برنامه‌های ستاد قرآنی گرامیداشت سردار شهید سلیمانی و کمیته قرآن ایام دهه فجر
کد خبر: 3874122
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۶
اخوان‌صباغ تشریح کرد:

برنامه‌های ستاد قرآنی گرامیداشت سردار شهید سلیمانی و کمیته قرآن ایام دهه فجر

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس سازمان دارالقرآن به تشریح برنامه‌های ستاد قرآنی گرامیداشت سردار شهید سلیمانی و کمیته قرآن ایام دهه فجر در برنامه افق رادیو قرآن پرداخت.

به گزارش ایکنا؛ برنامه افق امروز، پنجم دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با موضوع فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی این سازمان قرآنی، برنامه‌های ستاد قرآنی گرامیداشت سردار شهید قاسم سلیمانی و نیز برنامه‌های کمیته قرآن گرامیداشت ایام دهه فجر به روی امواج رادیو قرآن رفت.

اخوان صباغ ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه، در رابطه با فضای سازمان دارالقرآن و اولویت‌های این سازمان قرآنی اظهار کرد: سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی یکی از باسابقه‌ترین نهادهای کشور است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به همت بزرگان قرآنی کشور همچون استاد خدام حسینی تشکیل شده است. در ادامه نیز مسئولان دیگری همچون مهدی قره‌شیخلو در این سازمان فعالیت کردند که همگی این عزیزان اتفاقات مبارکی را در این سازمان قرآنی رقم زده‌اند.

وی افزود: طی چهل سال گذشته گنجینه‌ای از منابع انسانی و نیروهایی که خادمان قرآن هستند، همچنین اساتید قرآنی شامل قراء و حفاظ قرآن به برکت این سازمان دور هم جمع شده‌اند و رویدادهای بسیار ویژه‌ای در حیطه‌های مختلف آموزشی، تبلیغی و ترویجی، چاپ و نشر قرآن، بخش‌های هنری و سبک زندگی قرآنی و اسلامی رقم خورده است.

باید گنجینه بزرگی که طی سال‌های پس از انقلاب در سازمان دارالقرآن ایجاد شده را حفظ کنیم و این میراث گران‌بها را نگهداری و تقویت کنیم.

رئیس سازمان دارالقرآن ادامه داد: یکی از رسالت‌های ما به عنوان یکی از نهادهای تبلیغی کشور، محور قرار دادن قرآن جهت تبلیغ مردمی و حرکت مردمی بر محوریت آیات الهی است که ریاست جدید سازمان تبلیغات نیز بر این موضوع تأکید دارند که باید قرآن را محور همه فعالیت‌های فرهنگی بدانیم.

اخوان‌صباغ با بیان اینکه تبلیغی را در حیطه دین و اسلام موفق می‌دانیم که محور اصلی آن قرآن باشد، افزود: باید این گنجینه بزرگ طی سال‌های پس از انقلاب در سازمان دارالقرآن ایجاد شده را محکم حفظ کنیم و این میراث گران‌بها را نگهداری و تقویت کنیم.

وی در ادامه ضمن قدردانی از مدیران پیشین سازمان دارالقرآن بیان کرد: در این دوره نیز برنامه‌های مختلفی مانند کار کردن بر روی مفاهیم قرآنی، گفتمان‌های قرآنی، جلوه‌های تفسیری قرآن، ارتباط و انس مردم با قرآن و ... در دستور کار قرار دارد. همچنین، یک اقدام  تربیتی با محوریت قرآن نیز در برنامه داریم که اجرا خواهد شد.

توسعه انس با قرآن

رئیس سازمان دارالقرآن در رابطه با آموزش‌های تخصصی این سازمان قرآنی نیز اظهار کرد: آموزش پایه هر نهادی است و ما مسائل تخصصی آموزش قرآن کریم را که سال‌ها در سازمان دارالقرآن نهادینه شده و این سازمان به عنوان متولی آن به شمار می‌رود، حفظ و تقویت می‌کنیم. امروز یکی از روش‌ها، روش آموزش کلاسی است و روش‌های زیادی وجود دارد که از آن‌ها جهت آموزش بهره خواهیم برد.

اخوان‌صباغ بیان کرد: همچنین از ظرفیت نیروهای تخصصی آموزش دیده برای تربیت عام و حرکت قرآن‌محور استفاده می‌کنیم که در این زمینه باید از ظرفیت نهادها و مؤسسات و خانه‌های قرآنی بهره ببریم. امروز ما باید از فناوری‌های نو مانند فضای مجازی استفاده کنیم و باید از این طریق و با ایجاد اپلیکیشن‌های ویژه ظرفیت‌هایی ایجاد کنیم که مردم از آن برای انس بیشتر با قرآن بهره‌گیری کنند.

وی در رابطه با مهمترین اولویت‌های امروز سازمان دارالقرآن و خدماتی که به مردم ارائه می‌دهد، تصریح کرد: در رابطه با عموم جامعه، سازمان دارالقرآن ظرفیت‌های خوبی در استان‌های مختلف کشور دارد. حتی در برخی روستاها نیز خانه‌های قرآنی در حال فعالیت هستند که مردم می‌توانند با مراجعه به مؤسسات و خانه‌های قرآنی که مجوز خود را از سازمان تبلیغات اسلامی أخذ کرده‌اند، از ظرفیت‌های قرآنی استفاده کنند.

ظرفیت اعطای مدرک تخصصی

رئیس سازمان دارالقرآن گفت: یکی از ظرفیت‌های سازمان دارالقرآن، اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن است که ظرفیت بسیار خوبی برای حافظان قرآن کریم است که طی آن مدرک حفظ قرآن در چهار یا پنج سطح ارائه می‌شود و سطح آن نیز برابر با مدارج دانشگاهی کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا است.

وی بیان کرد: ظرفیت‌های آموزشی وسیعی نیز در جامعه وجود دارد که در این زمینه از ظرفیت مؤسسات استفاده می‌کنیم. در این خصوص، بخش دیگری را در آموزش کودکان و نوجوانان در دست اقدام داریم. همچنین سبک زندگی قرآنی و اسلامی را پیگیری می‌کنیم که نقشه جامع سبک زندگی اسلامی ــ قرآنی از سوی دوستان طراحی شده و در حال اجراست که در این زمینه نیز کارگاه‌های سبک زندگی اسلامی در حال پیاده شدن است.

اخوان‌صباغ ادامه داد: درکنار این برنامه‌ها یک شبکه تبلیغی و تربیتی قرآن با محوریت تقویت جلسات خانگی و ایجاد مساجد و مراکز قرآنی در دست کار داریم که در حال پیگیری است و می‌توانیم از این ظرفیت برای ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی و ارتباط و انس مردم با قرآن استفاده کنیم.

رئیس سازمان دارالقرآن افزود: یکی از مسائلی که امروز در سازمان دارالقرآن به عنوان یک اصل شناخته می‌شود، اصل تعامل با نهادهای قرآنی است که زحمات زیادی در کشور برای موضوع قرآن دارند. این تعامل با نهادها جزء اولویت‌های ما در سازمان است تا بدین وسیله بتوانیم از ظرفیت‌های یکدیگر بهره ببریم. برخی از نهادها نیز وجود دارند که شاید ظاهراً نهادی قرآنی نباشند، اما انگیزه‌های قرآنی در فعالیت آن‌ها وجود دارد که ما سعی داریم تا از این انگیزه‌ها برای تقویت کار قرآنی بهره‌گیری کنیم.

نظارت بر چاپ قرآن

وی در ادامه به مبحث تصحیح و چاپ و نشر قرآن اشاره و اظهار کرد: یکی از موهبت‌هایی که سازمان دارالقرآن دارد، این است که نظارت بر چاپ و نشر قرآن را به صورت حاکمیتی بر عهده دارد. گنجینه خیلی زیبایی از قرآن‌هایی که از سال 60 تا امسال چاپ شده، در اختیار سازمان دارالقرآن و سازمان تبلیغات اسلامی قرار دارد و بنده از همه ناشران و مصححانی که کمک کردند تا این گنجینه قرآنی برای ایران اسلامی ایجاد شود، تشکر و قدردانی می‌کنم.
اخوان‌صباغ در ادامه سخنان خود در رابطه با برنامه‌های کمیته قرآن ستاد گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی که ریاست آن نیز بر عهده سازمان دارالقرآن است، افزود: نزدیک 20 نهادی که در موضوع قرآن فعالیت دارند، در این کمیته عضو هستند و نزدیک به 10 سال است که این کمیته ایجاد شده و طی 10 سال اخیر نیز برنامه‌های قرآنی که در دهه فجر و ایام پیروزی انقلاب اسلامی اجرا می‌شود، از سوی این کمیته هماهنگ و اجرا شده است.

گنجاندن نام قرآن در نام‌گذاری ایام دهه فجر نیز از دیگر اقدامات مبارکی بود که از سوی شورای هماهنگی تبلغیات اسلامی انجام شد و طی آن روز جمعه اول دهه فجر به نام مبارک قرآن نورانی شده است.

رئیس سازمان دارالقرآن گفت: اولین برنامه‌ای که برای کمیته تعریف شده و هر سال به صورت خاص اجرا می‌شود، تجدید میثاق با آزمان‌های امام راحل(ره) است که در حرم مطهر امام(ره) برگزار می‌شود و امسال نیز روز هشتم بهمن‌ماه با نثار تاج گل و حضور جامعه قرآنی کشور برگزار خواهد شد و قاریان قرآن نیز در این مراسم به تلاوت می‌پردازند. همچنین بیانیه‌ای را نیز جامعه قرآنی منتشر می‌کند و در کنار این کار افتتاحیه کاروان قرآنی را نیز برای حرکت به سمت استان‌های محروم برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: امسال کاروان قرآنی با توجه به تقارن دهه فجر با شهادت سردار شهید سلیمانی، کاروان قرآنی برنامه‌های خود را از شهر کرمان و در جوار مزار شهید سلیمانی آغاز می‌کند که این برنامه شامگاه پنجشنبه، 10 بهمن‌ماه در کرمان برگزار می‌شود. همچنین، کاروان قرآنی انقلاب امسال برنامه‌های خود را در سه استان محروم سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان اجرا می‌کند.

اخوان‌صباغ بیان کرد: یکی از نقاط ضعفی که در رابطه با برنامه‌های قرآنی دهه فجر وجود دارد، این است که تاکنون یک برنامه منسجم ملی برای این ایام تعریف نشده است. برگزاری محافل قرآنی با رویکرد گرامیداشت سردار شهید سلیمانی، برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن در دهه فجر، جشنواره‌های قرآنی مختلف، دیدار با خانواده شهدای قرآنی، تبیین مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب، استفاده از مفاهیم قرآنی برای گفتمان‌سازی فرهنگ جهاد و شهادت و مبارزه با استکبارستیزی و ... از جمله برنامه‌هایی است که در این سازمان انجام خواهد شد. همچنین گنجاندن نام قرآن در نام‌گذاری ایام دهه فجر نیز از دیگر اقدامات مبارکی بود که از سوی شورای هماهنگی تبلغیات اسلامی انجام شد و طی آن روز جمعه اول دهه فجر به نام مبارک قرآن نورانی شده است.

ختم دسته‌جمعی یک میلیون قرآن

وی در ادامه تصریح کرد: اعطای بسته‌های قرآنی و هدایا و غرفه‌های قرآنی نیز که در سرتاسر کشور و در مسیر راهپیمایی 22 بهمن‌ماه به عنوان جشن پیروزی انقلاب اسلامی برپا می‌شود نیز از دیگر برنامه‌های کمیته قرآن ستاد گرامیداشت دهه فجر خواهد بود.

تعامل یکی از اهداف اساسی سازمان دارالقرآن است که از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد تا یک حرکت جمعی قرآنی برای تأثیرپذیری و تأثیرگذاری و قرآنی کردن جامعه اسلامی انجام دهیم.

رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به برنامه‌های کمیته قرآنی گرامیداشت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی نیز اظهار کرد: جامعه قرآنی در راستای یک حرکت انقلابی و جهادی تصمیماتی اتخاذ کردند تا مراسمی برای بزرگداشت شهدای مدافع حرم و سیدالشهدای ایشان که سردار شهید سلیمانی بود، برگزار کنند که برنامه‌های خوبی در این زمینه تدارک دیده شد که اولین برنامه نیز با حضور جامعه قرآنی در حسینیه فاطمة‌الزهرا(س) تهران اجرا شد.

اخوان‌صباغ بیان کرد: بنا بر این شد تا این برنامه در تمام کشور و تا مراسم چهلم سردار شهید سلیمانی ادامه پیدا کند. ختم دسته‌جمعی یک میلیون قرآن، برگزاری کرسی‌های تلاوت و محافل قرآنی و ... نیز از برنامه‌های مختلفی است که از سوی ستاد قرآنی گرامیداشت سردار شهید سلمیانی اجرایی ‌شده است.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: جامعه قرآنی به برکت نور قرآن وحدت و یکدلی دارند و ما از ظرفیت خون متبرک شهید سلیمانی استفاده کرده و روز به روز بر این وحدت و یکپارچگی خواهیم افزود. تعامل یکی از اهداف اساسی سازمان دارالقرآن است که از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد تا یک حرکت جمعی قرآنی برای تأثیرپذیری و تأثیرگذاری و قرآنی کردن جامعه اسلامی انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha