی داشته باشد و در خانواده مورد تربیت دینی قرار گرفته باشد، خود شخص راه درست را انتخاب می‌کند و کاری به سهل و سخت بودن امر ندارد بنابراین اگر زیرساخت‌های فکری درست شود هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید؛ ما نباید حجاب خود را تنزل دهیم برای اینکه به سطح فکری و فرهنگی مردم جامعه نزدیک شویم تا با ما ارتباط برقرار کنند.

استاد و پژوهشگر جامعه‌الزهرا گفت: الگو بودن مترادف با این نیست که بخواهیم به جامعه بگوییم باید همه مثل ما باشید زیرا هیچ وقت چنین چیزی امکان پذیر نیست بلکه اگر وقار و حجاب حداکثری را رعایت کنیم به زنان جامعه اعلام کردیم که با این نوع حجاب هم می‌توان زندگی کرد.

وی افزود: ما بانوان طلبه که مرید حضرت زهرا(س) هستیم آیا خودمان تلاش می‌کنیم تا مثل ایشان عبادت کنیم؟آیا مانند حضرت زینب(س) اینگونه در جهبه جهاد، عزیزان خود را می‌دهیم؟ ایشان قله‌های مرتفع هستند که با خواندن روایات آنان باید خود را به آنان نزدیک کنیم.

 دشمن بی‌حجاب‌ها نیستیم

گلگیری بیان کرد: ما بی حجاب‌ها را دوست داریم اما آنان از ما متنفرند، طلاب جامعه الزهرا با آغوش باز آنان را می پذیرند و از آنان دعوت می‌کنیم که برای بیان سخنان و عقاید خود نزد ما حضور پیدا کنند.

وی افزود: در جامعه‌الزهرا می‌خواهیم طلبه تربیت کنیم و نباید جوانانی که میل و رغبتی ندارند در اینجا درس بخوانند از طرفی نباید آنان را پس زد بلکه باید مدارس دیگری برای عده‌ای از جوانان که میل به خواندن چنین دروسی دارند اما روحیه طلبگی ندارند، تاسیس کرد که با آرامش خاطر درس بخوانند.

استاد جامعه الزهرا گفت: اگر از اول در مواجهه با بدحجابی، خود رفته رفته عقب بنشینیم (حجاب خود را تنزل دهیم) چون مدیریت فرهنگی ما به دستان سلطه گرانی است که روز به روز سلایق و عقاید نامتعارف و نادرست خود را عرضه می‌کنند، ما هر روز به ناچار باید از مواضع خود کوتاه بیاییم تا روزی که تسلیم کامل شویم و لذا بر مواضع خود محکم و صبور می‌ایستیم.

وی در پایان اظهار کرد: حجاب نباید عرفی باشد زیرا سلیقه و عرف را سلطه‌گران تعیین می‌کنند.

انتهای پیام
captcha