غصه پیشکسوت قرآنی/شرایط بودجه‌ قرآنی قابل اعتماد نیست
کد خبر: 3866680
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۹

غصه پیشکسوت قرآنی/شرایط بودجه‌ قرآنی قابل اعتماد نیست

فعالیت‌های قرآنی – پیشکسوت و قاری بین‌المللی قرآن گفت: فراز و نشیب‌های غیرقابل قبول در رابطه با بودجه و حمایت‌های قرآنی شرایطی را تولید کرده است که قابل اعتماد نیست و نباید روی آن حساب باز کرد.

غصه پیشکسوت قرآنی/شرایط بودجه‌ای قرآن قابل اعتماد نیست

عباس سلیمی، پیشکسوت و قاری بین‌المللی قرآن درباره ضرورت استفاده از بقاع متبرکه در آموزش قرآن در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: اگر ما به این حقیقت توجه کنیم که قرآن‌کریم تنها کتاب آسمانی تحریف نشده است و به عنوان امانت و گنجینه گرانبها به ما رسیده است می‌توانیم در راستای ترویج این مصحف شریف گام‌های خوبی برداریم.

وی با بیان اینکه دانستن حقیقت قرآن باعث می‌شود از این کتاب الهی به عنوان کتاب گورستان یاد نکنیم، اظهارکرد: قرآن کتاب زندگی و زندگانی، سیاست، اقتصاد، عدالت، خانواده، اخلاق، ارتباطات است، اگر کاربری قرآن در حوزه های مختلف را قبول کنیم آن وقت در می یابیم بحث آموزش قرآن یکی از واجب ترین اموری است که به عنوان وظایف مسلمانان باید مدنظر قرار گیرد.

سلیمی ادامه داد: تمام توصیه‌های موجود در آیات و روایات و رهنمودهای پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) هم مؤید همین تفکر و همین ایده است. حال با وجود تأکیدهای بسیار باید دید از کدام ظرفیت می‌توان برای گسترش آموزش قرآن در کشور استفاده کنیم.

این قاری بین‌المللی یکی از ظرفیت‌های موجود جهت ترویج و اشاعه فرهنگ و آموزش قرآن را آموزش و پرورش و مدارس دانست و افزود: خوشبختانه در این مراکز آموزشی به مبانی قرآنی توجه می‌شود، اما مدیران در نظر داشته باشند از این گروه سنی به راحتی نگذرند.

وی مساجد را یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های توحیدی و مرکز آموزش قرآن برشمرد و تصریح کرد: جلسات خانگی و هیئات سنتی از دیگر مراکزی است که از دیرباز مرکز آموزش قرآن بوده و هم اکنون هم می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های قرآنی معرفی شود، رهبری نیز در فرمایشات خود پیوسته در احیای جلسات خانگی قرآن و کرسی‌های تلاوت تأکید فرمودند.

سلیمی با اشاره به وجود  8هزار امامزاده در کشور اضافه کرد: براساس مطالبات رهبری این امامزادگان باید به قطب‌های فرهنگی که در بخش‌های مختلف فرهنگی فعالیت و برنامه‌ریزی داشته باشند تبدیل شوند.

این پیشکسوت قرآنی در ادامه سخنان بیان کرد: فراز و نشیب‌های غیرقابل قبول در رابطه با بودجه و حمایت‌های قرآنی شرایطی را تولید کرده است که انسان نباید به آن اعتماد کرده و روی آن حساب باز کرد، هرچند که بنده از ابتدا نیز بر این باور بودم و بارها متذکر شده‌ام.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم از ظرفیت امامزادگان استفاده کرده و از کمک خیرین و حمایت مردمی از فعالیت‌های قرآنی بهره‌مند باشیم قادریم برخی از مفاهیم همچون نذر قرآنی را بین مردم ترویج دهیم. اگر مجموعه فعالیت‌ها را با برنامه‌ریزی دقیق پیش بریم به جایی می‌رسیم که همه افراد با حداقل‌ترین‌های قرآن که همان روخوانی صحیح قرآن است آشنا باشند.

غصه عدم آشنایی مردم با مبانی قرآنی

سلیمی از عدم آشنایی بخش قابل توجهی از مردم با مبانی قرآنی ابراز تأسف کرد و افزود: بخش قابل توجهی از مردم با وجود اینکه به قرآن اعتقاد داشته و این کتاب الهی را دوست دارند و علاقمند هستند، اما با آن آشنا نیستند و این مطلب انسان را غصه‌دار می کند.

وی ادامه داد: مگر می‌شود بساط جرائم، ناهنجاری‌ها و نارسایی های اجتماعی را در جامعه جمع کنیم بدون اینکه ارتقای معرفت قرآنی را مورد توجه قرار دهیم. اگر ارتقای معرفت قرآنی به عنوان یک وظیفه تلقی شود هم مردم با قرآن و دستورات آشنا می‌شوند و هم جامعه قرآنی در بخش‌های مختلف به این نتیجه می‌رسند که ما نیز علامه دهر نبوده و نیازمند قرار گرفتن در پوشش ارتقای معرفت قرآنی هستیم.

سلیمی افزود: همه ما با استفاده از کتاب خوب و به روز قرآنی، تحقیقات، میزگردها، گفتمان‌های قرآنی باید درصدد این باشیم که پیام‌های نو و کاربردی اجتماعی قرآن را از این مصحف شریف استخراج کرده و مشکلات آزاردهنده عموم را برطرف کنیم.

وی به آیه 82سوره مبارکه«اسراء» که می‌فرماید «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ» استناد کرد و افزود: جامعه ما افراد با ایمانی هستند که با برنامه‌ریزی می‌توان نحوه استفاده از این داروی شفابخش را آموزش داد و پس از آن می‌توان انتظار داشت مشکلات را رفع کرد.

این قاری بین‌المللی در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: اعتقاد دارم مجموعه‌هایی همچون سازمان اوقاف، وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه مؤسسات قرآنی دست به دست هم داده و خدمت به قرآن در قالب نهضت مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha