جای خالی تفسیر قرآن در حوزه و دانشگاه
کد خبر: 3871568
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳

جای خالی تفسیر قرآن در حوزه و دانشگاه

گروه فعالیت‌های قرآنی – داور ملی مسابقات قرآن کریم با اشاره به جهش و خیزش جدید و علمی در تفسیر قرآن، گفت: بهتر است تفسیر جزء دروس اصلی و سرفصل‌های حوزه قرار گیرد و کم‌توجهی دانشگاه‌ها به تفسیر رسالت افرادی که توان پرداختن به حفظ را دارند دوچندان می‌کند.

جای خالی تفسیر قرآن در حوزه و دانشگاه/وضعیت تفسیر در جامعه رضایت‌بخش نیست

مرتضی مختاری، داور ملی مسابقات قرآن کریم، در گفت‌و‌گو با ایکنا، از استان مرکزی، گفت: هدایت بشر، هدف نزول قرآن است و همه باید بعد از قرائت معنی آیه را درک و تدبر کنند که مقدمه عمل به قرآن است؛ لذا چون عمل به آیات باید دقیق و مورد رضایت الهی باشد لازم است آیات تبیین و شرح داده شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مهمترین و اولین مفسرهای قرآن کریم نبی‌مکرم اسلام(ص) و ائمه‌معصومین(ع)هستند، تفسیر کلام وحی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و باید جدی‌تر به آن پرداخته شود. همچنین تفسیر بین علمای شیعه مورد اهمیت بوده و در قرون گذشته باعث گردآوری «مجمع‌البیان» و در دوره معاصر منتج به نگارش «المیزان»، «تسنیم آیت‌الله جوادی آملی» شده است.

مختاری جهش و خیزش جدید و علمی در حوزه تفسیر را مورد تأکید قرار داد و افزود: بهتر است تفسیر جزء دروس اصلی و سرفصل‌های حوزه قرار گیرد و امروز جایگاه تفسیر در حوزه‌های علمیه کمرنگ است، روحانیون کم و بیش از این رشته محروم هستند، مگر اینکه  روحانیون علاقه‌مند به فراگیری باشند. خوشبختانه تعدادی هم که وارد شده‌اند موفقیت‌هایی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در حوزه تفسیر نباید دستشان خالی باشد و در کنار مباحث فقهی به مباحث تفسیری نیز بپردازند، به کمرنگ بودن تفسیر در دانشگاه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: سهم دانشگاه‌ها از رشته تفسیری 2 یا 3 رشته است. کم‌توجهی دانشگاه‌ها به تفسیر رسالت افرادی که توان پرداختن به حفظ را دارند دوچندان می‌کند.

مختاری اضافه کرد: باید جلسات قرآنی مساجد که در قالب کرسی‌های تلاوت برگزار می شود جدی‌تر گرفته شود و اساتیدی که توان بیان تفسیر دارند در این بخش با دقت بیشتری وارد شوند تا شاهد رونق هرچه بیشتر آن باشیم. کمرنگ بودن تفسیر در مراکز آموزشی ضرورت پرداختن به آن را از سوی اساتید قرآن چندین برابر می‌کند.

وی از رضایت‌بخش نبودن وضعیت تفسیر در جامعه گلایه کرد و گفت: وضعیت پرداخت به تفسیر در حال حاضر رضایت‌بخش نیست و نیاز به اقدامی جدی دارد. مقام معظم رهبری بارها فرمودند: «اگر بخواهیم قرآن به عنوان نسخه شفابخش در جامعه مورد توجه قرار گیرد لازمه آن فهم، تدبر، مفاهیم وتفسیر قرآن است». توسعه و ترویج تفسیر در جامعه مستلزم عزم جدی در جامعه است که بتوان نهضت ترجمه و تفسیر ایجاد کرد، افرادی که توان دارند باید با تشکیل و برگزاری جلسات، حلقه‌های علمی و نشست‌های تخصصی درباره ترجمه و تفسیر کار جدی انجام دهند تا حلاوت و شیرینی مباحث قرآنی در ذائقه مردم بنشیند.

این داور ملی به جلسات ترجمه و تفسیر مسجد 14 معصوم اراک و استقبال بسیار خوب مردم نیز اشاره کرد و گفت: نظرسنجی‌ها گواه بر این است که مردم اگر بدانند قرآن چه می‌گوید قطعاً گرایش آنان بیشتر می‌شود. رسالت و هدف تفسیر شفاف‌سازی و فهم گسترده‌تر برای مردم است تا مقدمه عمل آنان شود.

انتهای پیام
captcha