ارزش‌ حاکم بر مدارس «نمره» است/ ضرورت مطالبه آموزش قرآن از سوی والدین
کد خبر: 3874224
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴

ارزش‌ حاکم بر مدارس «نمره» است/ ضرورت مطالبه آموزش قرآن از سوی والدین

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون فرهنگی آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه ارزش‌های حاکم بر مدارس و محیط آموزشی «نمره» است، گفت: مطالبه آموزش قرآن باید از پایین به بالا باشد یعنی اولیا، آموزش قرآن را از مدیر مدرسه به عنوان فعالیت فوق‌برنامه طلب کنند.

رفیعی

به گزارش ایکنا از خوزستان، مهدی رفیعی، معاون فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان، در جلسه کارگروه توسعه آموزش عمومی قرآن کریم که امروز، ۶ بهمن ماه برگزار شد، با بیان اینکه بر اساس اسناد بالادستی تعلیم و تربیت در کشورمان بر مبانی اصول اسلامی استوار است، اظهار کرد: آنچه که به عنوان رسالت آموزش و پرورش تدوین شده تأکید بر بخش تربیت اعتقادی و عبادی است.

وی ادامه داد: جامعه ما اسلامی است و سند و مأموریت و اهداف مبانی تربیتی بر اساس آموزه‌های دین اسلام است. در سند تحول بنیادین بخشی به نام متولی قرآن جدا نشده است.

رفیعی گفت: در هدف‌گذاری‌ها باید مجموعه مخاطب شامل اولیا، دانش‌آموزان و معلمان باشد. نباید مخاطب را از یکدیگر جدا کرد. استان خوزستان در بحث قرآن کریم وضعیت بسیار خوبی دارد گرچه برای ما مسابقه ملاک نیست، اما برای ترویج فرهنگ قرآن و نماز موفقیت دانش‌آموزان در مسابقات مهم است. 

معاون فرهنگی آموزش و پرورش استان خوزستان با تأکید به هویت‌بخشی به طرح‌های آموزشی گفت: ایرادی که به ما وارد است این است که به طرح‌هایمان هویت نمی‌دهیم. می‌توانیم صحیح‌خوانی و روخوانی قرآن کریم را براساس همه نظرات کارشناسی به عنوان یک طرح با نام نهضت آموزش قرآن تدوین کنیم. 

وی ادامه داد: ارزش‌های حاکم بر مدارس و محیط آموزشی ما نمره است. برای خانواده‌های ما کلاس زبان و کلاس تقویتی مهم است. آموزش قرآن کریم باید به یک ارزش سازمانی تبدیل شود. به گونه‌ای که مطالبه از پایین به بالا باشد یعنی با درگیر کردن اولیا آنها خود مطالبه آموزش قرآن کریم به دانش‌آموزان را از مدیر به عنوان فعالیت فوق‌برنامه داشته باشند و همچنین استفاده از یک رابطه قرآن از میان معلمان با معاونت فرهنگی می‌تواند در این عرصه تأثیرگذار باشد. 

فراگیری روخوانی قرآن

علی بلاسم، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان خوزستان در این جلسه با اظهار گلایه‌مندی از عدم حضور برخی از مدیران و کارشناسان دعوت شده به کارگروه توسعه آموزش عمومی قرآن، اظهار کرد: آنچه که برای ما مهم است فراگیری همه روخوانی قرآن کریم است. بدون تعارف بگویم اگر به جامعه نگاه کنیم درصد بالایی از مردم روخوانی ساده قرآن کریم را بلد نیستند و این برای جامعه‌ای که شیعه اهل‌بیت(ع) است، جای تأسف دارد. 

وی ادامه داد: آموزش و پرورش استان خوزستان دارای ۶۴ مرکز دارالقرآن است. همچنین ما از مؤسسات قرآنی زیرنظر ارشاد و تبلیغات هم بهره‌مند هستیم. اگر دانش‌آموز و هر فرد دیگری وارد این مراکز و مؤسسات قرآنی شوند می‌توانند به هدف صحت روخوانی قرآن کریم دست یابند.

بلاسم گفت: گاهی پیش آمده که دانش‌آموزان در این بخش از رشته‌های قرآنی نسبت به معلمان برتری دارند و این موضوع اصلاً برای آموزش و پرورش خوب نیست. باید برای دستیابی به این هدف برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین شود تا هر نهاد به سهم خود این وظیفه را به انجام برساند. 

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان خوزستان با تاکید بر اینکه باید انجمن اولیا در این عرصه وارد شوند، گفت: نخبگان قرآنی بسیاری در استان خوزستان وجود دارد و ۷ سال کسب رتبه اول مسابقات کشوری گواه این مطلب است اما باز هم این تعداد برای ما اندک است. از یک میلیون دانش‌آموز نمی‌توانیم به جرأت بگوییم که صد هزار نفر بر روخوانی قرآن کریم مسلط هستند و این برای ما یک معضل است. حتی گاهی دیده شده در مصاحبه با افرادی که می‌خواهند یک پست اداری در بخش فرهنگی را به دست بگیرند هم،  روخوانی ساده سوره حمد را بلد نیستند. 

انتهای پیام
captcha