بزرگترین حسرت قرآنی مادر دو شهید
کد خبر: 3866955
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶

بزرگترین حسرت قرآنی مادر دو شهید

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ طاهره سروش، مادر دو شهید و حافظ ۲۰ جزء قرآن از دغدغه‌ها و نحوه حافظ شدنش می‌گوید.

بزرگترین حسرت قرآنی مادر دو شهید

طی سال‌ها به‌عنوان خبرنگار قرآنی برنامه‌ها و گزارش‌های بسیاری را اطلاع‌رسانی کردم، مصاحبه‌های گوناگون با مسئولان مختلف. خبرنگاران تمام سعی خود را می‌کنند تا از موضوع قرآنی غافل نباشند، اما در گوشه و کنار شهرها و روستاها، هستند افرادی که برای رضای خدا فعالیتی در حوزه قرآن انجام می‌دهند و مطلع شدن دیگران از این فعالیت‌ها برایشان اهمیت چندانی ندارد.

مادران شهدا یکی از همین افراد خالص و بی‌ادعایی هستند که علاوه بر افتخار به فرزندان شهیدشان تاج‌زرین و پرافتخار قرآنی بودن را نیز برسر دارند، آنان آرام در گوشه‌ای فعالیت دارند و گاه از چشم ما دور می‌ماند. حتی می‌توان شهدای قرآنی را نیز بین دیگر شهدا یافت که با وجود رشادت‌های بسیار، ما خبرنگاران، خبری از آنان و خانواده‌های آنان نمی‌گیریم و این ضعف برما وارد است تا در این حوزه ورود جدی‌تری داشته باشیم.

طاهره سروش، مادر شهیدان عطاءالله و نادر حسینی و حافظ 20 جزء قرآن‌کریم یکی از همین افرادی است که در کمال متانت در حوزه حفظ قرآن مشغول است و تاکنون نیز با هیچ رسانه‌ای به بحث و گفت‌و‌گو نپرداخته است، خبرگزاری ایکنا از استان مرکزی در گفت‌و‌گویی صمیمی با این مادر شهید به شرح گوشه‌ای از فعالیت‌های قرآنی این حافظ 20 جزء پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

وی در خصوص حضور خود در کلاس‌های قرآنی تصریح کرد: به شرکت در فعالیت‌های قرآنی از دوران کودکی علاقه‌مند بودم، اما فعالیت جدی را از 20 سال پیش با تشکیل مهد قرآن در محلات آغاز کردم، هرچند در دوره‌های آموزشی بنیاد شهید نیز شرکت داشته‌ام.

وی اظهار کرد: از همان ابتدای کار با علاقه و پشتکار شروع به حفظ قرآن کردم، حفظ قرآن باعث شد تا بتوانم به امورات زندگی هم بهتر و با تمرکز بیشتر رسیدگی کنم. از ابتدای امر روزی چند آیه حفظ کرده و به مرور که پیش رفتم به روزی یک صفحه هم رسید.

سروش ادامه داد: در دامان قرآن آرامشی را کسب کردم که در هیچ جا پیدایش نکرده بودم. احساس می‌کردم در همه حال دستان خدا در زندگی‌ام جاری است و مشکلاتم به راحتی رفع می‌شد.

این مادر دو شهید، داشتن فرزندانی صالح را از برکات قرآن می‌داند و در این باره می‌گوید: برکات حفظ قرآن در زندگی‌ام همواره متبلور بوده است، قرآن به انسان، قدرت شخصیتی چندین برابر می‌بخشد، چیزی که شاید نتوان در جایی دیگر آن را جست‌وجو کرد.

وی ادامه داد: درست است که مردم به دلیل اینکه من مادر دو شهید هستم همیشه برایم احترام بسیار زیادی قائل بودند و هستند، اما وقتی قدم در راه قرآن گذاردم گویا عزتم روزافزون شده است، قدم گذاردن در حوزه قرآن باعث شده تا بیشتر به دغدغه مردم فکر کرده و درصدد رفع مشکلات آن‌ها باشم.

سروش اضافه کرد: با وجود اینکه فرزندانم ازدواج کردند و صاحب فرزند شدند بازهم علاقه به حفظ قرآن دارم و هر روز، روزی یک جزء مرور می‌کنم و بسیار علاقه دارم تا حافظ کل شوم، اما گرفتاری‌های زندگی مانع از این می‌شود تا حفظ را کامل کنم.

وی داشتن استعداد لازم، علاقه، روحیه مناسب و فراغت خیال را از شاخصه‌های حفظ دانست و بیان کرد: با وجود اینکه سنم بالا می‌رود احساس می‌کنم توان حفظ را ندارم و برای انجام آن به اعصاب خود مسلط نیستم، اما این عامل باعث نشده است که از حوزه قرآن و فعالیت در این بخش کناره‌گیری کرده و غفلت کنم و بسیار علاقه دارم به قرآن رجوع کنم.

این حافظ 20 جزء بزرگترین حسرت زندگی‌اش را زود شروع نکردن حفظ قرآن دانست و گفت: برای موفق شدن و کسب عنوان حافظ قرآن باید از دوران جوانی شروع می‌کردم اما با توجه به اینکه سنی از من گذشته است نتوانستم آن را به آخر برسانم و این مهم برای همیشه به‌عنوان حسرت در دل من باقی خواهد ماند.

سروش ادامه داد: قبل اینکه وارد مهد قرآن شوم در دوره‌هایی که بنیاد شهید در بخش آموزشی رشته‌های لحن، تجوید، ترتیل برگزار می‌کرد شرکت می‌کردم و توانستم در این رشته‌ها مطالب خوبی بیاموزم. با تأسیس مهد قرآن به این مکان مراجعه کردم و با برگزاری دوره‌های مختلف تجوید، لحن، روخوانی و حفظ مدیران متوجه استعداد من شدند و مرا به حفظ کلام وحی تشویق کردند.

وی از حضور خود در مسابقات قرآن دستگاه‌های مختلف به نیکی یاد کرد و افزود: 20 سال پیش آمار حافظان و علاقه‌مندان به این رشته کم بود اما من با قوت صفحات را حفظ و همواره در مسابقات رتبه اول را از آن خود می‌کردم.

حضور در جلسات قرآن باعث خوش‌خُلقی می‌شود

سروش تشویق را یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای نوجوانان و جوان جهت شرکت در کلاس‌های قرآنی دانست و ادامه داد: به‌واسطه علاقه زیادی که به قرآن دارم سعی می‌کنم تمام آشناها، بستگان و همسایگان را به شرکت در جلسات قرآنی هدایت کنم. من تجربه کردم و می‌دانم حضور در جلسات قرآن باعث تقویت ایمان و خُلق خوش می‌شود.

وی افزود: حافظ و یا قاری در همه حال خود را در محضر قرآن دانسته و از انجام گناه یا کارهای سخیف و سبک همچون چشم و همچشمی و ... احساس شرمساری می‌کند. همیشه پیش خودم احساس می‌کنم من مادر دو شهید و حافظ کلام وحی هستم پس باید سبک زندگی قرآنی را سرلوحه خودم، فرزندان و دیگر افراد جامعه قرار دهم و به هیچ وجه هم علاقه‌ای به کارهایی که خلاف اسلام و قرآن است و برخی از افراد جامعه انجام می‌دهند ندارم.

سروش در مورد فرزندانش هم ابراز کرد: شکر خدا از تمامی فرزندانم راضی‌ام، دو فرزند شهیدم که کامل بوده و به درجه رفیع شهادت نائل شدند، مابقی فرزندانم هم در سنگر حوزه علمیه و دیگر اماکن مشغول خدمت‌رسانی هستند.

وی پایبند بودن و تبعیت از فرامین قرآن و رهبری را از تکالیف خود و خانواده دانست و اضافه کرد: هم خودم و هم فرزندانم جانمان را برای حفظ قرآن و حمایت از رهبری فدا می‌کنیم. قوام اسلام، قرآن و نظام خط قرمز خانواده شهدا و دیگر مردم ولایی ایران است و هر فردی که بخواهد گزندی وارد کند قطعاً در مقابل آنان خواهیم ایستاد.

سروش دختران جوان را به شرکت در جلسات قرآن و حفظ عفاف و حجاب توصیه کرد و گفت: بی‌حجابی دختران جوان آزارم می‌دهد و سعی می‌کنم از هر راهی که شده آنان را در مسیر درست هدایت کنم، دختران عفیف در مقابل قرآن سرشکسته نیستند و با حرکت در مسیر قرب الهی خود را از آلودگی‌ها پاک نگه می‌دارند.

این مادر دو شهید آرزوی قرآنی خود را بازگرداندن محفوظات در روز قیامت دانست و گفت: از خدا می‌خواهم محفوظاتم را در روز حسابرسی به من بازگرداند تا راحتتر مسیر سخت را طی کنم. وقتی انسان قرآن را حفظ می‌کند یعنی شبانه‌روز با قرآن است. امیدوارم خدا مرا با قرآن بمیراند و با قرآن محشور کند.

سروش با اشاره به اینکه جوانان و نوجوانان امروز با جوانان دهه 70 کاملاً متفاوت هستند، تصریح کرد: برای شرکت نوجوان امروز در کلاس‌های قرآنی باید برنامه‌ها را جذاب و به روز کرد، مطالبات این نوجوانان با نوجوانان دهه 70 بسیار فرق کرده است و باید با ایجاد جذابیت لازم آنان را در مسیر درست قرار داد. بنده چند سالی کلاس قرآن داشتم و با استفاده از روش‌های تشویقی نوجوانان و جوانان را جذب می‌کردم اما پس از ازدواج فرزندانم و نگهداری از نوه‌ها با توجه به شاغل بودن آنان کلاس‌های قرآنی کم و بعد تعطیل شد.

وی به علاقه نوه خود به حفظ هم اشاره کرد و گفت: در تابستان موفق شد 10جزء قرآن را با معنا حفظ کند که برای همه مدیران غیرقابل باور بود، مدیران از او به‌عنوان نابغه قرآنی یاد کردند و معترف بودند کمتر فردی پیدا می‌شود در مدت زمان کوتاهی موفق به حفظ 10 جزء قرآن شود.

انتهای پیام
captcha