کاهش ۲ درصدی تلفات جاده‌ای در استان مرکزی
کد خبر: 3863348
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳

کاهش ۲ درصدی تلفات جاده‌ای در استان مرکزی

گروه اجتماعی ــ استاندار مرکزی از کاهش ۲ درصدی تلفات جاده‌ای هشت ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: هرچند شاهد کاهش کمی در این حوزه هستیم، اما جای بسی خوشحالی است.

کاهش 2 درصدی تلفات جاده‌ای هشت ماهه سال جاری در استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سید‌علی آقازاده، استاندار مرکزی امروز، بیستم آذر در رزمایش زمستانه پلیس و یگان‌های امدادی که در مقر فرماندهی انتظامی استان برگزار شد، گفت: راه‌های استان یکی از راه‌های مهم کشور است، راه‌های ارتباطی بسیار مهم، حیاتی و مهمی در استان شمال و جنوب، شرق و غرب کشور را به یکدیگر متصل می‌کنند.

وی تصریح کرد: وجود تردد جاده‌ای به دلیل محور مواصلاتی بودن باعث شده است که سرانه سفر در استان مرکزی بیش از دیگر استان‌ها باشد اما به همان اندازه که سرانه سفر در استان بالاست آمار تصادفات و صدمات رانندگی هم رتبه بالایی را در استان نسبت به دیگر استان‌ها به خود اختصاص داده است.

آقازاده با بیان این مطلب که خیلی از تلفات رخ داده برای مردم و ساکنان نیست، اظهار کرد: استان ما محل رفت و آمدهای کشوری و ملی است و برای همین است که ما در طرح های جاده‌ای، ترافیکی و حمل و نقل در شبکه استانی کاهش تلفات جاده‌ای را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی گفت: استان مرکزی نه تنها برای مسئولان ذی‌ربط استانی بلکه برای مسئولان کشوری در حوزه حمل و نقل جاده‌ای حائز اهمیت بوده و نگاه‌های آنان را به خود معطوف داشته است. رزمایش زمستانی با حضور پلیس راه و نیروهای امدادی همچون آتش نشانی، امداد و نجات، هلال احمر، اورژانس و .. انجام می‌شود.

استاندار مرکزی ضرورت انجام خدمات امدادی در راستای کاهش تلفات جاده‌ای برای عموم هموطنان را مورد تأکید قرار داد و افزود: برای ما کاهش تصادفات و تلفات جانی و .. جاده‌ای بسیار مهم است، نیروی اننتظامی استان و دیگر مسئولان تمرکز بر کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای دارند و در این مسیر از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کنند که بنده از همه این عزیزان قدردانی می‌کنم.

وی از کاهش 2 درصدی تلفات جاده‌ای هشت ماهه اول سال جاری نسبت به مشابه سال قبل ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: هرچند شاهد کاهش کمی در این حوزه هستیم اما جای بسی خوشحالی است تا با انجام خدمات بهتر نیروهای اداری، دستگاه‌های مرتبط و امدادی این آمار تا پایان سال به بیش از 10 درصد کاهش برسد.

آقازاده با ذکر این عنوان که خدمات امداد و نجات و امدادرسانی به مردم با همین امکانات و تجهیزات موجود قابل تقدیر است، اظهار کرد: باید سعی در افزایش ماشین‌آلات، تأسیسات، تجیهزات باشیم. هدف از اجرای طرح کاهش تلفات و آسیب‌ها، کمک بیشتر امدادی به افراد نیازمند خدمت است، حتماً خواهیم توانست با تجیهز و برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه گام‌های خوبی برداریم.

این مقام مسئول از بالا بودن نرخ آمار تلفات جاده‌ای کشور و قرار گرفتن در رتبه‌های بالای جهان ابراز نارضایتی کرد و افزود: بروز تلفات جاده‌ای تنها به دلیل عدم تجهیزات و امکانات لازم نبوده است، بخشی از آن متوجه بی‌توجهی و بی‌عنایتی برخی رانندگان است.

وی اضافه کرد: دوستان ما در مجموعه راهور رانندگان متخلف را اعمال قانون می‌کنند تا فرهنگ رانندگی در افراد ایجاد شود. بنده از مردم خواستارم در رانندگی فرهنگ ترافیکی و جاده‌ای را در نظر داشته باشند و پلیس راهور هم سعی کند این فرهنگ را ارتقا و بهبود بخشد.

آقازاده ادامه داد: بی‌شک اگر فرهنگ رانندگی لحاظ شود قطعاً با کاهش چشمگیر خسارات و تلفات مواجه هستیم. مردم، رانندگان خانواده‌ها با رعایت مقررات جاده‌ای آنچه که در تابلوها ذکر شده و آنچه توسط پلیس تذکر داده می‌شود به اشاعه فرهنگ ترافیک کمک کنند. با برگزاری این رزمایش به روشنگری افکار عمومی در ایجاد فرهنگ صحیح رانندگی کمک می‌شود.

سرهنگ حسن مفخمی شهرستانی، فرمانده انتظامی استان مرکزی نیز با بیان این نکته که اجرای طرح زمستانه از 20 آذر آغاز و تا 20 اسفند ادامه دارد، تصریح کرد: در کنار اهداف در نظر گرفته شده تعامل، همکاری، همراهی دستگاه‌ها به برقراری امنیت انتظامی ترافیکی کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: با استقرار دستگاه‌های مربوطه در امدادرسانی جاده‌ای در مکان‌ها، محورها و گردنه‌های برف‌گیر، آزادراه‌های پرتردد و محل عبور و مرور امنیت انتظامی ترافیکی افزایش یابد.

سرهنگ مفخمی، کنترل ایمنی وسایل نقلیه را از دیگر اهداف اجرای طرح زمستانه برشمرد و گفت: مدیریت ترافیک با هم‌افزایی، تعامل دستگاه‌های امدادی در کنار پلیس اتفاق می‌افتد، امید است با تعامل و هم‌افزایی‌ای که صورت می‌گیرد ایمنی در سفر تضمین شود.

این مقام مسئول از وجود 111 گردنه برف‌گیر در کشور خبر داد و با بیان اینکه سهم استان مرکزی از این تعداد 2 گردنه برف‌گیر است، اضافه کرد: علاوه بر گردنه‌های برف‌گیر با توجه به محور مواصلاتی بودن استان مرکزی و اتصال شهرهای استان با یکدیگر توجه به محورهای مواصلاتی توجه به آزادراه‌ها برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: 102 پاسگاه پلیس راه و مقرهای سازمان امدادی در کشور فعال هستند که در استان 5 پاسگاه پلیس راه در کنار همکاران امدادی ایستگاه امدادرسانی را مستقر می‌کنند.

مغخمی شهرستانی آمار تلفات جاده‌ای در 8 ماه سال 97 را 344 نفر و این آمار در سال 98 را 338 نفر اعلام و به کاهش 2 درصدی در این حوزه اشاره کرد و گفت: تمام فعالیت ما در حوزه پلیس راهور کاهش تلفات جاده‌ای و تصادفات است امید است این کاهش تلفات تا پایان سال به 12 درصد برسد.

وی سهم تلفات و تصادفات در آزادراه را 44 درصد، راه‌های اصلی دو طرفه 25 درصد و روستایی را 31 درصد دانست و اضافه کرد: آنچه مدنظر است در سال‌های قبل بسیاری از تصادفات منجر به تلفات ناشی از عدم توجه به جلو به دلیل خستگی و خواب آلودگی در کل کشور و استان است. سال قبل در کل کشور 3600 نفر در اثر تصادفات در طرح زمستانه جان باختند که از این تعداد 90 نفر سهم استان مرکزی است.

فرماندهی انتظامی استان مرکزی در پایان اظهار کرد: خوشبختانه با تعامل و همراهی پلیس راه و دستگاه‌های امدادی شاهد کاهش 20 درصدی تلفات جاده‌ای در اربعین حسینی(ع) بودیم. امید است با هم افزایی و همراهی و تداوم بهتر برنامه ها به رفع مشکلات پرداخته و آمار تلفات و تصادفات را به حداقل ممکن برسانیم.

انتهای پیام
captcha