آیت‌الله سیستانی: دستگاه قضایی باید تنها مرجع رسیدگی به مجرمین باشد
کد خبر: 3863742
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱

آیت‌الله سیستانی: دستگاه قضایی باید تنها مرجع رسیدگی به مجرمین باشد

گروه بین‌الملل ـ مرجعیت دینی عراق ضمن محکومیت اعدام نوجوان 16 ساله در میدان «الوثبه» بغداد گفت: دستگاه قضایی عادلانه باید مرجع رسیدگی به جنایت مجرمان باشد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «السومریه‌نیوز»، سیداحمد الصافی، نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی در کربلا، در خطبه‌های نماز جمعه امروز در صحن حرم مطهر حسینی، متن بیانیه دفتر مرجعیت دینی عراق را قرائت کرد.

آیت‌الله سیستانی در ابتدای این بیانیه با اشاره به دومین سالروز پیروزی عراق بر داعش اعلام کرد که عراقی‌ها در طول سه سال نبرد با داعش، ده‌ها هزار شهید و چندین برابر مجروح و زخمی تقدیم کردند، اما با حرف‌هایی از عزت، صفحاتی روشن در تاریخ عراق رقم خورد و و زیبارترین تصاویر قهرمانی و ایثارگری را در دفاع از زمین، آبرو و مقدسات ترسیم کردند.
 
مرجعیت دینی عراق در این بیانیه بر ضرورت سازماندهی ارتش و سایر نیروهای مسلح عراق براساس اصول مستحکم حرفه‌ای تأکید کرد و گفت: ارتش و نیروهای مسلح عراق باید وفادار به میهن باشند و به دفاع از آن در مقابل هر تجاوز خارجی برخیزند و از نظام سیاسی آن که براساس چارچوب‌های قانونی و برگرفته از قانون اساسی نشات می گیرد، محافظت کنند.

آیت‌الله سیستانی بر ضرورت بهبود اوضاع معیشتی مناطق آزاد شده از دست داعش و بازسازی این مناطق تأکید کرد و گفت: آوارگان باید با عزت به شهرها و خانه‌های خود باز گردند.

مرجعیت دینی عراق در ادامه با اشاره به این که ملت عراق اکنون در مقابل کارزار اصلاح کشور قرار دارند، گفت: این کارزار، سخت‌تر و دشوارتر از جنگ با تروریسم است؛ اما عراقی‌هایی که با کمک خداوند توانستند در این جنگ پیروز شوند می‌توانند در کارزار اصلاح کشور در صورت مدیریت صحیح آن پیروز شوند.

ایشان در ادامه شرط اساسی پیروزی در این کارزار را پیش گرفتن روند مسالمت‌آمیز اعتراضات دانست و گفت: بیشتر تظاهرات‌کنندگان به اهمیت دوری از خشونت و هرج و مرج در روند اعتراضات واقف هستند.

مرجعیت دینی عراق در ادامه تأکید که باید تمامی سلاح‌ها در کنترل حکومت باشد و نباید اجازه داد که هیچ گروه مسلحی خارج از حکومت تحت هر نامی شکل گیرد و دست به سلاح ببرد، چرا که ثبات کشور و حفط صلح به این گام بستگی دارد و اینگونه ما می‌توانیم به موفقیت جنبش اصلاح‌گرانه امیدی داشته باشیم.

ایشان در ادامه ضمن محکومیت اشکال مختلف کشتار، ربودن و حملات، به‌ویژه جنایت هولناک اعدام یک نوجوان 16 ساله در منطقه «الوثبه» بغداد، از تمامی نهادهای امنیتی خواست تا مجریان این اقدام را تحت پیگرد قرار داده و مجازات کنند.

آیت‌الله سیستانی در پایان با اشاره به این که قتل، آدم‌ریایی و مثله‌کردن اجساد جرایمی است که عاملان آن باید محاکمه شوند، تأکید کرد که دستگاه قضایی عادلانه باید تنها مرجع رسیدگی به مجرمین باشد و نباید هر فردی که خواست دست به مجازات کسی بزند، هرچند آن فرد مستحق مجازات باشد.
انتهای پیام
captcha