پیکر سیدقاسم موسوی‌قهار بر دستان عاشقان اهل بیت(ع) تشییع شد
کد خبر: 3863131
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
امروز در خانه مداحان و با حضور عاشقان اهل بیت(ع) انجام شد/

پیکر سیدقاسم موسوی‌قهار بر دستان عاشقان اهل بیت(ع) تشییع شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مراسم تشییع پیکر استاد سیدقاسم موسوی‌قهار امروز، 19 آذر‌ماه، با حضور گسترده مردم، مداحان اهل بیت و جمعی از فعالان قرآنی در خانه مداحان برگزار و پیکرش به سمت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) رهسپار شد.

پیکر سیدقاسم موسوی‌قهار بر دستان عاشقان اهل بیت تشییع شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم تشییع پیکر سیدقاسم موسوی‌قهار، چهره ماندگار مناجات‌خوانی و ذاکر اهل بیت، با حضور جمع کثیری از مردم عاشق قرآن و اهل بیت، مداحان خاندان عصمت و طهارت و قاریان و حافظان قرآن کریم صبح امروز، 19 آذرماه، در خانه مداحان تهران برگزار شد.
 
زنده‌یاد موسوی‌قهار روز گذشته پس از گذراندن و درگیری با بیماری به دیار باقی شتافت و گنجینه‌ای صوتی از مناجات‌ها و ادعیه‌ها را به یادگار گذاشت تا نسل‌های بعدی نیز همچنان با صدای او در سحرگاه ماه رمضان برای روزه‌داری آماده شوند.
 
در ابتدای این مراسم امین پویا، قاری بین‌المللی قرآن کریم، به تلاوت پرداخت و سپس سیدمحمد سادات‌رضوی مرثیه‌سرایی کرد و در سخنانی کوتاه اظهار کرد: مرحوم موسوی‌قهار هرگاه نام امام حسین(ع) را می‌شنید، اشک از چشمانش جاری می‌شد، حتی زمانی که در بستر بیماری بود. برای همین هم مردم این‌چنین پرشور در تشییع وی حاضر شده‌اند تا تجلیلی از تلاش‌های این خادم اهل بیت داشته باشند. تلخ‌ترین دوران برای این سید زمانی بود که حنجره‌اش به دلیل بیماری دچار آسیب شد و او نمی‌توانست دیگر اجرایی داشته باشد، ولی اطمینان دارم امروز برای این خادم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) اوقات خوشی در پیش است.
 
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌قهار، برادرزاده مرحوم موسوی‌قهار، نیز در سخنانی بیان کرد: چقدر خوب است انسان به گونه‌ای زندگی کند که وقتی از دنیا می‌رود همه گریان باشند. این اتفاق را هم‌اکنون در مرگ عمویم شاهد هستیم. استاد موسوی‌قهار همیشه دعا می‌کرد تا خداوند وی را تا پایان عمر، عاشق مسیر امام حسین(ع) نگاه دارد. خوشبختانه وی عاقبت به خیر شد و تا پایان خادم اباعبدالله(ع) باقی ماند.

در گفت‌وگو با تنی چند از مادحین اهل بیت(ع)، سید‌علی سادات‌رضوی بیان کرد: از دو منظر شخصیتی و هنری می‌توان درباره استاد سخن گفت. استاد در هر دو شکل، مثال‌زدنی بودند و تا سال‌ها نام و یادش در دل‌ها باقی خواهد ماند. درباره ارادت استاد هم باید بگویم اگر وی در کارش ارادت لازم را نداشت، امروز نوا‌های وی چنین فراگیر به گوش نمی‌رسید.

پیکر استاد موسوی قهار در آغوش مردم رهسپار دیار باقی شد
وی ابراز کرد: درباره نوا‌های استاد یک ویژگی بارز وجود دارد، آن هم این‌که سوزی در صدای وی وجود داشت که به شدت به دل می‌نشست، برای همین هم وقتی وی درباره اهل بیت می‌خواند، شنونده تحت تأثیر قرار می‌گرفت. این امتیاز هم جدا از صدای خوش به باور قلبی استاد موسوی‌قهار مربوط می‌شود. مردم همیشه به خادمان اهل بیت احترام می‌گذارند، چون خودشان عاشق اهل بیت هستند. این موضوع در تشییع پیکر استاد موسوی‌قهار به خوبی مشخص است.
 
مصطفی خرسندی، رئیس کانون مداحان و شاعران آیینی کشور و مدیرعامل خانه مداحان کشور دیگر فردی بود که درباره استاد موسوی‌قهار به ایکنا گفت: استاد از افتخارات جامعه قرآنی و مداحان بوده و هست. استاد نه تنها در حوزه مداحی، بلکه در زمینه تلاوت قرآن و دعاخوانی نیز یکی از بزرگان بود. درباره استاد به جرئت می‌توان ادعا کرد که وی از آن دست آدم‌هایی است که به راحتی جایگزینی برایشان پیدا نمی‌شود. این خوی خوب و اخلاقی استاد، دیگران را به شدت تحت تأثیر قرار می‌داد، به نحوی‌ که فردی که با وی آشنا می‌شد نمی‌توانست دوستدار وی نباشد.
 
پیکر استاد موسوی قهار در آغوش مردم رهسپار دیار باقی شد

خرسندی در پایان تأکید کرد: درباره اجرای استاد باید این نکته را بیان کنم، آنچه او می‌گفت، کاملاً برآمده از قلبش بود، برای همین هر فردی که مناجات یا مداحی وی را می‌شنید، ناخودآگاه اشک از چشمانش جاری می‌شد.

مهدی ارضی، مداح اهل بیت، نیز با بیان این‌که استاد فردی صاحب‌سبک بود، گفت: وی در حوزه مداحی و دعاخوانی فردی صاحب‌سبک و بی‌بدل بود، مناجات فراوانی از استاد به یادگار مانده است، اما افرادی که همانند استاد دارای سبکی مستقل هستند بسیار تعدادشان کم است. درباره ایشان گفته می‌شود که بسیار صبور بود و با همین صبوری سعی می‌کرد به افرادی که تازه وارد عرصه مناجات‌خوانی شده بودند، رفتار کنند.
 
پیکر استاد موسوی قهار در آغوش مردم رهسپار دیار باقی شد
سپس مرتضی طاهری، مداح اهل بیت، با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی استاد موسوی‌قهار گفت: وی خصائل اخلاقی‌ای داشت که تنها منحصر به خود او بود، به ویژه در دعا‌خوانی و مدیحه‌سرایی امیر‌المومنین(ع) او به شدت خاص بود، همچنین دعا‌های ماندگاری از استاد نظیر؛ دعای سحر، دعا برای سلامتی امام زمان(عج) و... به جا مانده که تا سال‌ها شنیده خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید مقدسی به عنوان آخرین فردی که در این گزارش از نظرش بهره برده شد هم در سخنانی کوتاه تاکید کرد: از زمانی که خودمان را شناختیم با صوت استاد موسوی‌قهار آشنا بودیم. وی یک عمر نوکری اهل بیت را کرد و الان هم میهمان آنهاست. درباره استقبال از مراسم تشییع پیکر این استاد هم باید بگویم که مردم همیشه با حضورشان به نوکران امام حسین(ع) ادب می‌کنند.
 
گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha