ویژگی‌های قرآنی شخصیت شهید سپهبد قاسم سلیمانی
کد خبر: 3870820
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹
عباس سلیمی تشریح کرد:

ویژگی‌های قرآنی شخصیت شهید سپهبد قاسم سلیمانی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پیشکسوت قرآنی کشور در برنامه افق رادیو قرآن به تشریح ویژگی‌های قرآنی شخصیت شهید سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخت.

به گزارش ایکنا؛ برنامه افق امروز، 21 دی‌ماه با حضور خادم‌القرآن عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور با موضوع ابعاد قرآنی و ویژگی‌های شخصیتی سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی به روی امواج رادیو قرآن رفت.
خادم‌القرآن عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور در این برنامه، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت صدیقه کبری(س) و گرامیداشت یاد و خاطره عقیق سلیمانی این کشور، سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و یاران عاشورایی این رادمرد فرهیخته و نیز عرض تسلیت به مناسبت جان باختن تعدادی از هموطنان در حوادث اخیر به ویژه سانحه هوایی اظهار کرد: برخی از افراد ممکن است تصور کنند که صرف قاری، حافظ و معلم قرآن بودن و فعالیت در سایر شئون در این زمینه نشانه قرآنی بودن انسان است، درحالی‌که از منظر کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی(ع) چنین نیست.
وی ادامه داد: امام حسن(ع) در یکی از بیانات نورانی خود ملاک قرآنی بودن را مشخص فرمودند که «سزاوارترین افراد به قرآن کسی است که به قرآن عمل می‌کند حتی اگر حافظ قرآن نباشد» و سپس می‌فرمایند «دورترین افراد از قرآن کسانی هستند که به قرآن عمل نمی‌کنند ولو اینکه قرآن را بخوانند». با این ملاک مشخص می‌شود که تنها قاری و حافظ بودن قرآن به معنای قرآنی بودن تلقی نمی‌شود.
سلیمی با اشاره به بیانات حضرت امیر(ع) که فرمود «اگر کسی قرآن را بخواند و بدان عمل نکند، خداوند او را کور وارد صحرای محشر می‌کند»، گفت: ملاک قرآنی بودن عبارت از باور قرآنی داشتن و اعتقاد قرآنی داشتن و عمل به آیات قرآن کریم است.
پیشکسوت قرآنی کشور بیان کرد: بسیاری از ویژگی‌های قرآنی در وجود ارزشمند سردار عزیز و آسمانی ما حاح قاسم سلیمانی مشهود بود؛ چراکه او شاگرد مکتب قرآن و ولایت بود و ما نظامی‌ها از فرماندهان شاخصی مانند سلیمانی‌ها، باکری‌ها، همت‌ها، کاظمی‌ها و ... به عنوان فرماندهان فراسازمانی یاد می‌کنیم، یعنی حوزه فرماندهی این عزیزان ناظر به سازمان استخدامی مربوطه نیست، لذا در ارتش، بسیج، وزارت دفاع و ... آنها را به عنوان یک الگو و اسوه و فرمانده تلقی می‌کنیم.
سلیمی گفت: به خاطر این بود که حاج قاسم بایدها و نبایدهای قرآن را رعایت می‌کرد. یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های بارز حاج قاسم برخورداری از روحیه جهاد بود، یعنی در حقیقت چون آیات قرآن بر جان و دل او نشسته بود «جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ»، کسی بود که چهل سال پا در پوتین داشت و در ساعاتی نیز به شهادت رسید که مردم به صورت طبیعی در خواب بودند، اما او در حال جهاد بود.
وی تصریح کرد: از دیگر ویژگی‌های سردار شهید سلیمانی شجاعت وی بود که هیچ هراسی از دشمنان در دل او وجود نداشت. «ملغی وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ» وجود حاج قاسم درست طبق این آیه شریفه تعریف شده بود. ایشان در نهایت تواضع با مردم رفتار می‌کرد، اما در برابر استکبار هیچ هراسی نداشت.
پیشکسوت قرآنی کشور افرود: دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی از دیگر ویژگی‌های سردار شهید سلیمانی بود. برخی افراد در شناخت نسبت به دشمن موفق نیستند و حتی برخی مواقع که دشمن را می‌شناسند، اراده مقابله با او را ندارند. حاج قاسم عزیز ما هر دو این ویژگی‌ها را داشت. چون انس با قرآن کریم در دل ایشان از اعماق وجود بود، در ارتباط با دشمنان اعتقاد داشت که باید محکم ایستاد و مبارزه کرد.
وی با اشاره به ویژگی تواضع و فروتنی حاج قاسم سلیمانی که برگرفته از آیات الهی قرآن کریم بود، سازش‌ناپذیری و عدم‌پروا از دشمنان دین را از دیگر ویژگی‌های این شهید بزرگوار عنوان کرد و گفت: حاج قاسم همیشه به دنبال تحصیل رضای الهی بود و هیچ اعتنایی به دشمنان نداشت. این ویژگی نیز ملهم از کلام‌الله مجید بود.
سلیمی تصریح کرد: ششمین ویژگی حاج قاسم، توکل به خدا بود که با اتکای به خدا و بدون اعتنا به دشمنان مأموریت‌های خود را به خوبی انجام داد. این ویژگی سردار شهید سلیمانی برگرفته از آیه کریمه «وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ» بود که در تمام صحنه‌ها نیز با توکل به خدا پیروز و سرافراز بود.

ویژگی‌های قرآنی شخصیت شهید سپهبد قاسم سلیمانی
وی ضمن اشاره به هفتمین مورد از ویژگی‌های شهید سلیمانی، اظهار کرد: تمامی این توفیقاتی که حاج قاسم داشت، به خاطر اخلاص وی بود. ایشان یک موحد خالص و مؤمن بی‌توقع بود. این فراز از قرآن کریم که می‌فرماید «وَنَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ» از جمله فرازهایی است که حاج قاسم جرئت داشت آن را بیان کند، چون فقط برای خدا کار می‌کرد.
پیشکسوت قرآنی کشور بیان کرد: آمریکایی‌ها هرگز فکر نمی‌کردند که شهید سلیمانی خطرناک‌تر از ژنرال قاسم سلیمانی باشد. آمریکایی‌ها هرگز نمی‌فهمند که زمانی فرمان ترور او را صادر کردند که اربعین این شهید بزرگوار دقیقاً با 22 بهمن مصادف خواهد شد. آثاری که خون این شهید والامقام داشت، به خاطر این است که خون شهید جریان‌ساز است.
وی با بیان اینکه خود خداوند متعال خون‌بهای شهیدان و منتقم خون شهیدان است، به برخی از برکات خون این شهید بزرگوار اشاره کرد و گفت: افشای چهره تروریستی دولت آمریکا، ایجاد انسجام و یکپارچگی محض بین آحاد ملت، خنثی شدن توطئه‌های آمریکا و عیادی او در عراق، آبیاری نهال مقاومت در منطقه و عزم راسخ مردم منطقه، فراهم شدن زمینه اخراج مزدوران آمریکا از همه منطقه، نواخته شدن سیلی انتقام به چهره استکبار به عنوان گام اول انتقام سخت که هیمنه آمریکا را در هم شکست و ... همگی از برکات خون حاج قاسم عزیز است که تداوم نیز خواهد داشت و امیدواریم که به برکت خون او روزی پایان سلطه آمریکا در جهان را جشن بگیریم.
وی در رابطه با پیام خون حاج قاسم به اقشار و افراد مختلف داخلی و خارجی اعم از حقیقی و حقوقی نیز تصریح کرد: مهمترین پیام خون حاج قاسم به نیروهای مسلح این کشور است که پیام قرآنی «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» یعنی ارتقای توانمندی رزمی، تسلیحات و آمادگی رزمی برای مقابله با دشمن و تقویت توان بازدارندگی است. پیام خون حاج قاسم به دولت نیز خدمت صادقانه به این ملت نجیب و بزرگوار، عدم به‌کارگیری عناصر خائن و مختلس است که اگر دولت ما فرمان تاریخی امیرالمؤمنین(ع) را برای مدیران تبیین کند، چنین اتفاقات تلخی رخ نمی‌دهد.
پیشکسوت قرآنی کشور بیان کرد: وظیفه مجلس شورای اسلامی نیز وضع قوانین مؤثر و کاربردی به منظور تأمین آسایش و امنیت مردم در همه ابعاد است. پیام حاج قاسم به قوه قضائیه برخورد شدیدتر با همه مفسدان و کسانی است که به بیت‌المال مسلمین دست‌اندازی و حقوق ملت بزرگوار را ضایع می‌کنند.
سلیمی در پایان اظهار کرد: پیام حاج قاسم سلیمانی به زمامداران منطقه این است که از ابرقدرت‌‌ها نترسید و به فکر ملت خود باشید. بیگانگان را از سرزمین خود بیرون کنید و در خدمت ملت‌های مسلمان باشید. همانگونه که مدافعان حرم در دفاع از حرم حضرت زینب(س) شعار می‌دادند که «کلنا عباس»، ما نیز به رهبر بزرگوار انقلاب صادقانه عرض می‌کنیم که درست است که مقام حاج قاسم بزرگوار خیلی بالا بود، اما به شما عرض می‌کنیم که «کلنا قاسم». همه بدخواهان بدانند که حاج قاسم یک فرد نبود، بلکه یک فرهنگ، نماد و ایدئولوژی است و نمی‌توان آن را از مردم گرفت.

انتهای پیام
captcha