برگزاری جشنواره «اهدای کتاب، اهدای دانایی» در زنجان
کد خبر: 3874031
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴

برگزاری جشنواره «اهدای کتاب، اهدای دانایی» در زنجان

گروه فرهنگی ــ مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان از برگزاری جشنواره «اهدای کتاب، اهدای دانایی» در اسفندماه سال جاری خبر داد.

برگزاری جشنواره «اهدای کتاب، اهدای دانایی» در زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، امیرعلی نیک‌بخش، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، ظهر امروز، شنبه، 5 دی‌ماه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان ابهر با اشاره به این‌که ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از عدم مطالعه نشأت می‌گیرد، اظهار کرد: جامعه‌ای که افراد آن از سطح مطالعه بالایی برخوردار باشند، کمتر با آسیب‌های اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با تأکید بر نقش محوری خانواده‌ها در ترویج فرهنگ مطالعه، اظهار کرد: والدینی که به سمت مطالعه گرایش دارند فرزندان کتابخوان‌تری نسبت به سایر افراد دارند.

این مسئول اختصاص نیم درصد از درآمد شهرداری برای کتابخانه را حق مردم بیان کرد و افزود: در همین راستا کارگروهی در استان تشکیل شده است.

وی با تأکید بر این‌که کتابخانه‌های عمومی از منابع دولتی دریافتی ندارند، یادآور شد: پرداخت حق نیم درصد از شهرداری‌ها می‌تواند کمک شایانی به حل مشکلات کتابخانه‌های عمومی کند.

نیک‌بخش با بیان این‌که سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار جلد کتاب در جشنواره اهدای کتاب، اهدای دانایی در استان زنجان جمع‌آوری شد که ۸۰ درصد از آن‌ها قابل استفاده بودند، ادامه داد: امسال نیز این جشنواره در استان زنجان اسفندماه برگزار خواهد شد همچنین برنامه‌ای برای جمع‌آوری کتب کمک‌ درسی در مهر ماه نیز اجرا خواهد شد.

وی جانمایی غلط کتاب‌خانه مرکزی ابهر را یکی از دلایل طولانی شدن روند پروژه دانست و افزود: مکان جدیدی برای احداث این کتابخانه تعیین و سال گذشته کلنگ‌زنی شد که تلاش می‌شود با تزریق اعتبار این پروژه هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با تأکید بر این‌که در شرایط کنونی جامعه و گسترش شبکه‌های مجازی در کنار مزایایی که دارند سبب بسیاری مشکلات و آسیب‌های اجتماعی می‌شوند، ادامه داد: تنها راه هدایت اوقات فراغت و استفاده بهینه از این اوقات تقویت کتابخانه‌های عمومی و افزایش جاذبه‌های کتابخانه‌ها جهت تشویق شهروندان به‌ویژه کودکان و نوجوانان برای گذراندن اوقات فراغت در کتابخانه و مطالعه کتاب‌های مفید و مناسب است.

در ادامه این جلسه نیز وجیه‌الله نوروزی، فرماندار شهرستان ابهر، گفت: اگرمی‌خواهیم به توسعه، پیشرفت و سعادت در جامعه برسیم باید به فکر افزایش آگاهی در جامعه باشیم.

وی با بیان این‌که کتاب و کتاب‌خوانی نقش موثری در ارتقای دانایی و آگاهی جامعه دارد، عنوان کرد: مطالعه و کتاب‌خوانی یک راه کم هزینه و موثر در افزایش آگاهی مردم است که تاثیر بسیار زیادی در بالا رفتن کیفیت زندگی و امنیت روانی مردم خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha