توقف انتشار «فرهنگ آثار ایرانی - اسلامی» و بازتاب آن در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3872733
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹

توقف انتشار «فرهنگ آثار ایرانی - اسلامی» و بازتاب آن در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از جمله خبرهایی که صفحات معارفی رسانه‌ها روز 29 دی‌ماه به آن پرداخته‌اند خبر توقف انتشار «فرهنگ آثار ایرانی - اسلامی» است.

ارسالی //////// بازتاب خبر توقف انتشار «فرهنگ آثار ایرانی - اسلامی» در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز 29 دی‌ماه مطالب خبری متعددی را بر روی خروجی قرار داده‌اند که از جمله آنها می‌‌توان به گفت‌وگوی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با دو خبرگزاری در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن و ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، برگزاری نشست تخصصی «الگوی هیئت‌های مذهبی در ارتقای معنویت، اخلاق و سبک زندگی اسلامی» و ... اشاره کرد.
فارس
خبرگزاری فارس امروز در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی از نشست تخصصی «الگوی هیئت‌های مذهبی در ارتقای معنویت، اخلاق و سبک زندگی اسلامی» که امروز ۲۹ دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام «محمد قمی»، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شده، گزارشی منتشر کرده است. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در بخشی از صحبت‌های خود در این نشست گفته است: «امروز نیازمند آن هستیم تا مسئله اول کشور را بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب و اولویت‌های نظام شناسایی کنیم. مسئله اول کشور اراده اجتماعی برای ایستادگی و مقاومت در مسیر حرکت تمدنی است و هیئت‌ها باید با تقویت معنویت و معرفت افراد به سمت تحقق این مسئله حرکت کنند». همچنین رئیس هیئت رزمندگان اسلام نیز در این نشست با اشاره به اینکه اشک ریختن در هیئت به واسطه روضه برای اهل بیت (ع)‌ دارای اثرات بسیار زیادی است، گفته است: «یکی از این آثار سبک شدن انسان از بار سنگین گناه است. انسان‌ها زمانی که در هیئت برای روضه امام حسین(ع) اشک می‌ریزند، علاوه بر اینکه ثواب می‌برند، سبک هم می‌شوند و آماده گام‌های بعدی در مسیر اخلاق و معنویت می‌شوند».
خبرنگار فارس امروز همچنین گفت‌وگویی مفصل با حجت‌الاسلام «حمیدرضا مهدوی‌ارفع» از اساتید حوزه و دانشگاه و با موضوع تقدم و تاخر عدالت بر ولایت، حدود و ثغور مطالبه‌گری، تفاوت عدالت‌خواهی با افشاگری و ... انجام داده است. این استاد دانشگاه در بخشی از گفت‌وگوی خود بیان کرده است: «ما نسبت به حکم رهبری، باید حجیت داشته باشیم و اطاعت کنیم. این تقلید، کورکورانه نیست و نیاز به معصومیت هم ندارد. امیرالمومنین (ع) می‌فرماید: اگر فردی شبهه علمی ندارد، اما نمی‌تواند حرف ولایت را بپذیرد، استکبار دارد».
خبرگزاری فارس در بین خبرهای امروز خود از بسته شدن صفحه «وارث» در اینستاگرام، تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام راحل در روز هشتم بهمن‌ماه و نیز خدمت‌رسانی خادمان امام رضا(ع) به سیل‌زدگان خبر داده و در ادامه فایل صوتی تلاوت ترتیل صفحه ۲۷۴ قرآن شامل آیات ۶۵ تا ۷۲ سوره مبارکه نحل با صدای مرحوم خلیل‌الحصری را نیز بارگذاری کرده است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه گفت‌وگویی با «مهدی قره‌شیخلو» رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه انجام داده و در آن به سوالاتی در مورد ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم و مسابقات سراسری و بین‌المللی پاسخ داده است. قره‌شیخلو در بخشی از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که چرا با گذشت 36 دوره، مسابقات به استاندارد‌های جهانی نرسیده، گفته است: «اسنادی که نوشته شده است بیشتر به چهارچوب‌ها و کلیات پرداخته است امّا استانداردسازی‌های مدنظر ما بیشتر فنی است. به‌عنوان مثال داور تجوید باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد یا در استاندارد سالن باید مشخص شود که ظرفیت آن چقدر باشد، سیستم صوتی آن به چه صورت باشد و مسائلی از این دست. این استانداردسازی به معنای اجرا کردن صددرصد آنها بلافاصله بعد از تدوین آنها نیست، ما ابتدا طراحی می‌کنیم و در ادامه تلاش می‌کنیم تا در اجرا به استانداردها نزدیک شویم».
تسنیم در گزارشی که با عنوان «چگونه خداوند انسان‌ها را با نعمت‌ها می‌آزماید؟» بر روی خروجی قرار گرفته است، به بازخوانی دیدگاه امام علی(ع) در نهج‌البلاغه نسبت به این موضوع پرداخته است. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «آزمایش‌های الهی، سنتی همگانی است که به فرد و یا گروه خاصی اختصاص ندارد، بلکه تمام افراد، به تناسب امکانات و استعدادهای خود، در بوته امتحان قرار می‌گیرند. مهم‌ترین مسئله در آزمایش‌های الهی، آگاهی از انگیزه‌های امتحان است و یکی از این انگیزه‌ها ظهور و بروز لیاقت‌ها و شایستگی‌های نهفته در افراد، در سایه امتحان است تا از این طریق، افراد به کمال مطلوب خود برسند. اگر امتحان و آزمایش در کار نبود، کمالات نهفته در درون افراد به صورت گنج پنهان باقی می‌ماند و خود را نشان نمی‌داد».
«انتقام سخت به روایت محمود کریمی»، «فاطمیه خط مقدم ما است/ راه‌اندازی پویش هر شیعه، یک پرچم» و «بیان یک ویژگی ممتاز قرآنی درباره شهید سلیمانی» از دیگر مطالب خبری منتشر شده در صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم در روز 29 دی‌ماه و تا زمان تهیه این گزارش است.
مهر
خبرگزاری مهر در صفحه قرآن و متون دینی گفت‌وگویی با «مهدی قره‌شیخلو» رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه منتشر کرده است. قره‌شیخلو در بخشی از این گفت‌وگو در مورد ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم گفته است: «ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم دو سال است که تشکیل شده و مسئولیت آن در سال اول با شورای توسعه فرهنگ قرآنی و در سال دوم با سازمان اوقاف و امور خیریه بوده است. از رئیس پیشین مرکز امور قرآنی که از حافظان قرآن نیز هستند درخواست کردیم دو موضوع حفظ قرآن و وقف قرآنی را پیگیری کنند. ایشان نیز جلساتی را با اعضای ستاد برگزار کرده‌اند. اگر عزم جدی در اجرا و طراحی و اختصاص بودجه و امکانات وجود نداشته باشد، اتفاقی نخواهد افتاد. ما به عنوان اوقاف ظرفیتی داریم و می‌توانیم یک سری کارهای خاص انجام دهیم که همین کار را هم خواهیم کرد».
مهر در مطلب دیگری آخرین مطلب منتشر شده در صفحه «مختار دهقان» قاری بین‌المللی کشورمان در اینستاگرام را بازنشر داده است. این مطلب با تیتر «مگر ایرانی‌ها هم قرآن می‌خوانند؟/ تبلیغات منفی وهابیت علیه تشیع» بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر قرار گرفته است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه از برگزاری دوره «مهارت‌های علوم قرآنی و مدیریت مراکز دینی» در کامپالا خبر داده است. این دوره‌ها برای دانش‌آموختگانی که تحصیلات علمی و دینی خود را در حوزه‌های علمیه قم، دمشق و ... گذرانده‌اند، به مدت پنج روز در محل آن دانشکده تشکیل شد.
ایسنا همچنین در خبر دیگری به معرفی برنامه‌های معارفی حرم مطهر در هفته جاری پرداخته است. محافل معارفی حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) از شنبه تا جمعه هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء با سخنرانی حجج اسلام حسینی قمی، ماندگاری، توکل، مؤمنی، مدنی، تراشیون و حسینی در شبستان امام خمینی(ره) دنبال می‌شود.
خبرگزاری دانشجویان ایران همچنین از برگزاری نشست علمی ذیل همایش معنویت‎های نوظهور؛ شاخصه‌ها و نقدها به همت موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خبر داده است. این نشست روز چهارشنبه هفته جاری برگزار می‌شود.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه قرآن و معارف از راه‌اندازی کرسی ایران‌شناسی در آلمان خبر داده است. رایزن فرهنگی ایران در برلین در دیدار با رئیس مرکز اسلام‌شناسی دانشگاه مونستر آلمان، با اشاره به سوابق همکاری رایزنی فرهنگی ایران با مرکز اسلام‌شناسی و آمادگی برای برقراری ارتباط بین دانشگاه مونستر و هریک از دانشگاه‌های مشابه در ایران گفته است: «این همکاری‌ها به غنای برنامه‌های علمی و پژوهشی مرکز اسلام‌شناسی مونستر کمک می‌کند».
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان تنها مطلب خبری خود را به حدیثی امام صادق(ع) درباره فضیلت قرض دادن اختصاص داده است. امام صادق(ع) در حدیثی فرموده‌اند: «هیچ مسلمانى نباشد که به مسلمان دیگرى به خاطر خدا قرض دهد جز آنکه خداوند هر روز ثواب صدقه دادن آن را به حساب وى ثبت کند تا زمانى که آن مال به او باز گردد».
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران امروز 29 دی‌ماه صفحه دین را با بارگذاری یک گزارش به روزرسانی کرده است. در این گزارش که به موضوع توقف انتشار «فرهنگ آثار ایرانی - اسلامی» در پنجمین جلد اختصاص یافته، آمده است: «هربار با تغییر مدیران نشر سروش انتشار این فرهنگ متوقف و با آمدن مدیر جدید یک تصمیم تازه گرفته می‌شود. در حقیقت وضعیت انتشار فرهنگی که در چهارمین جلد خود معتبرترین جایزه کتاب ایران را به خود اختصاص داده است، همیشه مبهم است. در زمانه‌ای که قدرت‌های غربی فرهنگ ما را تهدید می‌کنند جای خالی آثاری مانند فرهنگ آثار ایرانی - اسلامی احساس می‌شود که بتواند ایران را آن‌گونه که شایسته است به جهان معرفی کند. جای این پرسش وجود دارد در حالی که کتابسازی‌ها در بازار نشر ما بسیار دیده می‌شود، چرا یک نشر دولتی که باید تمام توجه خود را معطوف آثار باارزش کند، این اثر را در آستانه تکمیل شدن متوقف می‌کند؟».
میزان
خبرگزاری میزان در صفحه دین و اندیشه به دنبال استفتایی برای حکم «برداشتن مهر نماز توسط کودک» بر اساسا استفتائات مقام معظم رهبری پرداخته است. در جواب این استفتاء آمده است: «اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است (مانند خاک، سنگ، چوب) در دسترس باشد، باید بر همان سجده کند، در غیر این صورت، اگر وقت وسعت دارد، باید نماز را بشکند و دوباره با چیزی که می‌توان بر آن سجده کرد نماز بخواند».
میزان همچنین گفت‌وگویی با «احمد صادقی» کارشناس علوم قرآنی با موضوع سیره سیاسی حضرت فاطمه الزهرا(س) انجام داده است. این کارشناس قرآنی در بخشی از گفت‌وگوی خود بیان کرده است: «نپذیرفتن محافظت از ابوسفیان پس از فتح مکه، دفاع دلیرانه از «امام علی(ع)» پس از درگذشت «پیامبراکرم (ص)» و مخالفت با برگزیده شدن ابوبکر از سوی شورای سقیفه به خلیفگی، اقداماتی هستند که این بانوی بزرگوار اسلام در دستور کار خود به آن عمل کردند».

انتهای پیام
captcha